י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
זינוק של 46% בבני ברק

תופעה: כך שינה נגיף הקורונה את הרגלי הגלישה בציבור החרדי

על פי נתוני בזק, מאז החל נגיף הקורונה חלה עלייה דרמטית בגלישה באינטרנט בקרב הציבור החרדי. 24% מהמשיבים אמרו כי הם משתמשים באפשרויות שיחות וידאו באינטרנט לצורכי שיעורי תורה או לימודים אחרים

תופעה: כך שינה נגיף הקורונה את הרגלי הגלישה בציבור החרדי
מתוך הקליפ צילום: צילומסך

מגיפת הקורונה העלתה באופן דרמטי את הצורך של בני האדם לטכנולוגיה כשהדבר המרכזי הוא הצורך של האנשים לעבוד מהמחשב בביתם.

חרדים רבים שבחיי היום יום משתמשים בעבודתם במחשב אך נמנעים להכניסו לביתם, בימים אלו נזקקים למחשב לצורך עבודה, אך גם ההסגר הארוך והקושי בהתמודדות עם ילדים מוביל רבים להכניס מחשב לביתם. כל אלו מעלים באופן דרמטי את מספר גולשי האינטרנט החרדים בישראל.

'themarker' מביא נתוני האמת ממערכות בזק כפי שפורסמו באחרונה. הנתונים מצביעים על עלייה הדרמטית בצריכת האינטרנט ביישובים המאופיינים באוכלוסייה חרדית בתקופת הקורונה לעומת התקופה שקדמה לה.

בבני ברק נרשם גידול של 45.6% בנפח הגלישה היומי, בקרית יערים גדל הנפח ב–51%, במודיעין עילית הוא עלה ב–46% באלעד ב–35% ובביתר עילית זינק ב–71%. לשם השוואה, באוכלוסייה הכללית הגידול בשימוש באינטרנט עקב הקורונה מגיע לכ–30%. בנוסף, כמות המצטרפים לחיבור לאינטרנט במגזר החרדי גדל, לפי בזק, פי שלושה.

ע"פ הממצאים שעלו מהסקר שערכה בזק, כ–24% מהמשיבים אמרו כי הם משתמשים באפשרויות שיחות וידאו באינטרנט לצורכי שיעורי תורה או לימודים אחרים.

בשנים הראשונות המאבק החרדי באינטרנט היה מוחלט ולא איפשר שום היתר. את המאבק הובילה ועדת הרבנים לענייני תקשורת שלא אישרה בתחילה אף מסלול כשר. אך בהוראת הרבנים בשנים האחרונות אושר המסלולים המסוננים בהכשר.

לציבור החרדי מוצעת שורה של מסלולים מסוננים לאינטרנט במובייל ובקווי. ד"ר לי כהנר מהחוג לגיאוגרפיה במכללת אורנים, וחוקרת מתמחה במגזר החרדי במכון הישראלי לדמוקרטיה, חקרה את תופעת השימוש באינטרנט במגזר החרדי, לדבריה, בתקופת הקורונה "הסכר נפרץ", אבל השינוי החל כבר שנים קודם. בעשור האחרון עלה השימוש באינטרנט מ–28% בתחילת העשור לכמעט 50% כיום.

לדברי כהנר, "מצאנו במחקרים שיש פתיחות רבה לחוגים שנערכים אחרי הצהריים. 50% מהחרדים רוצים חוגי ליבה לילדים שלהם. אפילו 40% מהחרדים השמרנים הקלאסיים. אם ילד יכול לשבת מול מחשב לחוג חשבון או אנגלית אחר הצהריים, זו הזדמנות".

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד