י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
לאחר הפרסום ב'בחדרי'

המטפלות החרדיות הפגינו מול ביתו של השר: "אנחנו שקופות" • צפו

מטפלות משפחתוני משרד העבודה והרווחה מפגינות מול שר העבודה והרווחה מוחות על מעמדן הייחודי - לא שכירות לא עצמאיות, ללא חל"ת, ללא דמי אבטלה ועם מענק זעום • עבור משרד העבודה והרווחה אנחנו "שקופות"- איך אפשר לכלכל משפחה עם פירורי מענק של 2000 ש"ח?

המטפלות החרדיות הפגינו מול ביתו של השר: "אנחנו שקופות" • צפו
מחאת המטפלות צילום: באדיבות המצלם

מטפלות משפחתוני משרד העבודה והרווחה המאוגדות בכוח לעובדים קיימו בשעה האחרונה הפגנה מול ביתו של שר העבודה והרווחה בתל אביב.

3700 המטפלות, שכשליש מהן חרדיות, מוחות על הפגיעה המתמשכת בהשתכרותן מאז תחילת משבר הקורונה והטיפול הלקוי של משרד העבודה והרווחה אשר הותיר אותן ללא מקור פרנסה.

קצת לפני חג הפסח פורסם כאן ב'בחדרי חרדים' על מצוקתן של המטפלות לאחר שמשרד האוצר ומשרד העבודה והרווחה הבהירו כי לא יאפשרו ל-3,700 מטפלות המשפחתונים מהן כאמור, כשליש חרדיות, לקבל דמי אבטלה. בכך חסמו שרי האוצר והרווחה את המהלך שהוביל ח"כ גפני שהודיע לפני כן על זכאות המטפלות לדמי אבטלה.

במסגרת ההפגנה הציגו נציגות המטפלות עצומה לשר אקוניס הקוראת לתשלום דמי אבטלה למטפלות. שכרן של המטפלות מורכב מתשלומי הורים ומסבסוד המדינה עבור ילדי עבודה וילדי רווחה. משרד העבודה והרווחה טוען כי הן עצמאיות, אך המשרד העביר למטפלות כספים עבור מחצית חודש מרץ בלבד כאשר התשלומים עבור ילדי הרווחה הועברו בחסר גדול, והבעיה טרם טופלה.

בנוסף, משרד העבודה והרווחה דרש מהמטפלות להחזיר להורים כספים עבור המחצית השנייה של חודש מרץ, דבר שלא נכפה על אף מטפלת עצמאית בישראל! מאחר ואינן שכירות לא זכאיות המטפלות לדמי אבטלה. כך נותרו המטפלות ללא הכנסה ערב חג הפסח.

כשבוע לפני פסח אישר הביטוח הלאומי זכאותן של המטפלות לדמי אבטלה, מהלך שהוביל ח"כ הרב גפני, אך משרד האוצר טרפד זאת –ללא תגובה מצד משרד העבודה והרווחה. עתה מתכוון משרד העבודה והרווחה לחדש את פעילות המשפחתונים תוך התעלמות ממצוקת המטפלות.

"המטפלות "שקופות" כל כך לשר העבודה והרווחה, עד כי המשרד מתעלם מן הסיכון הכרוך בהחזרת הפעילות לפעולה" אומרת הגב' נעה נוצני ראשת ענף הגיל הרך בכוח לעובדים. "כיצד יוכלו המטפלות לטפל בחמישה פעוטות כשאין עוד מסגרות לילדיהן?כיצד יפעילו את המשפחתונים מטפלות המצויות בקבוצות סיכון או מישהו מבני משפחתן?" אחת המתכונות היא שהמטפלות יפעילו את המשפחתון בהיקף של עד שלושה פעוטות בלבד, להשתכר עשרה שקלים בשעה.

ביום חמישי קיימה וועדת העבודה והרווחה של הכנסת דיון במשבר המשפחתונים. הוועדה האיצה ברשות המיסים ובאגף התקציבים של משרד האוצר להעביר את מענק למשפחתונים כעצמאיות. "אנו למודי נסיון מאגף התקציבים שלא עמדו בהתחייבויותיהם עד כה, בהם הבטחה למענק לפני הפסח" אומרים באיגוד המשפחתונים.

"גם אם יועבר המענק מדובר בסכום חד פעמי שנע בין 1,600 ל-4100 ש"ח. כך לא ניתן לנהל משק בית. כל גורמי המקצוע מסכימים שצורת העסקתנו מעוותת ומצביעים על הצורך בדמי אבטלה. אנו קוראות לשר אקוניס להתעשת ולשאת באחריות לעתידן הכלכלי של נשים תחת חסותו".

מטפלות מחאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד