י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
איש מא"ש בטור ל'בחדרי'

איש מא"ש בטור ל'בחדרי': המשטרה פועלת בהתאם להסתה בתקשורת; 'חדשות 13' הכי הוגנים

איש מאה שערים, העיתונאי יאיר לוי (פלורליסט), מספר מהזווית שלו על אירועי האלימות הקשים של שוטרי משטרת ישראל נגד חרדים בשכונה • "ההסתה בתקשורת הולכת וגוברת, וכך גם המשטרה פועלת בהתאם, כמו רובוט, ומוכנסת לאווירה" • צפו

איש מא"ש בטור ל'בחדרי': המשטרה פועלת בהתאם להסתה בתקשורת; 'חדשות 13' הכי הוגנים
תיעוד ממצלמת האבטחה במאה שערים צילום: צילום מסך

היה זה לפני כחודש, רגע ששמעתי את המונולג המסית והמסוכן של העיתונאית רינה מצליח בחדשות 12, אז כבר ידעתי שהראשונים לשלם את מחיר ההסתה, יהיו אנשי הישוב הישן במאה שערים בירושלים, להלן: אנשי 'העדה החרדית'.

בצרוף העובדה שכלל הציבור החרדי - 'הזרם המרכזי' גם אם איחר ביומיים בקיום הנחיות משרד הבריאות, אך מיד גדו"י הוציאו הוראה ברורה לקיים כל ההנחיות, לסגור את בתי הכנסת והמוסדות, אך לאנשי 'העדה החרדית' לקח עוד חמשה ימים להבין. 

האיחור שלהם בהבנת המצב נבע מסיבות אובייקטיביות: אותה קהילה מנותקת לחלוטין מכל סוג של כלי תקשורת, לא רדיו לא עיתונים ובטח שלא אינטרנט וטלוויזיה, ולכן מנותקת מכל מידע במה שקורה, הדרך היחידה להתעדכן כמו שקורה תמיד, הוא הידברות עם גורמי ממשלה והחוק, מה שלבסוף קרה, אלא שבאותם ימים אנשי השלטון והמשטרה סרבו להגיע לעדה החרדית ולהידבר (כך טענו בפניי אנשי העדה החרדית).

כאמור מכלל נסיבות אלה וההסתה הממשיכה להשתולל בתקשורת נגד החרדים בכלל, ואנשי מאה שערים בפרט, לא היה בליבי ספק שאנשי מאה שערים יהיו כר נוח לרדיפות אנשי החוק עד כדי סיכון.

גמלה בליבי ההחלטה להתנדב, ולהיות נוכח בכל הימים האלו בתוך מא"ש, לתעד, לשמור, למנוע ולהתריע על כל התעמרות של אנשי החוק באותם תושבים.

מודה שאף שצפיתי את עוצמת רדיפת אותם תושבים, הופתעתי מהעוצמה. בימים הראשונים, כמעט בכל שעה עגולה, חזיתי בפריצה של כוח משטרה גדול, חמוש מכף רגל, אל תוך השכונה, כששובל של אנשי תקשורת צמודים לכוח (תוכנן איתם?). כל אדם, צעיר, זקן וילד שנראו ברחוב ואף בחצרות בתיהם, נהדפו בכוח אל ביתם, חלקם הוכו והשפלו, צרחות מכל כיוון והאש מתלהטת.

בשעות הערב שעת פתיחת המהדורות, פשיטות המשטרה נעשו תכופות יותר (במכוון?). נשים הושפלו, ילדות ונערות חוזרות מהמכולת כשמדלגות בין רימוני ההלם, ומהבהלה משלכות המצרכים לרצפה ונסות על נפשן.

ההסתה בתקשורת הולכת וגוברת, וכך גם המשטרה פועלת בהתאם, כמו רובוט, ומוכנסת לאווירה, כי הרי אין שום אסטרטגיה במשטרה נגד החרדים, אין סיכוי שמישהו במטה הארצי יושב ומוריד הוראה להתעלל בחרדים, רבים מהשוטרים והקצינים הם אף דתיים, ורובם המוחץ מסורתיים.

אלא שהמשטרה כמו כל ארגון פועלת על פי האווירה, והליטוף מהתקשורת, ולכן הוכנסה אף שלא מרצונה לאווירה נגד החרדים, ומי יותר נוח מאשר אנשי מאה שערים 'המוקצים' בחברה, ונטולי המצלמות והסמרטפונים.

אני ממשיך לתעד הכל, שולח לתקשורת, לאנשי ציבור ולשרים, שרים ונבחרי ציבור (בעיקר חרדים) משוחחים איתי ומבקשים שאמשיך לתעד ולהתריע.

כאן אני חייב להודות, בשונה משאר כלי התקשורת, דווקא אנשי 'חדשות 13' היו מאוד הוגנים, התאמצו בכל כוחם להביא את הצד הנרדף במאה שערים, אם זה אריאלה שטרנבך, יוסי אלי, ד"ר אבישי בן חיים, גיא לרר, איתי ורד ועוד. אלו מחו על האלימות היכן שהיתה כזו, ולא נגררו אחר ההסתה הקבועה אצל הקולגות שלהם.

ליל שבת הסמוכה לפסח, עת סיום תפילת מעריב, רגע לפני קידוש והסעודה, כוח משטרה גדול במיוחד פרץ שוב לשכונה, משום מה הכוח איבד את השלווה, הכה ודחף כל מי שעבר בדרכו, רימוני הלם עפו לכל כיוון ללא הבחנה, נשים וזקנים נהדפו, תושב המקום בשם הרב קרויזר נהדף בחוזקה לארץ, האיש נפצע קשות ומפונה לבית החולים, נשים שביקשו לעזור לו נהדפו בכוח, עוברים ושבים נהדפו מהאירוע בעזרת רימוני הלם, וכך במשך שעתיים תמימות.

הכוח עוזב את השכונה, ובמרחק כמאה מטרים משם, הלך לתומו ולבדו אברך צעיר בשם יששכר פרנקל, המשמש כעו"ד במקצועו, פרנקל חזר מלסעוד את אביו החולה קשה, לעבר ביתו, ולא עבר על אף הנחיה. הכוח פגש באברך והדף אותו בחוזקה. פרנקל עף כמטר באוויר וניתך ארצה, כששאר השוטרים והקצין חולפים על פניו ולא מגישים לו עזרה. סרטון האירוע תועד במצלמות אבטחה ועורר סערה ציבורית.

הימים חולפים, אני ממשיך עוד ועוד לתעד אירועים יותר קשים, ופחות, עד לאותו אירוע קשה בו נפגעה הילדה 'זיסל' מרימון ההלם. היה זה בשעה תשע בערב, כוח משטרה פרץ לבית הכנסת במא"ש, הכוח הותקף קשות בידי צעירים, הושלכו עליו הרבה חפצים , עמדתי סמוך לשוטרים בתוך הבית הכנסת, כשגם השוטרים מפנים את המתפללים באלימות, אני חייב להודות שהשוטרים היו במצוקה מהחפצים שהושלכו לעברם, אך בשום אופן לא בסכנה, עמדתי לידם, ובשונה מהם לא חבשתי קסדה, ולמרות זאת לא הרגשתי בסכנה.

הרגשת המצוקה הובילה את השוטרים להשליך רימוני הלם לכל הכיוונים, ללא אבחנה, למרות הרחובות הצרים מלאי הנשים, הילדים והתינוקות,

במרחק ס"מ ספורים ממני עברה אשה עם תינוק בעגלה, וכן 'זיסי', אותה ילדה בת ה-7, מיד הבנתי שהן בסכנה, הרחקתי אותן בידיים, וידעתי שעוד שניות הן יחטפו מרימוני ההלם, ואכן כך היה, הילדה חטפה רימון הלם ישירות לפנים, ואף נפצעה, אני העדפתי לטפל קודם בתינוק.

לאחר יום פניתי לחנויות הסמוכות למקום האירוע בבקשה לקבל מצלמות אבטחה המתעדות את פגיעת הילדה, ואכן השגתי הסרטון, שלחתי לעיתונאים, בכדי לעורר דעה ציבורית נגד האלימות.

אני חייב להדגיש שדעותיי שונות לחלוטין מהפלגים הקיצונים, ובוודאי שאני מגנה כל אלימות כלפי שוטרים, ומי שנוהג כך עליו לתת את הדין, אך חייבים לטפל גם באלימות מצד אנשי החוק, מתי שישנה כזאת, וכמעט ואין מי שנותן במה לנושא זה, מלבד חדשות 13 שעשו עבודה מדהימה, ונקייה, בלגנות ולתעד את האלימות כלפי אותם תושבים.

כיום אני מסכם ומסיים את פעילותי בימים אלו באיזור מאה שערים, לפחות כך אני מקווה, השגתי את מטרתי, והלקחים יופקו.

מאה שערים אלימות שוטרים קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד