י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בעקבות הצטברות המקרים

אלימות השוטרים כלפי חרדים: הוועד נגד עינויים במכתב חריף לשר

בעקבות הצטברות מקרי האלימות מצד שוטרים כלפי אזרחים חרדים בשבועות האחרונים, כאלה שלעת עתה עברו ללא טיפול בשוטרים הסוררים פנו בוועד הציבורי נגד ענויים ובאגודה לזכויות האזרח בישראל לשר גלעד ארדן בדרישה להפסיק את ההתעמרות הנפשעת • פרסום ראשון

אלימות השוטרים כלפי חרדים: הוועד נגד עינויים במכתב חריף לשר
הפגנת חרדים בשבת צילום: Abir Sultan/Flash90

פרסום ראשון: האגודה לזכויות האזרח בישראל והוועד הציבורי נגד עינויים שלחו מכתב חריף לשר גלעד ארדן ובו הוזכרו שורת מקרים של אלימות בלתי מוסברת שנראית לעיתים כמפגן שנאה כלפי האוכלוסייה החרדית, כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

המכתב הקשה נפתח בסיקור אירועים מהחודש האחרון "בעקבות הצטברות של מקרי אלימות והתנהגות בלתי ראויה של שוטרים כלפי האוכלוסייה החרדית במסגרת אכיפת הוראות הבידוד והריחוק בתקופת משבר הקורונה".

שני אירועים שהתרחשו בשכונת מאה שערים, זכו ליחס תקשורתי רחב ובעקבות הלחץ הציבורי, הורה השר לביטחון הפנים גלעד ארדן לפתוח בחקירת מח"ש. מדובר בפציעתה של הילדה מרגלית בת ה – 9 מרימון הלם שהושלך לעברה והפלתו של עו"ד דב פרנקל על הרצפה ללא שום סיבה.

לטענת האגודה והוועד, מספר אירועי אלימות שוטרים כלפי האוכלוסייה החרדית עברו מתחת לרדאר התקשורתי ולא נבדקה מידת ההתנהלות האלימה של משטרת ישראל. אחד האירועים, התרחש במאה שערים בתאריך 4.3.2020 ונחשף בעקבות סרטון שצולם, ובו מתועדים שוטרים הרודפים באלות שלופות אחרי קבוצת חרדים שיצאו מבית הכנסת 'ישועות יעקב' לכיוון רחוב עין יעקב. ובמהלך המרדף נפל חרדי מבוגר לרצפה וסביבו התגודדו שוטרים רבים.

"מהעדויות שהגיעו לידינו מדובר באדם חרדי בן 70 שהלך לביתו מבית הכנסת והשוטרים שרדפו אחרי חרדי אחר בכלל, נתקלו בו ואחד מהם נתן לו מכה עם אלה בראשו. כתוצאה מכך הוא נפל על פניו ודימם קשות".

על פי הנראה בתיעוד, השוטרים הותירו אותו במקום כשהוא מדמם ופצוע. הנזק שנגרם לו, חתך בראש, שבר בצוואר ירך שמאל ובעקבות כך הוא אושפז בבית החולים. לאחר מכן הוא נאלץ לעבור ניתוח החלפת מפרק הירך. יתרה מכך, בתיעוד נראים אנשים שהיו ברחוב ורצו לגשת ולתת סיוע לפצוע, אולם הורחקו מהמקום על ידי השוטרים באלימות עם אלות וזריקת רימוני הלם לעבר הקהל שהיה נוכח במקום.

מקרה חמור נוסף התרחש אף הוא במאה שערים ומתועד, כאשר חרדי מבוגר כבן 71 היה בדרכו מבית הכנסת לביתו. קבוצת שוטרים שהיו במרדף אחרי חרדי אחר, הפילו אותו ארצה ללא כל סיבה. השוטרים אומנם עצרו כדי לטפל בפצוע ששכב על הרצפה ולאחר מספר דקות נטשו אותו כשהוא עדיין שוכב ומדמם. קבוצת חרדים שהתאספה במקום וניסתה להגיש לו עזרה ראשונה "זכתה" לקבל רימוני הלם. גם כאן, לפי הנראה בתיעוד, השוטרים הרביצו עם אלות לחרדים שהיו בסביבה.

אם חשבנו שמדובר במספר אירועים בודדים, מתברר שמדובר רק בקצה קרחון של תופעה מטרידה. תיעוד נוסף של תקיפת חרדי ללא כל סיבה התרחש בתאריך 24.2.2020 ובו נראים קבוצת שוטרים מחוץ לבית הכנסת "ישועות יעקב". שוטר ניגש לחרדי שעמד ליד בית הכנסת תפס אותו בחוזקה למרות שנראה בבירור שהחרדי לא התנגד. השוטרים הצמידו את החרדי לדלת סורגים בכוח רב ולאחר מספר דקות שוחרר.

לעיתים זה נראה כי האלימות כנגד האוכלוסייה החרדית, היא מותרת, ודמם הפקר. תיעוד נוסף התרחש בתאריך 4.4.2020 ופורסם כאן באתר 'בחדרי חרדים' ובו נראים שוטרים עוצרים אדם חרדי מבוגר כבן 80, מושיבים אותו בכוח על הרצפה כשאחד השוטרים נותן לו בעיטה. מבירור שערך אלי שלזינגר התברר שהאלימות כלפי החרדי המבוגר המשיכה גם בתחנת המשטרה. "מר פרידמן ביקש שלא ייקחו ממנו טביעת אצבע דיגיטלית כדי לא לחלל שבת וביקש להמתין בתחנה עד ליציאת השבת כדי לבצע את הפעולה, אולם בתגובה, השוטרים הפעילו כלפיו אלימות קשה ועיקמו את רגלו בצורה מכאיבה מאד כדי לגרום לו להניח את האצבע".

בתאריך 4.3.2020 התרחש אירוע אלים נוסף כשאדם חרדי הותקף על ידי שוטרים בעת שהלך ברחוב עין יעקב ללא כל סיבה הנראית לעין.

עוד הוסיפו באגודה ובוועד: "מדובר בהתנהלות אלימה ובלתי חוקית. חבטה באלה מותרת על פי הנהלים רק בעת התנגדות אקטיבית ואלימה היוצרת סיכון ממשי לשוטרים ו/או לאזרחים תמימים. האירועים שלעיל לא עמדו בתנאים המפורטים בנהלים והשימוש בחבטה באלות היה בלתי חוקי.

"משיחות שקיימנו עם חרדים רבים המתגוררים במאה שערים עולה תמונה קשה של חוסר אמון עמוק כלפי המשטרה, תחושה שהמשטרה מתעמרת במכוון בקהילה החרדית ודיווחים על אווירה של איום וחרדה בשל הנוכחות המשטרתית. כידוע, מגיפת הקורונה היכתה בקהילה החרדית יותר מכל קבוצה אחרת באוכלוסייה והיא מתמודדת בתקופה האחרונה עם משבר בריאותי וכלכלי חמורים ביותר וסגר. יש להבטיח כי המשטרה תנהג באוכלוסייה זו בכבוד וברגישות הנדרשת בימי שגרה ועל אחת כמה וכמה בתקופה זו".

עם הפניה האנושית הזאת סיימו בוועד הציבורי נגד עינויים בישראל את המכתב לשר ארדן, בתקווה שמישהו יעצור את הטירוף של מקרי האלימות ללא כל סיבה כנגד האוכלוסייה החרדית.

האגודה לזכויות האזרח בישראל והוועד הציבורי כנגד נגד עינויים בישראל פועלים בעיקר מעבר לקו הירוק בעזרה לפלסטינים ומסתננים. בעבר, הוועד יצא להגנת הקנאים הקיצונים בהפגנות שיצאו מכלל שליטה משטרתית. מספר פעמים הם הוציאו דרישה להפסיק את הפעלת המכתז"ית ובואש בהפגנות הפלג הירושלמי כנגד המפגינים.

לטענתם "המשטרה פועלת בחסות הקורנה להפעלת אמצעי אלימות כנגד המגזר החרדי וזה לא משנה אם מדובר בחרדי או בפלסטיני, המטרה שלנו היא לעצור כל אירועי אלימות בלתי חוקיים מצד המשטרה או כל גוף ביטחוני אחר".

אלימות שוטרים שנאת חרדים גלעד ארדן הוועד נגד עינויים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד