י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024

בחדרי חרדים מציג: התמונות של השנה

עבודה קשה היא צילום עיתונות. שעות לא שעות, מקומות מסוכנים • לקראת שנת תש"ע, בחרנו תשע תמונות טובות של השנה החולפת • הצלם יעקב נחומי עם 'דעת יחיד': תיאור התמונה וניתוח הצילום

בחדרי חרדים מציג: התמונות של השנה
אלי סגל





הפגנות 'האם המרעיבה' • הצלם אלי סגל

תיאור התמונה:

התפוצצות פרשת האם הובילה להפגנות רחבות היקף שהשתלטו על ירושלים. 24 שעות של הפגנות - ללא הפסקה. ההפגנות היו אלימות, מן הסוג שעוד לא הכרנו במדינת ישראל. הן מצד רשויות אכיפת החוק והן מצד המפגינים.

ניתוח הצילום:

זוית: הצלם בחר זווית נמוכה בוודאי, כדי לכלול גם את ראשי החיילים בתמונה, ובעיקר כדי להכניס לפריים את האבנים שנזרקו על-ידי המפגינים. האבנים הם בעצם הסיפור החזק של ההפגנות. חציית הקווים שבזריקת אבנים ממוחשת היטב בתמונה, המעבירה את המסר החזק והמוטיב המרכזי שבהפגנות - עד להיכן הגענו.

הרקע: האור הלילי הנופל על האנשים ברקע, מסתיר את זהות האנשים ונראה כאילו מדובר בחיילים שעל ראשם קסדות קרב.

המרחב: סביבת ההתרחשות ריקה מאדם. עוצמה שמספרת לנו על 'הנה עוד רגע קט יקרה משהו', מן סקרנות שבתמונה על 'רגע שלפני'.

התמונה מעבירה היטב את התחושה הקשה שהייתה לשני הצדדים, עד להיכן התדרדרה האילמות בהפגנות



השר לשעבר, הרב שלמה בניזרי, נכנס לכלא • הצלם נחומי יעקב

תיאור התמונה:

אחרי שכבר נפסק דינו של הרב שלמה בניזירי בבית המשפט המחוזי, שילש בית המשפט העליון את עונשו והעמידו על 4 שנות מאסר בפועל. בקרב תומכיו ותלמידיו השתרשה הדעה כי גזר הדין מדיף ריח עדתי.

עד ליום כניסתו לכלא האמינו כולם כי יקבל חנינה מהנשיא. השר אלי שיגר בקשה מיוחדת לנשיא המדינה. לבסוף נכנס בניזירי לכלא, כשדמעות זולגות מעיני רבים מתומכיו ותלמידיו.

ניתוח הצילום:

זוית: בין עשרות התמונות שצילמתי, התמונה הזאת מנסה להעביר את התחושה החזקה של הרב בניזירי ותומכיו - גזר דין הינו אפלייתי ועדתי, כשמנגד התרבות המערבית/החילונית. בתמונה רואים את הרב בניזירי מבעד לשערי הכלא, כשבצד הימני של התמונה נראה שוטר שב"ס. בהרגשה הכללית שהייתה במקום, נראה היה כאילו שב"ס הם אלו שאחראים להכנסתו של בניזירי לכלא.

תאורת יום קשה, אשר בדרך כלל פוגעת בצילומי פורטרטים, שירתה כאן טוב את המטרה בכך שהציגה את פרצופו של השוטר בצורה חזקה, נוקשה - ומעבירה את המסר. גם הניצנוץ בקצה משקפיו שחצנית שכזו, כאילו באה ואומרת "ניצחנו!"



הבחירות לכנסת • הצלם עזרא לנדא

תיאור התמונה:

בחירות ארציות לכנסת. כמובן שגם החרדים משתתפים. אנו רואים שתי צלליות של חרדים, על רקע דגל ישראל, באחת מהקלפיות. הכובע של הבחור מצד שמאל מסתדר (כמעט) בדיוק לפי סמל המגן-דוד, מה שמוסיף נופך לתמונה, ואילו הבחור שלצידו הימני, כאילו מנהל דו-שיח עימו.

ניתוח הצילום:

זוית: הזווית שנבחרה הינה מצויינת בכך שרואים את דגל ישראל מבעד לשני החרדים, מה שכמעט מתבקש מאליו. בגלל תנועת הראש של הבחור הימני, אנו מרגישים כאילו הם מנהלים דו-שיח ביניהם, מה שמעצים את הסקרנות בתמונה.

הבחירה של הצלם לחשוף אותם כצלליות, למרות שיכול היה להשתמש בפלאש, היא מצויינת. למעשה, היא מעבירה את התחושה החזקה של דגל ישראל-ציוני לבן, למול חרדים שחורים.

תמונה שמספרת סיפור חזק על 60 שנות ניכור, שנאה ומחלוקת בין חרדים (שחורים) לחילונים הציונים (לבנים).



מבצע 'עופרת יצוקה' •הצלם יהודה בלטעוזר

תיאור התמונה:

ממשלת ישראל החליטה על מבצע רחב היקף בעזה. חיילים נשלחו לשדה הקרב והמלחמה עוררה תגובות, הדים וכעס רב ברחבי העולם. מכיוון שהמבצע התקיים לאורך זמן לא קצר, נערך הצבא למול רצועת עזה והקים מחנה זמני.

ניתוח הצילום:

זוית: הצלם בחר זווית ראייה פשוטה למדי. אך לא הזווית היא הסיפור בתמונה, אלא הביצוע הטכני. הצלם בחר בחירה מצויינת לחשוף את הצילום לפי הרקע, וממילא להשאיר את הדמות כצללית.

אנו מקבלים פרופיל מלא של החייל שנראה רגע לפני היציאה לשטח. לרגע אפשר (ואולי נכון) לחשוב שהחייל מתבודד עם עצמו ועם קונו - מתפלל שיחזירו בשלום.

מבט מיוחד ואינטימי לתוך חיי חייל יחיד, רגע לפני היציאה לקרב.



הלווית טבוחי מומביי • הצלם מאיר אלפסי

תיאור התמונה:

בתכנון מרושע השתלטו מחבלים על בית חב"ד במומביי וטבחו ביושביו. בין הטבוחים היו שליחיו של האדמו"ר מליובאוויטש זצוק"ל במומבי, גבי ורבקה הולצברג הי"ד. העולם כולו עקב, באמצעות רשתות הטלוויזיה, אחר הדרמה. הלווית השלוחים הי"ד התקיימה כעבור כמה ימים בכפר חב"ד, בהשתתפות כל ראשי המדינה.

ניתוח הצילום:

זוית: הצלם בחר לצלם את תמונתו של הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן בזווית אנכית, עם השארת מקום מעל לראשו. זווית מעולה כיוון שהרב בעצם מביט לשמים, כאילו מחפש משם ישועה, תשובה למה שקרה.

הרב משלב את ידיו בהרגשה של סגירות. סוג של אטימות וכאב נורא על דבר שקשה להבינו. בעיניו של הרב אנו רואים דמעות מצועפות, כאילו דמעות מחושבות, דמעות שיש בהם... הרב מקמט את מצחו במחשבה שיש להצדיק את דינו של בורא עולם.

לסיכום: מכל התמונות שצולמו בהלוויה תמונה זו, שפורסמה באתר 'שטורעם.נט', שבתה את ליבי. תמונה שבה אין בכי קורע לב. תמונה שבה אין את פרצופו של הילד היתום. תמונה נקייה משהו... אך מעבירה בחוזקה את הרגשות והקושי הגדול בקבלה ובצידוק הדין.



ערב סוכות • הצלם משה שטרן

תיאור התמונה:

ערב סוכות, כולנו מתארגנים לקניית ארבעת המינים. אך לא כולנו יודעים על העבודה הקשה שבהכנת ארבעת המינים, לפני הגעתם אלינו מוגמרים ומוכנים לדוכני המכירה.

ניתוח הצילום:

זוית: הצלם בחר זווית אנכית, כדי להכניס את כל אורך ההדס לתמונה, שהוא בעצם האובייקט המרכזי בתמונה. הפוקוס נבחר להיות בעצם על ידי הפועל, ובמחשבה מראש להשאיר את פני הפועל מחוץ לטווח הפוקוס, אולם לא יותר מידי מחוץ לטווח כדי שנוכל לזהות.

התחושה החזקה שעוברת בתמונה היא של פועל גוי, שאין בינו לבין מצוות ההדס ולא כלום. אפשר לדמיין אותו אחרי העבודה, מתלוצץ עם חבריו על מנהג מוזר של היהודים על ענף מסויים עם שלושה עלים. כך קיבלנו שילוב מנצח של שתי תרבויות, שני עולמות, בתמונה אחת.



הפגנות חניון קרתא • הצלם: אלי סגל

תיאור התמונה:

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, החליט לפתוח את חניון 'קרתא' בשבתות. 'העדה החרדית' קצפה, והעיר הירושלמית שבה להפגנות קשות ואלימות מאוד.

ניתוח הצילום:

זוית: הצלם בחר לצלם את שני הילדים דרך האש. בעצם אמירה על הילדות הירושלמית, בצל הפגנות אלימות.

הילדים מסתירים עם כף ידם את פניהם, אך קשה להתעלם מכך שיש מן תחושה אסוציטיבית למועל יד. כאילו הצדעה למדורה המשתוללת, סוג של הבנה מגיל קטן מאוד שכך זה צריך להתנהל.

הצלם נתן לנו גם 'בונוס' - בילד הניצב בצדה הימני של התמונה, שפניו חתוכות אבל את שילוב ידיו רואים היטב. מן הדרכה לילדים הקטנים מה צריך לעשות כשמישהו בירושלים מפר את הסטטוס-קוו.



ט' באב בכותל המערבי • הצלם יעקב נחומי

תיאור התמונה:

ט' באב, יום חורבן בית המקדש. אלפי יהודים מגיעים להתפלל, ובעיקר לשהות ביום הצום, קרוב לשריד בית מקדשינו - הכותל המערבי.

ניתוח הצילום:

בט' באב, בכותל המערבי, ישנה תופעה מעניינת. אנשים מגיעים לכותל ונשארים לנמנם ברחבת הכותל. משפחות שלמות. אחים, הורים, אבות וילדים.

זוית: הזווית שנבחרה הינה זווית לא מדי נמוכה כדי להראות את האובייקט המרכזי בצילום, שהן פניו השלוות של הילד.

אנו רואים כאן חיבור חזק בין אב לבן. הילד ישן על בטנו של אביו שגם הוא שקוע בשינה. ההתמסרות הכל כך חזקה של הילד לשינה מעבירה תחושה חזקה של אב לבן. ואלו, בעצם, הרגשות המציפים אותנו כשאנו באים להתפלל ב-ט' באב בכותל המערבי - אבא! אנו ילדיך!



הפגנות נגד אדישות השלטון לסבל אזרחי שדרות • הצלם משה שטרן

תיאור התמונה:

שנים רבות סובלים תושבי שדרות מקאסמים. תושבי העיר יצאו להפגנות רבות מול משרדי ממשלה, ובעצם בכל מקום אפשרי. בתמונה אנו רואים את אחת ההפגנות נגד הקאסמים ואדישות השלטון הישראלי לסבלם של האזרחים, תושבי שדרות.

ניתוח התמונה:

זוית: הזווית שבחר הצלם היא כמובן זווית נמוכה, מגבילה לפניהם של הילדים. הצלם מכליל גם את כל השלט ויוצר תמונה אנכית מוכרחת למצב בשטח.

בעצם, אנו רואים אדישות כלשהי או חוסר הבנה של הילדים המחזיקים בשלט. פניהם פונים לעבר מישהו שאולי מנסה להסביר או להדריך, ואולי בעיקר לעשות שימוש פוליטיקורקט בילדים.

ואולי המסר החזק שהתמונה מעבירה הוא שעד כדי כך נמאס לתושבי שדרות מלהילחם כל היום ולקיים הפגנות, עד שהם פשוט נהפכו לאדישים. את זה אנו רואים על פניהם של הילדים.

האצבעות מחזיקות את השלט בצורה עדינה, במין חוסר תשומת לב, והשלט עצמו, שאומר "די!", בעצם אומר הכל...

די, נמאס לנו כבר מהפגנות. יותר מהקסאם!

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד