ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
"לא רוצים בית כלא"

בלי קפסולות | מתווה דרעי לחזרת הישיבות לשיגרה

בדיון של ראשי הסיעות החרדיות עם ראש הממשלה בנוגע לאישור המתווה של 'וועד הישיבות', הם העלו ספקות רבות לגבי המתווה. לטענתם הוא אינו מעשי ומעורר שאלות אצל מנהלי הישיבות. דרעי מציע מתווה חדש הכולל חזרה של הבחורים הביתה ואף קיבל את ברכת נשיא המועצת

בלי קפסולות | מתווה דרעי לחזרת הישיבות לשיגרה
ישיבה סגורה בתחילת זמן צילום: שוקי לרר

בדיון שנערך היום בין ראש הממשלה לראשי הסיעות החרדיות דרעי, ליצמן וגפני, בנוגע להחזרת הפעילות של עולם הישיבות, העלו ראשי הסיעות בפני ראש הממשלה את דבר 'מתווה הקפסולה' שהוצע ולדבריהם ע"פ מנהלי וראשי הישיבות אינו ישים כלל לביצוע.

כזכור, מתווה ועד הישיבות כונה 'מתווה הקפסולה' לפיו הבחורים לומדים בקבוצות של עד כ- 30 במקום אחד, למשך 14 יום, בלי לצאת. לטענת ראשי ומנהלי הישיבות מתווה זה כלל אינו ישים.

'בחדרי חרדים' חושף, כי מנהלי ישיבות הביעו תרעומת רבה על המתווה של 'ועד הישיבות' וטוענים שהמתווה אינו ישים כלל. שכן אין אפשרות להכניס בחורים לתוך כלא וכי הם לא יוכלו לשהות במקום משך זמן של 14 יום, בפרט שאחר כך כשהם נמצאים בריאים להיות בסך הכל 45 יום במקום יותר גדול. 

מנהלי ישיבות ששוחחו עם 'בחדרי חרדים' ומעדיפים להישאר בעילום שם, הביעו זעם רב על המתווה וטוענים שאינו ישים. לדבריהם, זה אולי ישים רק בישיבה של הרב סורוצקין בראשון לציון שם יש לו דונמים ומרחבים, כשגם שם המתווה מורכב מאוד וקשה ליישום.

עוד אמרו, כי "גם אם נגיד שזה ישים, ייקח עוד הרבה זמן לטפל בכל המקרה הזה והאישורים של המל"ל ומשרד הבריאות. אי אפשר ביומיים להכשיר את הישיבות בשביל זה". המנהלים הוסיפו: "בוא ניקח לדוגמה בחור ישיבה שרוצה לצאת לשידוכים או לרופא או כל דבר אחר, הוא אמור להכנס לעוד מסלול של 14 יום בקבוצה חדשה שתיפתח זה מאוד קשה ולא ישים, אנחנו לא רוצים כלא לבני הישיבות".

"בשביל לסדר ערכת לימוד – לכל תלמיד ערכה אישית ללא השאלה לאחר, ובשביל להשיג מכונות כביסה בתורנות מסודרת/או החלפת כביסה בנוהל ספקים כפי המתווה זה לוקח זמן". 

המתווה החדש שיחזיר את הישיבות למסלול

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי יו"ר ש"ס השר אריה דרעי הציע ואף קיבל אישור עקרוני למתווה אחר שיחזיר לפעילות מיידית את מרבית הישיבות הקדושות והכוללים. על פי ההצעה, הישיבות יפעלו ללא הפנימיות, כשסידורי השינה יהיו חיצוניים לישיבה. הבחורים יוכלו לשוב הביתה מידי ערב או למקום אחר, ולא יצטרכו לשהות ב"כלא" כהגדרת מנהלי הישיבות.

לגבי הכוללים: האברכים ילמדו בקבוצות בשטחים פתוחים כשגם הם לא שוהים במוסד במשך כל שעות היום.

על פי ההצעה של השר, לאחר שהציבור כולו, ובפרט הציבור החרדי, התרגל לכללי הזהירות החדשים והוכיח שהוא רציני מאוד בשמירה עליהם – כך שאין כאן סכנת הדבקה המונית, אם פותחים את מקומות העבודה, את החנויות ואת גני הילדים – אין סיבה שלא לקיים לימודים תורניים במתכונת כזו. 

השר דרעי וראש הממשלה. צילום: פלאש 90

הדרישה: שמחות ולוויות עד 100 איש

בנוסף, השר דרעי העלה דרישות נוספות בפני הממשלה, באשר לעריכת אירועי שמחה ואבל. לדברי השר דרעי, יש להתיר עריכת חתונות באולמות שמחה, תחת הגבלה של 100 איש בצד הגברים ו-100 איש בצד הנשים, תוך שמירה מקפדת על כללי הריחוק החברתי. גם הלוויות הוא דורש לאשר באותה מתכונת, ואירועי שמחה קטנים במתכונת מצומצמת.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי נשיא מועצת חכמי התורה חכם שלום כהן נתן את ברכתו למתווה החדש דבר שיחזיר את עולם הישיבות למסלול.

קפסולות עולם הישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד