י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
"אף תושב לא ירגיש לבד"

עליזה בלוך ל'בחדרי': הסגר על השכונות החרדיות - פיקוח נפש

בצל הסגר על חלק מהשכונות החרדיות בבית שמש ולצד הזעם בקרב התושבים, שיגרה ראש העיר בית שמש עליזה בלוך טור מיוחד ל'בחדרי חרדים' בו היא מסבירה בנועם את המהלך שהיה מתבקש והכרחי לשלום הציבור: "מדובר כאן בפיקוח נפש של ממש. זו לא זכותנו, זו חובתנו לשמור על כל אחת ואחד מהקרובים שלנו" 

עליזה בלוך ל'בחדרי': הסגר על השכונות החרדיות - פיקוח נפש
הסגר בשכונות החרדיות בגל הקודם צילום: Yaakov Lederman/Flash90

"לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ" נאמר כבר בספר בראשית. העולם כולו נמצא כעת בבידוד, בסגר. למעלה מחודש וחצי שמדינת ישראל והעולם כולו נמצאים ב"שגרת קורונה" והציפייה לשוב לשגרה חזקה מאי פעם. הגעגוע לבית הכנסת, לתפילה בציבור ומעל הכל – הדאגה לקרובים שלנו, להורים, לסבתות ולסבים.

תושבי העיר בית שמש, נוהגים באופן מופתי ונשמעים להוראות משרד הבריאות, כוחות ההצלה, הרבנים ואנשי החינוך – נרתמים כולם לסייע במאבק המשותף נגד הנגיף הקשה. העיר בית שמש נמצאת לקראת תקופה קריטית, שתי שכונות בעיר נכנסו כעת להגבלות תנועה, בשכונות אלה שנכנסו להגבלות היה קצב הדבקה גבוה ומדאיג, בעוד שבשאר השכונות הייתה האטה. ההגבלות האלה יסייעו למנוע את ההתפשטות הנרחבת של הנגיף, ראינו כבר שהגבלות כאלה בערים שונות סייעו למנוע התפרצות בלתי נשלטת של הנגיף.

האינטרס של כולנו הוא לפעול יחד ולחזור לשגרה כמה שיותר מהר. יחד עם רבני העיר, חברי מועצת העיר והתושבים – אני סמוכה ובטוחה שנגיע לשם בצורה המיטבית. ככל שהתושבים יקשיבו להוראות, אנחנו נחזור לשגרה כמה שיותר מהר, כפי שאני יודעת ומכירה את תושבי העיר בית שמש – אני בטוחה שנגיע לשם במהירות האפשרית. המטרה המרכזית שלנו היא לעודד משפחות שבהם יש חולי קורונה מאומתים, לצאת למלונית ייעודית מוץ לעיר – על מנת למנוע התפשטות בקהילה. לכן חשוב לנו לעודד יותר ויותר אנשים לבצע בדיקות קורונה, זו הדרך לנצח את הנגיף.

כבר אמרו חכמינו, "כל המציל נפש אחת מישראל, כאילו הציל עולם ומלואו". מדובר כאן בפיקוח נפש של ממש. זו לא זכותנו, זו חובתנו לשמור על כל אחת ואחד מהקרובים שלנו, על ההורים, הסבתות והסבים, השכנים וכל הסביבה שלנו.

הקמנו בחודש האחרון חמ"ל מתנדבים אותו מוביל אגף הרווחה, ממנו יוצאות מדי יום אלפי מנות למשפחות נזקקות, לחולים ולמבודדים. את החלוקה עושים מתנדבים, חילונים, דתיים, חרדים ואתיופים זה לצד זה. זו המהות של בית שמש, אחווה הדדית וסולידריות של כל המגזרים אחד כלפי השני.

אני יודעת שתושבי העיר בית שמש עושים את מיטב המאמצים על מנת לנצח יחד את הנגיף, כולם מגויסים ושותפים למאבק הזה, משירותי ההצלה והרווחה בעיר שפועלים במסירות נפש של ממש, ועד ראשי תלמודי התורה שעושים מאמצים כבירים על מנת לשמור על הרצף הלימודי של התלמידים, דואגים באופן אישי לחלק חומרי לימוד לכל תלמיד ותלמיד, על מנת שהילדים יוכלו להמשיך וללמוד, וכך גם מנהלי הסמינרים שדואגים שבנות הסמינרים יקבלו חומרי לימוד ויוכלו להמשיך את הרצף הלימודי הכל כך חשוב לתלמידים ולהורים.

במישור הארצי המוניציפלי, אזרחי ישראל שואלים את עצמם, "מתי כבר נחזור לשגרה?", אבל השאלה החשובה באמת היא "איך אנחנו חוזרים לשגרה". אסטרטגיית היציאה היא אחד הדברים המורכבים והחשובים ביותר, כל צעד שנעשה ישליך לטווח הארוך ואם לא נעשה אותו בחוכמה, זה עלול חלילה להפוך לנזק בלתי הפיך. אנחנו נמצאים בראשיתה של מסע, במסגרת החיים החדשים בצל הקורונה, תהיה חזרה איטית מאוד לשגרה. ללא זהירות בחזרה לשגרה – אנחנו עלולים לחזור לנקודת ההתחלה. ראינו כבר בחלק מהמדינות חזרה מהירה מדי לשגרה, שהביאה להתפרצות נוספת של הנגיף.

אנחנו נמצאים לקראת תקופה קריטית, חגיגות סעודות חג הפורים, הם אלה שהביאו להתפרצות הגדולה של נגיף הקורונה, הממשלה הבינה את ההשלכות שהיו לאירועים, והטילה סגר בליל הסדר – זה היה הצעד הנכון ביותר לעשות. כעת מגיעה תקופה מורכבת של אירועים מאתגרים, החל מחג הרמדאן ועד חג השבועות הבא עלינו לטובה. אנחנו בעיר בית שמש נערכים בצורה הטובה ביותר - על מנת למנוע התפשטות נוספת של הנגיף.

לכן, בדיוק בשעה מורכבת זו, חובה על כולנו לשלב ידיים ולשתף פעולה. אבן הדרך הראשונה ביציאה לשגרה, היא זרימת המידע בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי. לא ניתן יהיה להוביל תהליכים הנשענים על שיתוף הציבור ללא תקשורת רציפה ושילוב ההנהגה המקומית בתהליך קבלת ההחלטות. הממשלה והרשויות המקומית חייבות לשתף פעולה יחד. אין מי שמכיר טוב יותר את הציבור שלו – מראש העיר עצמו. אני קוראת לראש הממשלה להקים קבינט מיוחד "קבינט שיקום קורונה", שיהיה בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, יחד עם השרים הרלוונטיים וראשי הרשויות. השיתוף פעולה כאן הוא קריטי.

אני יודעת שרבים נמצאים כעת בתקופה מורכבת, חרדת הפרנסה שמעיקה, הכוללת בתוכה גם את בעלי העסקים הקטנים והבינוניים שנמצאים בתקופה מאתגרת מאוד (לשם כך הקמנו בעיר חמ"ל מיוחד עם קו חם שמסייע לבעלי העסקים) ועד ההורים שרוצים כבר לחזור לשגרת הלימודים של הילדים. אני אומרת לכל אחת ואחד מכם, אתם לא לבד, אנחנו נמצאים יחד במערכה הזאת ונפעל למען כולם.

במיוחד בתקופה מורכבת זו, חשוב שאף תושב לא ירגיש לבד, כולל גם האוכלוסייה המבוגרת שנמצאת כעת בתקופה מאתגרת עוד יותר. האוכלוסייה המבוגרת נאלצת לשהות בבידוד לבד עקב הסיכון המוגבר שהצעירים עלולים להדביק אותם בנגיף. הקושי והבדידות, הם גם היבטים שאנחנו חייבים כחברה להתייחס אליהם, בריאות הנפש של האדם חשובה לא פחות מהבריאות הפיזית של האדם. התמיכה הנפשית להם, היא קריטית.

אנחנו לקראת תקופה מורכבת, אבל מה שמחזק אותי יותר מהכל, זה שאני יודעת שאנחנו נעבור אותה יחד כחברה חזקה ומאוחדת. עיריית בית שמש תדאג לכולם, אף אחד לא יישאר לבד. אנחנו ביחד במערכה הזאת. בעז"ה וביחד ננצח.

ד"ר עליזה בלוך,
ראש עיריית בית שמש.

בית שמש עליזה בלוך קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד