כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"פגיעה קשה ברגשות"

בג"ץ דן בעתירה שהגיש בן שכול נגד סגירת בתי העלמין

נתי סמדר, שאיבד את אביו בפיגוע ב-2002, עתר לביהמ"ש נגד החלטת הממשלה • "הפגיעה הקשה ברגשות, ולמעשה בחופש של בן, שאביו נרצח, לעלות לקבר אבא" • בית המשפט העליון הוציא צו על תנאי בעתירה

בג"ץ דן בעתירה שהגיש בן שכול נגד סגירת בתי העלמין
בית עלמין צילום: ארכיון בחדרי

בית המשפט העליון הוציא צו על תנאי בעתירתו של נתי סמדר המבקש לפקוד את קבר אביו שנרצח ביום הזיכרון, הפרקליטות נעתרה להמלצת השופטים והסכימה לצו, אך טוענת כי גם הצעתם שנציג אחד מכל משפחה שכולה יפקוד את הקבר היא הצעה לא ישימה. 

בצל מגיפת הקורונה החליטה הממשלה על סגירת בתי העלמין ביום הזכרון. בעקבות זאת בשעה זו מתקיים דיון בבג"ץ בעתירה של בן שכול נגד ההוראה לסגור את בתי העלמין הצבאיים ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. האירועים השנה, כידוע, יועברו ללא טקסים המוניים או משתתפים רבים בבתי העלמין ברחבי הארץ, וזאת בכדי למנוע התקהלויות שעשויות לעודד את התפשטות נגיף הקורונה באוכלוסייה.

מגיש העתירה הוא הבן, נתי סמדר, נתי הגיש עתירה בהולה למתן צו על תנאי באמצעות עו"ד איתמר בן גביר. בעתירה שהגיש הוא דרש לבטל את הסעיף בתקנות לשעת חירום המונע את ההגעה לבתי העלמין, או לחילופין להחריג אותו כך שיתיר לכל בן משפחה שכול גרעינית להגיע לבתי העלמין.

נתי איבד את אביו, חיים סמדר, בפיגוע טרור שאירע במרץ 2002 בסופרמרקט בשכונת קרית היובל בירושלים בימי האינתיפאדה השנייה. חיים ז"ל היה קצין הביטחון של הסופר וחשד במחבלת מתאבדת שניסתה להיכנס למקום ההומה. הוא נאבק עימה תוך ניסיון להציל את אנשי המקום ובמהלך מאבק זה המחבלת פוצצה את עצמה והוא נהרג.

בעתירה שהגיש מציין הבן כי ההחלטה למנוע ממנו לעלות לבתי העלמין פוגע בחופש הביטוי וברגשותיו "הפגיעה הקשה ברגשות, בחופש התנועה, בחופש הדת, בחופש הביטוי והבכי, ולמעשה בחופש של בן, שאביו נרצח, לעלות לקבר אבא. אל תקחו ממני את הזכות הזאת!". בהמשך כתב נתי כי בעתירה יש "סימן שאלה גדול יש על חוקיות המשיבים (המדינה) להתקין תקנות... מדוע לא ישוו הגעה לבתי עלמין להשתתפות בהפגנות או פעולות אחרות שהמשיבים החריגו בתקופה זו ואפשרו לבצעו, ולמצער לאפשר לעותר ובני המשפחות השכולות להגיע לקבר".

הבן טוען בעתירה לתקנות אין כל תוקף משפטי היות והתקנות ניתנו בחוסר סמכות ואין מניעה שהכנסת תממש ותקיים את סמכותה, כפי שכבר נקבע בהחלטות קודמות של בית המשפט. דוגמה להחלטה שכזו ניתנה אמש כאשר ביהמ"ש הורה לבטל את הסיוע של השב"כ באיכון טלפונים של חולי קורונה ומי שהיו בסביבתם והעברת האחריות לחקיקה ראשית בכנסת.

עו"ד בן גביר: יש להצטער כי הממשלה לא חשבה על פתרונות מראש. מקווה שצו העל תנאי יהיה סימן לבאות ובית המשפט יאפשר למשפחות השכולות לעלות לקברים אפילו לנציג אחד מכל משפחה. בכל מקרה אם חלילה בית המשפט ידחה את העתירה נאלץ לראות מחזות קורעי לב אולי לא בכניסה לבתי הקברות שם הבטיחה המשטרה רגישות אבל בדרכים ובכל רחבי הארץ. אסור לפגוע במשפחות השכולות".

יום הזיכרון בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד