י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הציל מאות אנשים

אסון קשה: הרב ישעיהו הבר זצ"ל יו"ר 'מתנת חיים' נפטר מקורונה

אבידה שאין לה תמורה: יו"ר 'מתנת חיים' למושתלי כליה הרב הצדיק ישעיהו הבר זצ"ל, שנדבק בנגיף הקורונה ל"ע, נפטר בבית החולים למגינת לב אלפים רבים בגיל 55 בלבד • בחייו הציל מאות אנשים שהיה להם לעזר בהשגת כליה מצילת חיים • 'בחדרי חרדים' עם תולדות חייו ופועליו 

אסון קשה: הרב ישעיהו הבר זצ"ל יו"ר 'מתנת חיים' נפטר מקורונה
הרב ישעיהו הבר צילום: פלאש 90

אבל כבד מאוד בעולם החסד והרפואה עם הסתלקותו בסערה השמימה של הרב ישעיהו הבר זצ"ל, יו"ר ארגון 'מתנת חיים' לתורמי כליה, מי שהציל מאות אנשים בעזרת כליה שהשיג עבורם מתורמים עלומים שרבים מהם לא הכירו, נפטר בבית החולים בגיל 55 בלבד.

הרב הבר אושפז בתחילת חג הפסח בבית החולים 'הדסה עין כרם' בירושלים, לאחר שנדבק בנגיף הקורונה, לאחר שהיה בבידוד מאז חג פורים אך לבסוף נדבק באופן שמימי, בבית החולים הדרדר מצבו. הוא היה מורדם ומונשם כל העת ואף הוסיפו לו את השם 'רפאל' כסגולה, בכל תפוצות ישראל נשאו תפילות נרגשות לשלומו, אך למגינת לב הוא השיב את נשמתו ליוצרה. 

הרב הבר מושתל כליה בעצמו עם מערכת חיסונית נמוכה, מה שגרם להידרדרות במצבו הקשה. 

מסע הלוויה הלילה בשעה 1:45 מבית הלוויות שמגר בירושלים להר המנוחות שם ייטמן. 

מתולדותיו של הרב הבר זצ"ל

הרב הבר נולד בתל אביב בכ"ג אדר תשכ"ה, לאביו הרב צבי הבר ולאמו מרת הדסה מרחוב חזון איש בבני ברק. בבחרותו למד ישעיהו בישיבת פוניבז', שם עשה חיל בלימודיו. לימים סיפר הרב הבר כי הוא היה הבחור היחיד בישיבה שמרן הרב שך זצ"ל התיר לו להתחתן אז בחודש אלול.

בהגיעו לפרקו נישא לרעייתו מרת רחל לבית משפחת כץ והם התגוררו בשכונת הר נוף בירושלים. הרב הבר נודע כאישיות תורנית, הוא שימש כר"מ בישיבת 'נחלת אשר' בירושלים.  

לפני למעלה מעשור ייסד את עמותת 'מתנת חיים' שהייתה מפעל חייו, שמטרתה לסייע במציאת תורמי כליה אלטרואיסטים לטובת חולי כליות בישראל. הרב הבר נחשף לדבר לאחר שנאלץ לעבור בעצמו השתלת כליה וראה את סבלם של החולים הממתינים בתור ועוברים תוך כדי כך טיפולי דיאליזה. 

וידאו: הגר"י זילברשטיין בשו"ת מיוחד עם הרב הבר זצ"ל

הרב הבר זצ"ל הקים את הארגון לאחר מקרה שהיה בשנת תשס"ז, לאחר שעבר תקופה קשה של טיפולי דיאליזה מתישים. באותו זמן פגש הרב הבר במרפאת הדיאליזה את פנחס, בחור צעיר למשפחה שכולה שאיבדה את בנה הבכור בעת שירותו הצבאי. פנחס, האח הצעיר, נזקק להשתלת כליה בדחיפות, אך בהעדר תורם מתאים ובאין גוף רשמי או מסגרת שאליהם אפשר לפנות בבקשת עזרה, התעכבה השתלתו של פנחס וגופו לא עמד לו עוד. לאחר תקופה המלווה בייסורים פיזיים ונפשיים קשים שלו ושל בני משפחתו נפטר פנחס והותיר את הוריו שיח' ללא שני בנים.

הרב הבר שם לעצמו ב'מתנת חיים' מטרה להנגיש בפני הציבור הרחב את המידע הרב שצבר במהלך שנים ארוכות ממקורות שונים בנושא השתלות כליה. הצעד הראשון והחשוב מכל הוא המחקרים הדנים ברמת הסיכון המינימלית לתורם, וההשלכות הצפויות מתרומת כליה.

שר התורה הגר"ח קנייבסקי בביקור אצל הרב הבר

לצד היותו פעיל ומציל חיים, הרב הבר הוא אחד מרבני ישיבת 'נתיבות חכמה' וולפסון בירושלים, שם היה נמצא בכל סדר ג' והבחורים היו מתייעצים איתו דרך קבע. 

בחייו ליווה הרב הבר מאות השתלות מוצלחות שנעשו בארץ, וחלקם במקרים של סיבוכים נדירים בארצות הברית. כמו גם מספר השתלות שבוצעו בלונדון ובבריסל.

במהלך חייו קיבל הרב הבר את "אות נשיא המדינה למתנדב" לשנת 2014 מנשיא המדינה שמעון פרס ז"ל על עידוד תרומת כליה מן החי להקלת מצוקתם של חולי כליות בישראל ואף קיבל אות מגן שר הבריאות למתנדבים מצטיינים.

פטירתו של הרב הרב שהיה כאבא לכל המושתלים והתורמים, היא אבידה שאין לה תמורה, אבל כבד אחר לכתו של אחד המיוחדים שחיו בדור האחרון, שבמעשי החסד הרבים שלו זיכה רבים, כשהתחילה להתפשט המגיפה הוציא קונטרסים של שאלות ותשובות עם הנחיות מיוחדות לכל המושתלים. הרב הבר כתב שם הנחיות ממש מפורטות על איך להיזהר ולהישמר מהקורונה. "הוא חוקק לעצמו חוקים עוד לפני שיצאו ההנחיות, והיה מאוד קפדן בנושא הזה", סיפרה רעייתו בראיון ל'הידברות'.

כל חייו היה מלופף בייסורים קשים וציפה במשך 11 שנה לזרע של קיימא.

הוא הותיר אחריו את רעייתו הרבנית רחל שתחי', שעמדה לימינו בכל מפעלותיו ושני ילדים, בנו הרב נתנאל בן ציון ובתו תלמידת סמינר הישן בירושלים. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

הרב ישעיהו הבר מתנת חיים קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד