כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024

10 החשיפות הגדולות של השנה • מיוחד

ספיישל לסוף השנה: שי איזנברג חיטט בארכיון ודלה את 10 החשיפות הגדולות של שנת תשס"ט באתר 'בחדרי חרדים' • בואו להיזכר בסקופים הבלעדיים שהצליחו לשנות את השיח הציבורי במגזר החרדי

עיבוד מחשב: יצחק לב ארי
עיבוד מחשב: יצחק לב ארי



שנת תשס"ט הייתה שנה לא קלה עבור עם ישראל. המשבר הכלכלי, שיש מי שהגדירו אותו כאחד מהקשים במאה האחרונה, הכביד מאוד על כל יושבי תבל, אך במיוחד על הציבור החרדי באשר הוא.
התחום התקשורתי, לעומת זאת, ידע שובע מתמיד במהלך השנה החולפת.

קשה ללוות, מבחינה תקשורתית, את המגזר החרדי. עומס החדשות אינו פרופורציונאלי לגודלו הטבעי. אולי בשל ריבוי החצרות והחוגים; אולי עומס האנשים המתעסקים בתקשורת; ואולי דווקא משום שהציבור החרדי צמא למידע כל העת; ויתכן בגלל כל הסיבות כולן. כך או כך, אתר 'בחדרי חרדים', כבמה המרכזית של הציבור החרדי ברשת האינטרנט, עמל קשה בכדי להביא בפני ציבור הגולשים את כל המידע המעניין, במהירות האפשרית, תוך רצון לשאוף לאמינות מרבית, ובכשרות מהודרת.

צוות אתר 'בחדרי חרדים' הורחב השנה. כתבים, צלמים, עורכים, וכותבי טורים, הצטרפו לצוות העושה, ככל יכולתו, על מנת לשמור על ראשוניות לצד איכות. האמינות הייתה נר לרגלינו. לא אחת ויתרנו על מידע, בשל פקפוק באמינותו. המסגרות ההלכתיות נשמרו בקפידה. לא פעם הציגה המערכת שאלות לרבנים חשובים, על אייטמים שונים שהגיעו אל שולחן המערכת, ומשהתקבלה תשובה שלילית - לא היססנו לגנוז את הסיפור.

עתה, כשאנו מגיעים לסיומה של שנה, ומביטים לאחור, ישנן לא מעט סיבות לחייך. אך החיוך מהול בהרבה חשש. אנו מודעים לכוחו של הכלי אותו אנו מחזיקים בידינו, ונושאים תפילה לא-ל בשמיים, שישמור אותנו מעשות טעויות, ירחיק אותנו מידיעות המהולות בחשש לשון הרע, ומייחלים: מי ייתן ונזכה לקדש שם שמיים באשר אנו עושים, ולהגדיל את שמו בעולם.

• • •

עם סיומה של שנה, בחרנו להביא בפניכם, הגולשים הנאמנים, את 10 החשיפות הגדולות של אתר 'בחדרי חרדים'.

הבחירה הייתה קשה.

אתר 'בחדרי חרדים' חשף במהלך השנה האחרונה את כל האירועים שהעסיקו את המגזר החרדי. המידע המגיע אל המערכת הוא עצום, ומידי יום אנו חושפים באתר סיפורים בלעדיים, ופרשיות ההופכות לשיחת היום בציבור החרדי, לצד ראיונות בלעדיים, גלריות של תמונות, וסרטי וידאו בלעדיים.

מבין מאות החשיפות והסקופים, בחרנו דווקא באלה שהועילו; אלה שבעקבות הצגתם בפני הציבור, השתנה משהו או שהמידע שנחשף עורר סערה ציבורית.



חשיפה ראשונה: מצוקת הדיור והפיתרונות

מצוקת הדיור החמורה ממנה סובל הציבור החרדי, עלתה השנה לכותרות. המאבק הצודק של הציבור לזכות בדיור הוגן עבור ילדיו, עלה באתר 'בחדרי חרדים' באין-ספור כתבות, שגוללו את המצוקה האדירה בה מוצאים עצמם ההורים העומדים לפני חתונת ילדיהם.

הנתונים קשים: כ-5500 זוגות, בני הציבור החרדי, נישאים מידי שנה, ובניה חדשה - אין. אלפי זוגות צעירים משתכנים במחסנים ישנים, מתגוררים ללא תנאים אלמנטאריים - ונציגי הציבור ישנו שינה עמוקה, תוך שהם מתעסקים במרץ בזהות המועמד השישי של רשימת 'יהדות התורה', ובחזרתו האפשרית של אריה דרעי לפוליטיקה.

השנה, ראינו התעוררות ציבורית ופוליטית בנושא החשוב. סיעת ש"ס דרשה במו"מ הקואליציוני את משרד השיכון, ו'יהדות התורה' הקימה שדולה מיוחדת, העוסקת בנושא הדיור.

גם הציבור, שהורגל בתשלום מחירים מופקעים עבור חתונות הילדים – התעשת. יוזמות שכבשו כותרות הכריזו: די לסחטנות. מתוך אין-ספור כתבות והבטחות של נציגים שונים במגזר החרדי לטיפול בבעיה, קרצה לנו דווקא הכותרת - שנחשפה באתר 'בחדרי חרדים' - על יוזמה של אברך, תלמיד-חכם מכולל 'חזון איש', בשם הרב יהודה קוק.

קוק יזם תוכנית שתגביל את התשלומים שמשלמים ההורים במהלך חתונות ילדיהם. התוכנית, שזכתה לאישור גדולי ישראל, ואלפי אברכים חתמו על פרטיה, מעניקה מרווח מחיה לעשרות אלפי ההורים, הרואים את משימת החתונה, כחומה בלתי עבירה.

המשימה: להציל את ההורים • חשיפה

איפה הכסף? אושי ספרנוביץצילום: איפה הכסף? אושי ספרנוביץ
איפה הכסף? אושי ספרנוביץ


חשיפה שניה:עוד כוכב נופל

הסיפור הזה העסיק את הציבור החרדי כולו, שבועות ארוכים. השמועות, שעלו לראשונה בפורום 'בחדרי חרדים', על בריחתו של אושי ספרנוביץ', הבעלים של חברת 'חומש השקעות', שטפו את הציבור החרדי בגל עכור של חצאי עובדות ורכילויות מיותרות. היו כמה מכלי התקשורת שנהנו לרקוד סביב המדורה, בה נשארו רק גחלים לוחשות של חברת 'חומש השקעות'.

אתר 'בחדרי חרדים', לא התפתה להצטרף למחול השדים, ועל אף החומרים הרבים שזרמו אל המערכת, הצבנו גבול ברור מה מדווחים ומה לא. במבט לאחור, נראה כי צדקנו.

מבין שלל הכתבות, בחרנו להביא דווקא סיפור משולי הפרשה המסעירה - סיפור שנחשף באתר 'בחדרי חרדים' בעיצומה של חרושת השמועות שאפפה את המגזר, אך יש בו כדי ללמד על הלך הרוח. בסיפור יש גם ערך מוסף: אברכים שהפסידו את כספם פנו אל הגאון רבי מנדל שפרן, על מנת להיוועץ עמו כיצד לנהוג. הרב שפרן התיר להם לתבוע את מוסדות הצדקה להם תרם אושי ספרנוביץ.

יש בזה משהו: האברכים לא רצו אל עורך דין או אל כלכלנים. הדבר הראשון שהם עשו במקרה מצוקה, היה לפנות אל רב מורה הוראה.

אהבנו.

כופין על הצדקה • חשיפה

דם ואש ברחובות ירושלים. המהומות בעקבות פתיחת צילום: דם ואש ברחובות ירושלים. המהומות בעקבות פתיחת
דם ואש ברחובות ירושלים. המהומות בעקבות פתיחת 'קרתא'. צילום: פיני רוזן


חשיפה שלישית: איסור קרת(א)?

את הפרשה שהעסיקה את התקשורת החרדית והכללית בחודשים האחרונים, חשפנו כמעט באקראי. במלאות 200 ימים לניצחונו של ניר ברקת, ראש העיר החדש של עיר הקודש, פנינו לבדוק את התנהלותו, במיוחד מול הציבור החרדי.

ערכנו שיחות מקיפות עם יועציו ועם חברי מועצת העיר מהמפלגות החרדיות - והופתענו לטובה. מי שהוצג כרודף חרדים לתיאבון, התגלה כמעט כ'חרדי מחמד'. שמענו סופרלטיבים אודות תפקודו, ושבחים רבים הורעפו על ראשו בכל הקשור לפעילותו למען הציבור החרדי.

תוך כדי השיחות, פלט באוזנינו אחד הגורמים בעירייה על סיכום שהתגבש עם נציגי הציבור החרדי, אודות חניון שאמור להיפתח בירושלים - בשבת קודש. הגורם שיבח את הנציגים החרדים על עבודתם, ועל ירידתם לפרטים בנוגע לפתרון בעיית החניון.

האוזן התחדדה, וביקשנו לשמוע פרטים נוספים. האיש לא ידע להוסיף, אך הזכיר שוב ושוב את מעלתם של נציגי הציבור שידעו להתגמש.

בשיחה עם אחד מחברי מפלגת יהדות התורה המכהן במועצת העיר (שאת שמו לא נחשוף מחמת פיקוח נפש), אישר הנציג החרדי את הפרטים, ואמר כי הדברים ידועים לגדולי ישראל.

את הידיעה הבלעדית פרסמנו בהבלטה - ומהר מאוד פרצה סערה אדירה, ששטפה את העיר. מסופקני, אם ידע אותו עוזר לאיזו סערה הוא מוביל במידע אותו שיחרר, בשאננות כה רבה.

אלא שאת הנעשה לא ניתן היה להשיב. ירושלים קיבלה חודשים של הפגנות ומהומות - והכל בגלל פליטת-פה של גורם בכיר.

חניונים בשבת בהכשר הבד"ץ • חשיפה

התיק הכבד של הציבור החרדי. החינוך העצמאיצילום: התיק הכבד של הציבור החרדי. החינוך העצמאי
התיק הכבד של הציבור החרדי. החינוך העצמאי


חשיפה רביעית: החינוך העצבני

המפתח להבנת רבים מהאירועים במגזר החרדי בשנה החולפת, נמצא דווקא במקומות בהם הבל תינוקות של בית רבן נשאף בשפע. 'החינוך העצמאי' הפך, בעל כורחו, לזירת התגוששויות בין הפלגים השונים בציבור החרדי. לא זירת התגוששויות מהסוג המוכר, שבסופו מתיישבים כולם סביב שולחן אחד, ומחייכים בניחותא אל מול המצלמות המתקתקות. הפעם זו זירה בה יש רק מנצח אחד.

כיוון שכך, כל צד הטיל את כל כובד משקלו לניצחונו במערכה. וכמאמר האמרה: 'כשאח נגד אח - המנצח תמיד מפסיד'.

ראינו השנה כיצד מאבק יצרי על ניהול מוסדות אותם יסדו מצוקי ארץ, גרמו לפילוג אכזרי בין חוגים בציבור. ראינו איך חסידי גור שנלחמו - ואולי בצדק, לשיטתם - על כבוד רבם, הכניסו את המאבק אל תוך קלחת הבחירות הסוערת על ראשות עיריית ירושלים; ראינו וכמו כולם דמענו. פחות חשוב מי הצודק. חשובה התוצאה, והיא קשה מאוד.

עוד בתחילת הפרשה, התגלגלו לידי מערכת אתר 'בחדרי חרדים' המסמכים שהוגשו על-ידי הצדדים לרשם העמותות, על מנת להוכיח את צדקתם. המסמכים, שנחשפו במלואם לראשונה באתר 'בחדרי חרדים', הציגו בפני הציבור את היריעה הרחבה על מהות המאבק. עד רגע חשיפת המסמכים - המאבק כולו נראה כמיותר, ולא ממש ברור. חשיפתם הובילה למעט בהירות בחושך הגדול שמלווה את המאבק כולו.

אתר 'בחדרי חרדים' שליווה את האירועים כל העת, והגיש דיווח שוטף על המאבק והיריבות המרה שהלכה והתפתחה, רואה בחשיפת המסמכים פריצת דרך ציבורית במאבק שסופו טרם נראה באופק.

תיק החינוך העצמאי: המסמך המלא • חשיפה בלעדית

כיוון והדריך? ניר בן ארצי. צילום: מעריבצילום: כיוון והדריך? ניר בן ארצי. צילום: מעריב
כיוון והדריך? ניר בן ארצי. צילום: מעריב


חשיפה חמישית: חרשו ניר על גבו

פרשיית ניר בן ארצי, יכולה לקבל בקלות את התואר: האירוע המוזר של השנה. הפרטים שנחשפו באתר 'בחדרי חרדים', סיפרו סיפור היכול לפרנס בקלות את מדור הסיפורים הדמיוניים בכל עיתון סופרמרקט אמריקני הזוי. הרב בן ארצי, שנעלם למספר שנים, טען כי נחטף בידי חלק מחברי העמותה בראשה עמד, וזאת כדי שיוכלו לגזול את כספי העמותה הרבים שעמדו לרשותו. חברי העמותה איימו עליו כי באם ייצא מכלאו, יפרסמו אודותיו סיפורי זוועה.

הסיפור הביזארי לא היה זוכה להיכלל ברשימה המכובדת המוגשת כאן, אילולא בעין הסערה עמדו שני אנשי עסקים חרדיים, הנחשבים לסיפור הצלחה מטאורי. השניים, אברהם משה מרגלית ואריה בוים, שני חסידי גור, התייעצו במהלך השנים עם הרב ניר בן ארצי על כל מהלך עסקי אותו ביצעו.

בשנים האחרונות הקימו השניים את רשת 'אלף' ומכרו אותה לרשת 'שופרסל' תמורת סכום עתק. בשנה האחרונה חשף אתר 'בחדרי חרדים' - שוב בידיעה בלעדית - את כוונתם לפתוח רשת מרכולים תחת השם 'אושר עד' (שנפתחה בינתיים). אך מתברר כי המהלכים העסקיים אותם ביצעו השניים, נעשו על פי הכוונתו של הרב ניר בן ארצי.

לאחר התפוצצות הפרשה, כאשר התברר לכל כי ההוראות והברכות הועברו, למעשה, על-ידי 'שוביו', מיהרו השניים לבדוק את פעילותם בשנה האחרונה. זה עזר? אנחנו מקווים שכן.

תלמים של תסכול • חשיפה בלעדית

למרות החרם. שפע שוקצילום: למרות החרם. שפע שוק
למרות החרם. שפע שוק


חשיפה שישית: שפע? שוק!

את הפרשה שמסעירה בשנה וחצי האחרונות את הציבור החרדי כולו, בחרנו להביא מזווית אחרת.

גילוי נאות: הפרשה הראשונה אותה סיקרתי באתר 'בחדרי חרדים', במסגרת עבודתי, הייתה פרשת 'שפע שוק'. כבר אז הוברר לי כי הפרשייה, שתפסה נפח תקשורתי גדול באמצעי התקשורת, אינה חד-ממדית. שני הצדדים מתבצרים מאחורי עמדותיהם, ולכל אחד יש טענות הנשמעות צודקות במאת האחוזים. לא ניכנס, במסגרת זו, לחילוקי הדעות בין הצדדים. החומר במלואו הובא בהרחבה, והחפץ יוכל למוצאו בעזרת מנוע החיפוש של האתר.

חשיפה אחת מני רבות בפרשה המתוקשרת, אותה בחרנו להביא בפרויקט זה, היא חשיפה המטילה אור חיובי על אנשי 'שפע שוק'.

היה זה ערב פסח. המיתון הכלכלי הכה בעוצמה בכיסי האברכים, ובחשבונות ראשי הכוללים לא נותרה פרוטה לפורטה. איש העסקים דודי ויסמן, הבעלים של 'שפע שוק', נוהג מזה שנים לחלק מידי ערב חג, מיליוני שקלים לצדקה לבני תורה נזקקים, באמצעות רבה של הרשת. מי שחשב שהמלחמה ברשת תגרום לו שלא לתרום יותר - טעה ובגדול.

אתר 'בחדרי חרדים' חשף את האישור שניתן על-ידי גדולי ישראל לראשי הכוללים, לקחת את התלושים של חנויות הרשת, למרות החרם הבלתי-רשמי שהוטל עליה. מעשה זה, כמו עוד רבים, יעמדו לזכותו של ויסמן, ביום הדין המתקרב.

אברכי כולל פוניבז' יקנו בתלושים של שפע שוק • חשיפה

פרישה אחרי יובל. הגרמצילום: פרישה אחרי יובל. הגרמ
פרישה אחרי יובל. הגרמ''י לפקוביץ


חשיפה שביעית: חיים יוסיפו לך

לאחר למעלה מיובל שנים של מסירת שיעורים, הגיע לידי מערכת אתר 'בחדרי חרדים' מידע, לפיו שוקל הגרמ"י לפקוביץ', להפסיק את השיעורים היומיים אותם הוא מוסר בישיבת פוניבז' לצעירים מזה חמישים שנה.

המידע פורסם, והמערכת הוצפה בפניות ושאלות. תלמידים שלמדו בישיבה במהלך כל השנים בררו בדאגה האם מדובר בהחלטה שנובעת ממצבו הבריאותי של הגרמ"י, או שהסיבה היא רצונו לפנות את מקומו לכוח חדש ונמרץ. את התשובות לא ידענו לספק למאות הפונים, אבל ראינו את הדאגה העצומה של התלמידים לרבם.

היה בזה משהו מרגש.

באלול הנוכחי אכן חדל הגרמ"י ממסירת השיעורים, והעביר את שרביט החינוך, לדור הבא.
'כי אורך ימים ושנות חיים יוסיפו לך'.

הגרמ"י לפקוביץ' יפסיק את מסירת השיעורים



חשיפה שמינית: הכשר לעסקים מחללי שבת? יש דבר כזה

את הסיפור הבא, שעורר גלים תקשורתיים, ובעזרת ה' אף יבוא לסיומו הטוב בקרוב, גילינו במקרה, במסגרת נופש משפחתי בצפון. במסגרת הנסיעות המתישות בין אטרקציה אחת לרעותה, עברנו ליד אורחן דרכים, עליו נכתב באותיות קידוש לבנה: כשר בהשגחת הרבנות. אממה, לצידו של השלט מחמם הלב, נתלה שלט גדול לא פחות: פתוח 7 ימים בשבוע.

לכאורה שני השלטים מהווים סתירה מיניה וביה האחד לרעהו? אז זהו, שלא. מתברר, כי רבה הספרדי של קרית שמונה, הרב ציון לוי, מעניק תעודות כשרות לעסקים המחללים שבת. ההכשר אמנם ניתן רק לימות החול, תוך הטלת מגבלות על בית העסק, אך למרות הכל קשה להאמין, כי המזון אותו אנו אוכלים מופקד בידי מחללי שבת. יהיו אשר יהיו.

התירוצים להענקת ההכשר רבים ומגוונים, אך הרבנות הראשית יצאה חוצץ נגד ההסדר המדובר. בפולו-אפ של תחנות הרדיו לפרשה שנחשפה באתר, התבטא הראשל"צ הגרש"מ עמאר בנחרצות נגד ההסדר, ואף הבטיח כי יטפל בעניין.

במכתב תגובה של הרב ציון לוי נטען, כי הוא קיבל אישור מאחד הרבנים הראשיים להעניק הכשר. את שמו הוא סירב לחשוף. מבירור שערכנו לא נמצא רב כזה.

בעקבות החשיפה הבטיחו ברבנות הראשית לטפל בליקוי, ואנו מקווים כי בקרוב נוכל לדווח על סגירת בתי העסק בשבת או לחילופין, על הסרת ההכשר.

פתוח בשבת בהכשר הרבנות • חשיפה

כבר לא רלוונטי. כינוס המועצותצילום: כבר לא רלוונטי. כינוס המועצות
כבר לא רלוונטי. כינוס המועצות


חשיפה תשיעית: הקלטה נדירה

כינוס מועצות גדולי התורה, שנערך במלון נובוטל בירושלים, זכה לסיקור נרחב באתר 'בחדרי חרדים'. המשמעויות של הכינוס, הביאו את הצדדים הניצים לבצע צעדים מרחיקי לכת. הכינוס, שנועד לאשרר את העמותה החדשה של 'החינוך העצמאי' על-ידי כל חברי מועצת גדולי התורה, הוברר בפרספקטיבה של זמן כלא רלוונטי.

אתר 'בחדרי חרדים' חשף כי בחסידות גור, מתכננים לחדש את מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, ולמנות עוד מספר חברים חדשים שיתמכו בעמדת הסיעה המרכזית בכל הנוגע ל'חינוך העצמאי'. אולם משמיים, זימנו להם פתרון קל יותר, ורשם העמותות דחה, לפי שעה, את חוקיותו של הכינוס ואת החלטותיו, בעקבות עתירתו של הרב אברהם יוסף ליזרזון.

הכינוס ההיסטורי, אליו הגיעו נציגים מכל שלושת המועצות, גרם להתרגשות גדולה בציבור החרדי. אתר 'בחדרי חרדים' הביא לאורך כל היום סרטים בלעדיים כמו גם את הפרטוקול המלא של הישיבה.

אלא שלחשיפת השנה בחרנו דווקא בהקלטה מתוך הכינוס עצמו. המסמך המיוחד, בו נשמעים גדולי ישראל שעה שהם מדברים בינם לבין עצמם, זכה להתעניינות עצומה, ועשרות אלפים זכו להאזין לשיחתם של גדולי ישראל, מתוך החדר פנימה.

הקלטת כינוס המועצות • מסמך בלעדי

סיפור מלא חורים. האם החשודה ממאה שערים. צילום: פלאש90צילום: סיפור מלא חורים. האם החשודה ממאה שערים. צילום: פלאש90
סיפור מלא חורים. האם החשודה ממאה שערים. צילום: פלאש90


חשיפה עשירית: האם המתוקשרת

את פרשיית 'אם המריבה' ליווינו באתר 'בחדרי חרדים' בזהירות. ידענו שכל מילה נבחנת על-ידי כלי התקשורת הכלליים, המודדים את הלך הרוחות במגזר החרדי באמצעות 'בחדרי חרדים'. לא נגררנו אחר פרובוקציות יזומות, ויצגנו את האינטרס החרדי, מבלי לנקוט דעה, שעלולה לטפוח על פנינו ביום דין.

הענקנו ייצוג מלא לאם ולמשפחתה, הבאנו ראיונות בלעדיים עם בני משפחה, כולל ראיון וידאו מיוחד ובלעדי עם הרב אברהם פרויליך שאירח את האם בביתו במהלך הימים בהם הייתה נתונה במעצר בית. עשינו במחיצתה את השבת הראשונה מחוץ לכותלי הכלא, ושמענו את גרסתה אין ספור פעמים.

מבלי להרגיש, הפכנו מתקשורת המייצגת את המגזר החרדי, אך משתדלת לשמור על איזון מחייב, לכלי אוהד. הסיפור מלא החורים אותו הציגה הפרקליטות, נראה כרדיפת חרדים. התנהגות בית החולים לא הוסיפה להרגשתינו, והמלחמה של אנשי חסידות 'תולדות אהרון' הפכה למלחמת הציבור כולו.

לא רק אנחנו הרגשנו כך. אנשי תקשורת חילונים רבים, הצטרפו לשאלות הנוקבות שנשאלו לראשונה באתר 'בחדרי חרדים'. בראיון שהעניק נחום ברנע לכותב השורות, הצדיק האחרון את הציבור במלחמתו על חפות האם. גם הוא הבין שבסיפור הזה, החורים רבים מהשלם. גם הוא נתן לכך התייחסות בטורו הפופלארי.

בחשיפת השנה בחרנו להביא מלחמה אחת מני רבות של פרקליטות המדינה כנגד האם. למרות שהפרשה במלואה לוותה על-ידי צוות האתר, בחרנו להביא כאן את הסיפור המצביע יותר מכל על התנהגות הרשויות כלפי האם.

הסיפור, אותו הביא עמיתי אבי וולפסון, מתאר את המפגש המרגש בין האם לבנה הקטן - אותו לא ראתה מספר חודשים. נציגת הרווחה ששהתה במקום, הפרידה בין השניים באכזריות. הסיפור, שתואר בכישרון על-ידי עד שמיעה, מספר בעצם את סיפור היחסים העכורים בין רשויות המדינה לציבור החרדי. את אווירת הניכור אותה משתדלים הרשויות להעביר לציבור.

הסיפור הזה חותם את הרשימה, מתוך תקווה ותפילה כי המצב ישתנה. שהציבור החרדי יזכה לקבל את המגיע לו ביושר מהמדינה לה הוא משלם מיסים. מתוך אמונה כי אחוות האחים שבין כל הצבורים במדינה תשלוט בסופו של דבר, ונזכה לגור במדינה בה כולנו אחים, כולנו אהובים, וכולנו עושים את רצון אבינו שבשמיים. אמן כן יהי רצון.

הנציגה המתעללת • פרסום ראשון ובלעדי

ומה אתם הייתם בוחרים?

חושבים שטעינו בבחירה? נראה לכם שסקופים אחרים היו ראויים להופיע ברשימה?

אתם מוזמנים לגלוש אל הארכיון ולהציג - באמצעות מערכת התגובות - את הבחירות שלכם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד