י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"ניקח סיכונים"

כך נערך משרד הבריאות להתמודד עם הגל השני של הקורונה

לאחר שנראה כי מדינת ישראל הצליחה בחסדי השם להתגבר על הגל הראשון של מגפת הקורונה, במשרד הבריאות כבר נערכים לגל שני של התפרצות • כל אזרח צריך להבין מה רמת הסיכון שבה הוא יהיה במקרה שיידבק ולפי זה לנהוג

כך נערך משרד הבריאות להתמודד עם הגל השני של הקורונה
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

על פי נתוני משרד הבריאות בימים האחרונים, נראה כי גל ההתפרצות כבר נמצא מאחורינו. ישנה הסכמה בקרב מקבלי ההחלטות שהמהלכים שננקטו השיגו את מטרתם, והמספרים של הנדבקים החדשים, המונשמים והמתים בירידה מתמדת ולפי כך נראה כי ההתפרצות הבאה לא תהיה בשבועיים הקרובים. אך השאלה היא כיצד נוכל להתגונן מול הגל השני אם יגיע חלילה?

בהיערכות לשלב הבא במאבק בקורונה תהיה נטילת סיכונים מסוימת של עלייה בתחלואה. במערכת הבריאות צופים זאת וגם מתחו קו: המדד שהציבו במשרד הבריאות קובע כי אם לא נגיע ל-300 חולים קשים, נמשיך בסיכונים כל עוד הציבור ישמור על הנחיות הריחוק החברתי.

מרכיב חשוב בקבלת ההחלטות הוא רמות הסיכון הפרטיות של האזרחים. מעבר לעמידה בהנחיות משרד הבריאות, כל אחד מהאזרחים צריך להבין מה רמת הסיכון שבה הוא יהיה במקרה שיידבק. מודל שפורסם בערוץ 12 מראה איך כל אוכלוסיה אמורה לנהוג:

בני ה-70 ומעלה, לפי נתוני מכון כללית למחקר, 25% מאוכלוסיה זו עלול לפתח מחלה קשה ולהגיע לאשפוז. לגביהם המודל מורה להמשיך בבידוד מלא כל עוד המחלה מתפשטת באופן כללי. כשהתחלואה תיעצר יישקלו צעדים אחרים.

בקרב הגילים 70-30, אחד מכל שישה אזרחים נמצא בסיכון לפי מודל החישוב. אותו מודל קובע את נקודות הסיכון לפי כמה מרכיבים: גיל, עישון, מחלות לב וכלי דם, השמנת יתר ואשפוז בשלוש השנים האחרונות כאשר כל אשפוז מהווה נקודת סיכון נוספת. על פי המודל, אנשים בגילאים 30 עד 59 שיש להם 4 נקודות סיכון או יותר, כמו גם אנשים בני 60 עד 69 שבאמתחתם 2 נקודות סיכון או יותר – מוגדרים כחלק מהקבוצה החשופה להסתעפויות והסתבכויות של קורונה.

מתוך בני הגילים הללו שנמצאים בסיכון, 10% מהם יפתחו מחלה קשה. לגביהם ההמלצה היא: כל אחד אחראי לעצמו. מומלץ לעבוד מרחוק ככל האפשר, להימנע ככל האפשר מהתקהלויות ונקיטת כללי זהירות מבני משפחה.

לגבי יתר האוכלוסייה: צעירים מגיל 30 או בני 70-30 שאינם בסיכון – פחות מ-1% מהם יפתחו מחלה קשה אם ידבקו בקורונה. ההמלצה לגביהם - שגרה בימי קורונה: מסכה, שמירת מרחק, שטיפת ידיים ומעקב אחר תסמינים.

פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל איכילוב והפרויקטור לתחום בתי האבות, התייחס לניהול הסיכונים בראיון לערוץ 12 וקרא להרחבת ההקלות. "המשק באמת לא מתפקד ואנחנו בשליטה טובה מאוד בכמות החולים ובטח בחולים הקשים", אמר בריאיון לחדשות סוף השבוע. "משרד הבריאות מדבר על 300 חולים קשים – אפילו גידול במספר המונשמים הוא סביר ואל תפחדו מזה. בואו נחזור להפעלת המשק בכל ההיקפים בצורה מסודרת".

הוא הוסיף: "צריך פה איזונים – תהיה אולי תחלואה יותר גדולה, אבל פותחים את המשק. הניהול יצר מצב נוח להחזיר את המשק, כמות החולים הקשים נותנת אור ירוק לממשלה להחזיר את הכול בהדרגתיות, לקבוע תאריך מראש לקניונים ולמערכת החינוך בהכנה מלאה ובניהול מדויק כדי שלא נעשה שטויות אחרי ההישגים".

נוסף על כך התייחס להחלטה שהתקבלה בבית החולים להחזיר את הפעילות הלא דחופה: "אנחנו חוזרים בהדרגה לפעילות מתוך הרבה אחריות", אמר "אנחנו רואים מצב שבו הצוותים פנויים, רואים שהחולים כבר יותר מדי זמן לא מקבלים טיפול ורואים את הנזקים".

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד