כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
פלונטר משפטי סבוך

חוות הדעת של היועמ"ש מנדלבליט קבעה: פתרון הגיוס לא חוקי

אחרי שהיה נראה כי עם חתימת ההסכם על ממשלת האחדות בין כחול לבן לליכוד, באה לקיצה הסאגה הסבוכה של גיוס בני הישיבות לאחר שהוחלט בהסכם שהמספרים ייקבעו החלטת ממשלה, כעת מתברר כי חוות דעת שכתב היועמ"ש לפני שנה וחצי בנוגע לחוק הגיוס, עלולה לשבש הכל

חוות הדעת של היועמ"ש מנדלבליט קבעה: פתרון הגיוס לא חוקי
אביחי מנדלבליט צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סאגת חוק הגיוס חוזרת לסדר היום החרדי. לצד הדיונים האחרונים לתפירת הממשלה החדשה, הקושי סביב חקיקת חוק הגיוס חוזר לשולחנם של החרדים כשנשלפת חוות דעת משפטית של היועמ"ש לממשלה שמסבכת את הסיכומים. החרדים דורשים מהליכוד פתרון.

החרדים תחילה שמחו ובירכו על הפשרה שהושגה בין כחול לבן לליכוד בנוגע לחוק הגיוס, דבר שיוביל לסיום המשבר הפוליטי הארוך בהיסטוריה של מדינת ישראל. כזכור, השבוע במסגרת החתימה על ממשלת האחדות הגיעו להבנות על קביעת יעדי הגיוס על ידי הממשלה והורדת סעיף פקיעת החוק במצב של אי עמידה ביעדי הגיוס.

אלא שכעת מתברר כי השמחה הייתה מוקדמת מידי. הפרשן אבי בלום פרסם בטורו הבוקר (חמישי) מביא חוות דעת משפטית שכתב היועץ המשפטי לממשלה עם פרסום חוק הגיוס לפני שנה וחצי בה הוא נימק מדוע חוק הגיוס חוקתי ויעבור את מבחן בג"צ, בניגוד לאלה שנפסלו בזה אחר זה.

כך מנמק היועמ"ש את השינויים בחוק שיעמידו את המתווה בפני מבחן בג״צ, ויעמדו ברף החוקתי של השופטים. מנדלבליט מציין את העבודה שהחוק שהוצע בזמנו ״מעגן בחקיקה עצמה יעדי גיוס מספריים לאוכלוסיה החרדית, ואינו מסתפק בקביעתם בהחלטת ממשלה כפי שהיה בהסדר שנפסל״.

בדבריו קובע למעשה היועץ המשפטי כי ההסדר שנקבע במסגרת הסיכומים בין כחול לבן לליכוד לא יעמוד את מבחן בג״צ ועלול להיפסל, כשבהמשך חוות הדעת מפרט מנדלבליט וכותב כי "קביעת יעדי הגיוס בחוק היא חשובה, נותנת מענה לאחת הבעיות עליה הצביעה הפסיקה".

כפי שפורסם אתמול ב׳בחדרי חרדים׳, בסיעת התורה דרשו אתמול בשיחת המו״מ כי במקרה של פסילת החוק, יחוקק חוק חדש בהסכמת החרדים בלבד. לאחר הפרסום הזה, קשה לראות כיצד החוק יעלה לדיון ראשוני וכעת יאלצו למצוא פתרון חלופי לסאגה המתמשכת.

נציין כי בעבר כשהעלו את מתווה אטיאס גם בישיבת המועצת החסידית שהתכנסה קודם פיזור הכנסת ה- 21, דרשו אז במועצת לעגן את הבעיה המשפטית במתווה איטאס, על ידי חקיקת פסקת ההתגברות שתמנע את פסילת החוק על ידי בג״צ.

הפתרון הזה לא קיים כעת, שכן בכחול לבן בוודאי מתנגדים לפסקת ההתגברות, מי שיאלץ את הליכוד למצוא פתרון יצירתי אחר, שמחד ימלא את דרישת החרדים בחוק הגיוס, ומאידך ימנע את פסילת החוק במבחן החוקתי של שופטי בג״צ.

חוק הגיוס אביחי מנדלבליט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד