י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מהדורת האספנים של עיתון 'בקהילה'

תקדים כזה לא זכור: 'בקהילה', שפרסם ידיעה לפיה התיר הגרי"ש אלישיב ל'ועד הרבנים לענייני צדקה' לפרסם סיפורי ישועות כוזבים, החליט להחזיר העיתונים מהחנויות. הנזק: עשרות אלפי שקלים

הגריש אלישיב: אמר את זה?. צילום: יצחק לב ארי
הגריש אלישיב: אמר את זה?. צילום: יצחק לב ארי

סחרחורת כמו זו שתיזזה הבוקר את מערכת עיתון בקהילה, לא זכורה זמן רב, לא בעיתון זה ולא במתחריו.

במערכת העיתון כאשר ישב כתב בקהילה, העונה לשם העט אריה בלום, וניסח ידיעה תמימה שזרמה אליו מאחד ממקורותיו הקבועים - הוא לא שיער לרגע כי דבריו יגרמו לתזזית רב מערכתית כה גדולה.

בידיעה שפרסם הכתב, הנוהג דרך קבע להביא לעורכיו אייטמים ודיווחים מחצרות הרבנים והאדמו"רים – נאמר שהגרי"ש אלישיב התיר השבוע לראשי 'ועד הרבנים לענייני צדקה', לפרסם סיפורי ישועות שאינם עולים בקנה אחד עם המציאות, ואינן מגיעות לכדי רמת דיוק נאותה - וכל זאת בכדי לרתום את הציבור להוזיל מכספו עבור העניים הנתמכים מקופת 'ועד הרבנים'. "זה מעין ההלכה 'כופין על הצדקה', צוטט הגרי"ש בידיעה, כשהכוונה היתה לרמוז, כי גם פרסום סיפורי ישועות בלתי מאומתים, הם סוג של כפייה על מצוות הצדקה.

החל משעות הבוקר המוקדמות, הוצפו מכשירי הטלפון הסלולאריים של עורכי העיתון. עסקנים נזעמים ורבנים הקשורים ל'ועד הרבנים', הוכו בתדהמה מפרסומה של הידיעה, שלטענתם אין בה ממש. היו שניסו לברר את הדברים בביתו של הגרי"ש אלישיב, ונתקלו בהכחשה גורפת.

אבל אם היה אי מי מהקופות המתחרות שכבר חשב לפתוח שמפניה, הרי שהצעד שעליו הוחלט במערכת העיתון, טרף את הקלפים מחדש, ועשוי לתקן, ולו חלקית, את הנזק התדמיתי הכבד שכבר החל להיגרם.

באמצע הבוקר, בעיצומו של לחץ הטלפונים הבלתי פוסק, החליטו במערכת 'בקהילה' לבצע צעד דרסטי, שדוגמתו לא זכור בתולדות העיתונות החרדית: מדפיסים את העיתון מחדש, בכדי לתקן את הטעות. חברת ההפצה המפיצה את העיתון בחנויות ברחבי הארץ, קיבלו הודעה לאסוף את העיתונים מהחנויות בכל רבחי הארץ, ולחלק את המהדורה המעודכנת. עלותו של הצעד המפתיע, מסתכם באלפי שקלים.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים', מסביר שמואל מאיר הירשמן, יו"ר הנהלת עיתון 'בקהילה', שהידיעה הזו אינה אלא משגה מצער שיצא מתחת ידה של המערכת.

"עקב טעות ואי הבנה של הכתב", מסביר הירשמן, "נכתב כאילו שמרן הגרי"ש אלישיב התיר לוועדי הצדקה לפרסם דברים שאינם מדויקים. מערכת הבקרה של העיתון שמה לב לדברים, מכיוון שברור לכל בר דעת שלא ייתכן שדברים כאלה נאמרו מפי הגרי"ש.

"בעקבות כך, נמחקו הדברים מגוף הידיעה, והדברים תוקנו. ניתן לראות זאת בגוף הידיעה, המופיעה בעמוד 12 בעיתון.

"לצערנו", מסביר הירשמן, "כאשר נלקח קובץ להפניה מעמוד השער לידיעה, נלקח הקובץ הראשוני השגוי. מייד כאשר שמנו לב לכך, הורינו להפסיק את הפצת העיתון לכל החנויות. במקביל, הודפסה מהדורה חדשה, הפעם ללא השגיאה. המהדורה החדשה מופצת בשעות אלו בכל החנויות.

"בקהילה מצטער מאוד על הכתבה", אומר הירשמן בגילוי לב. "ועד הרבנים הוא גוף הידוע באמינותו, שאינה מוטלת בספק. צר לנו על השגגה שיצאה מתחת ידינו ואנחנו מקווים שהציבור יגביר את תרומותיו בימים אלו לוועדות הצדקה".

ועל זה נאמר: טעות לעולם חוזרת.

אלא שהפעם היא עלתה לעיתון בנזק של עשרות אלפי שקלים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד