י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
מסבירן פיקוד העורף בראיון

על רקע הסגר בבית שמש: מאחורי הקלעים של הסגר בריכוזים החרדים

הסגר בבית שמש ובנתיבות - מנסיבות דומות של הסגר שנכפה על בני ברק וירושלים • מזון וציוד רפואי יותרו לציבור בכל מצב • המטרה - מניעת הדבקה • ראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים' עם מסבירן פיקוד העורף לציבור החרדי על הסיבות שהובילו לנקיטת הסגר באזורים שונים ברחבי הארץ ובכלל זה גם בריכוזים החרדים

על רקע הסגר בבית שמש: מאחורי הקלעים של הסגר בריכוזים החרדים
שוטר עם חרדי צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"ההחלטה על הגבלות תנועה בחלקים מבית שמש ונתיבות התקבלה על ידי הממשלה, בעקבות הזינוק המדאיג במספר החולים ביישובים אלה", את הדברים אומר ל"בחדרי חרדים", רס"ן (במיל') יצחק טסלר, מסביר פיקוד העורף למגזר החרדי.

"הלקח שהצטבר מהגבלות התנועה שהופעלו בתחילה בבני בנק וירושלים, ולאחר מכן בדיר אל אסד ובבענה שבגליל, הוא שהדבר ממש מציל חיים ומאפשר בלימה חדה במספר הנדבקים הן בתוך האזור המוגבל לתנועה והן באזורים הסמוכים לו".

"חשוב לדעת כי ההחלטה לא התקבלה על ידי העירייה או פיקוד העורף, אלא על ידי הממשלה ולא רק לפי מספרי חולים, אלא כתוצאה מחישוב של מגוון פרמטרים ובכלל זה קצב ההדבקה. ביישוב בענה למשל הוטלו מגבלות תנועה לאחר תשעה חולים בלבד“.

"כמובן שבמקביל לפעולה זו של הגבלות תנועה, מבצעים בבית שמש ובנתיבות גם פינוי בהסכמה של החולים, למלוניות-אשפוז, ובמקביל סיוע בחבילות מזון למי שזקוקים לכך בתוך האזור שיציאה ממנו אסורה, למעט במקרים חריגים. כידוע, חוזקה של חברה נמדד בדאגה וטיפול באלה שלא שפר עליהם גורלם, ולכן הממשלה ופיקוד העורף, ביחד עם הרשויות המקומיות, יעשו כמיטב יכולתם על מנת להבטיח את צרכי האזרחים".

"חשוב גם להדגיש כי בחברה החרדית העיקרון של 'ערבות הדדית' הוא כידוע לכל דרך חיים, אולם בתקופה זו הדבר חשוב שבעתיים. לכן כדאי לפנות גם לשכנים ולקרובי משפחה מדרגה שנייה, כדי לברר אם הם זקוקים לסיוע בקניית והבאה של מזון ותרופות, וכאשר מביאים להם את הדרוש, לא נכנסים לבית אלא משאירים אותם בפתח הדלת".

על השאלה כיצד פיקוד העורף מצפה לפנות יותר חולים, כאשר יש תלונות על התנאים במלוניות, הוא משיב: "קודם כל חובה להזכיר כי לא מדובר בנופש, אלא באשפוז רפואי שנועד להציל חיים. למרבה הצער בימים האחרונים נוכחנו שלא רק מבוגרים ובעלי מחלות רגע נפטרו מקורונה, אלא שבמקרים חריגים המגיפה הזו קטלה לא עלינו, גם אנשים צעירים והותירה יתומים רבים".

"לכן במקום לשלוח את החולים ובני משפחותיהם לבתי חולים, אנו מעבירים אותם לבתי מלון ובתי ברמה גבוהה, שבהם כמובן יש אוכל כשר למהדרין, שמסופק על ידי חברות קייטרינג שמשרתות את כל הציבור החרדי בשגרה. כמובן שכל תלונה נבדקת ומטופלת במלוא הרצינות, ובוודאי שפיקוד העורף עושה הכל, כדי לספק מזון כשר למהדרין, ובאיכות גבוהה“.

"אבל אוסיף ואציין שכפי שאתם חשפתם בשבוע שעבר, יש בכלל מלוניות-האשפוז, כולל את אלו שמשרתות את המגזר, מקרים שבהם אנשים מנסים להאריך את השהייה במקום". 

איך אתם מסבירים את העובדה שברוב חלקי המדינה דווקא מקטינים את המגבלות?

"כפי שהסבירו במשרד הבריאות, ההקלות במגבלות התנועה התאפשרו הודות להקפדה על ההנחיות של רוב הציבור, ובכלל זה המגזר החרדי. במשרד הבריאות גם הבהירו כי אם מגמת השיפור תימשך – יתווספו הקלות נוספות בהמשך. אך במידה ותהיה התפרצות נוספת של קורונה, ייתכן ויוחזרו חלק מהמגבלות".

"מכל מקום, זה תלוי בכולנו - לכל אחד אחריות אישית והשפעה על תוצאות המגיפה לכן חובה לדעת שבכל הארץ, לא יוצאים מהבית אלא לעבודה חיונית, לקנות מזון ותרופות, או כשמביאים מזון ותרופות לבני משפחה מבוגרים או חולים. חובה לעטות מסיכה, או כיסוי לפה ולאף, בכל יציאה ממקום המגורים, לא רק בגלל שאי חבישת מסיכה עלולה לגרור מעתה קנס של 200 שקל, אלא כי חבישת מסיכה מקטינה מאד את הסיכון להדביק או להידבק חס וחלילה בנגיף".

"כמו כן, דרך נוספת להקטין את הסיכוי לחלות, הוא כאשר מקפידים על שטיפת ידיים תכופה במים וסבון, אי נגיעה בפנים, וכן שיעול והתעטשות למרפק. חשוב לציין כי ההיתר לקיים תפילות, חתונות ובריתות, בקבוצות של עד 19 איש, בשטח פתוח בלבד ותוך שמירת מרחק 2 מטר בין אדם לאדם. מעבר לזה, אסורה כל התקהלות של יותר משני אנשים".

בימים האחרונים התפרסמו ידיעות על אנשים שחוששים להגיע לבתי חולים מחשש להידבק בקורונה.

"כמובן שמגיפת הקורונה לא דוחה חלילה טיפול במחלות או תאונות. הכלל של 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם' תקף שבעתיים בתקופה הזו. אסור לדחות הגעה לטיפול או בירור רפואי בכל מקרה שנדרש צורך ממשי בכך. חשוב לדעת כי בבתי החולים יש הפרדה ברורה בין חולי קורונה לחולים אחרים, ומי שלא בטוחים האם הבעיה הרפואית שלהם מחייבת הגעה לחדר מיון, צריכים להתקשר לקופת החולים שלהם ושם ידריכו אותם לגבי אופן הטיפול הדרוש".

לסיום טסלר מבקש לפרט את הנהלים לגבי הגבלות התנועה בבית שמש ונתיבות, כפי שנקבעו על ידי הממשלה בשלב זה, החל מיום ראשון, ב' אייר תש"ף (26 באפריל למניינם) בשעה 06:00 בבוקר ועד יום שישי, כ"ג אייר (1 במאי) בשעה 06:00 בבוקר.

בית שמש – השכונות "נחלה ומנוחה", "רמת בית שמש ב'".

נתיבות – השכונות "נטעים", "שלום בונייך" וכן הרחובות חזני, צבאן, הצאלה, ברוש, ביל"ו וגרשונוביץ.

מי רשאי להיכנס להיכנס לאזור מוגבל?

• גופי הצלה (מד"א, כבאות והצלה) במסגרת תפקידים, וכן משטרת ישראל, צה"ל ושירות ההתגוננות האזרחית לצורך מתן סיוע אזרחי

• כניסת איש צוות רפואי, באישור משרד הבריאות

• עובדים סוציאליים

• כניסה לצורך אספקת מוצרים ושירותים חיוניים – לרבות שירותי חשמל, מים, תקשורת ופסולת

•העברה של קטין שהוריו חיים בנפרד לביתו של ההורה השני

•כניסת עובדי רווחה במחלקה לשירותים חברתיים שהוגדרו כחיוניים על ידי הרשות המקומית

•עובדי רווחה שקיבלו אישור ממשרד העבודה והרווחה

•כניסת עיתונאים ועובדי מקצועות התקשורת נושאים תעודה של לשכת העיתונות הממשלתית או איגוד העיתונאים

באיזה מקרים ניתן לצאת מאזור מוגבל?

•קבלת טיפול רפואי חיוני שלא ניתן לקבל באזור המוגבל

•הליך משפטי שמחייב נוכחות

•שוטר, חייל או איש צוות רפואי שיוצא במסגרת מילוי תפקידו

•הלוויה של קרוב משפחה ממדרגה ראשונה

•העברה של קטין שהוריו חיים בנפרד אל הורה המתגורר מחוץ לאזור המוגבל (במידה שיש משמורת משותפת)

•צורך חיוני אחר, בכפוף לאישור מי שהוסמך לכך על ידי ראש החירום הלאומית על פי נוהל שפורסם לציבור

במידה שהכניסה או היציאה מהאזור המוגבל הם לשם צורך חיוני שלא כלול באחד מהמקרים שפורטו לעיל, ניתן לפנות למרכז מידע 104

פיקוד העורף קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד