י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
אחרי ההחלטה לסגור את התיק

'בצלמו' תרגם לפרקליטות את דברי הח"כ הערבי וקרא לפתוח בחקירה

לאחר החלטת פרקליטות המדינה שלא לחקור את ח"כ איימן עודה שהסית במאמר שפרסם באתר ערבי בשל חוסר תרגום, ארגון 'בצלמו' השיג תרגום לדברים החמורים המהללים את הטרוריסט מלבנון חסן נאסרללה ודורש לחקור את הח"כ

'בצלמו' תרגם לפרקליטות את דברי הח"כ הערבי וקרא לפתוח בחקירה
איימן עודה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ארגון 'בצלמו' הגיש ערעור על החלטת פרקליטות המדינה לסגור את תיק החקירה נגד חבר הכנסת איימן עודה בשל חוסר בתרגום. 'בצלמו' לפרקליטות: "הנה התרגום ואף הגשנו תלונה רשמית במשטרה, כעת התור שלכם לחקור".

השבוע חשף ארגון 'בצלמו' כי מאמר הסתה שפרסם עודה לא ייחקר בעקבות הנימוק המקומם שהמאמר נשלח לפרקליטות ללא תרגום. המאמר פורסם על ידי חבר הכנסת איימן עודה מ'הרשימה המשותפת' בו שיבח את מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה על היותו מופת להקרבה ומסירות שהקריב מאות שאהידים ואף את בנו. במאמר שפורסם באתר הערבי bldtna, הוא תהה כלפי ראשי הפלג האיסלמי שהביעו זלזול בנסראללה: "האם אתם רואים בו חץ איראני מורעל ותו לא?", עודה גם ביקר אותם על שהשמיטו את תוארי הכבוד של נסראללה – "שייח'" ו"סייד".

הפרסום עורר סערה ציבורית וחבר הכנסת אופיר כץ (הליכוד) שלח מכתב זועם לשר המשפטים אמיר אוחנה וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בו מחה על החלטה זו וציין: "תגובה של הפרקליטות לפתיחת חקירה נגד איימן עודה היא מזלזלת ומביכה. הסתה ותמיכה חמורה בטרוריסט חסן נסראללה עוברת בלי תגובה, כי הפרקליטות לא מסוגלת לתרגם את דברי המסית?. עוד כתב ח"כ כץ: "אוסיף לשאול, האם במידה והמאמר היה מגיע עם תרגום כפי שנכתב, הפרקליטות לא הייתה בודקת בעצמה האם התרגום נכון? אבקש את התייחסותכם".

ארגון 'בצלמו' שיגר אתמול (שלישי) מכתב בן 18 עמודים בו מחה על החלטת הפרקליטות ודרש לשנותה ולפתוח מחדש את תיק החקירה נגד יו"ר 'הרשימה המשותפת' איימן עודה. בנוסף ציין הארגון כי אף תרגם את המאמר וצירף את התרגום שנעשה על ידי ד"ר אדי כהן, מזרחן ומרצה בבר אילן לפנייתו, וכן הגיש תלונה רשמית במשטרת ישראל וצירף את האישור להגשת התלונה.

במכתב הנוקב ששיגר יועמ"ש 'בצלמו' עו"ד מיכאל ליטווק לשר המשפטים, ליועמ"ש לממשלה ולפרקליטות המדינה נכתב בין הייתר: "חרף העובדה כי הגוף היחיד המוסמך להורות על חקירת ח"כ הינו היועץ המשפטי לממשלה ולא משטרת ישראל ולמרות שהגוף היחיד המוסמך להורות על פתיחת חקירה במקרים של עבירות מסוג הסתה הינה לשכת המשנה לפרקליטות המדינה נדחה מרשי על ידכם משתי סיבות. מאמר שפורסם בשפה הערבית ואי הגשת תלונה רשמית במשטרת ישראל".

עוד הוסיף עוד ליטווק: "מרשי דוחה טענות אלו מכל וכל אין ספק כי דוברי ערבית רבים מצויים בכל המחלקות בפרקליטות וככל שאין אצלכם מספיק עובדים מהמגזר הערבי מדובר בתופעה חמורה. מלבד האמור, משרדכם עובד עם גופי תרגום רבים ואף מחזיק דרך קבע מתורגמנים והיה בנקל יכול לשלוח מאמר זה לתרגום או להעבירו למתורגמן מטעם משרד המשפטים. ללא קשר, החלטתכם מהווה פגיעה חמורה ביותר בכלל אזרחי ישראל הערבים המהווים כעשרים אחוז מאזרחי ישראל".

בהמשך המכתב ציין יועמ"ש 'בצלמו': "לאחר חקיקת חוק הלאום, נקבע במפורש בחוק כי מעמדה של השפה הערבית לא ייפגע..בנוסף לחופש הלשון, הנגזר מחופש הביטוי, זכות לכבוד ועיקרון השוויון ומדובר אם כן בפגיעה חמורה בחוסר קבלת תלונה בערבית. לפיכך, מענה לפונה ולפיו עליו להגיש תלונה עם מאמר מתורגם לערבית, מבלי שהפרקליטות ומדינת ישראל כולה מוצאות דרך לתרגם מאמר מהווה אפליה קשה ובוטה כנגד בני המגזר הערבי בכללותו המהווים עשרים אחוז ממדינת ישראל וסותרת חוקי יסוד רבים. על כן, אודה למענה המבטל שורה זו בה בעצם נקבע כי צעיר ערבי אינו יכול להגיש תלונה בשפתו לפרקליטות המדינה!".

כמו כן ציין עו"ד ליטווק לגבי הטענה שהיה על ארגון בצלמו להגיש תלונה במשטרה ולא ישירות בפרקליטות: "מרשי הינו האדם היחיד ממנו דורשים להגיש תלונה בתחנת המשטרה ולא בפרקליטות, במטרה להקשות עליו להגיש תלונה, בעוד לשורת ארגוני שמאל קיצוני ביניהם האגודה לזכויות האזרח, המרכז הרפורמי לדת ומדינה , עו"ד מיכאל ספרד ועוד המשנה לפרקליט המדינה מעבירה מענה ענייני באופן בצורה ישיר ומפורט, במהירות ואדיבות. ושוב מדובר באפלייה בוטה ופגיעה קשה בשיוויון".

לסיכום, דרש יועמ"ש 'בצלמו' עו"ד מיכאל ליטווק מהפרקליטות לפתוח מיידית בחקירה פלילית בהקדם וכמו כן לסיים את הטיפול בתלונה נגד ח"כ היבא יזבק שאף נגדה ישנם טענות קשות להסתה. בהערת אגב אוסיף עו"ד ליטווק שאם גם במקרה של היבא יזבק יש בעיות עם התרגום הוא מוכן גם במקרה זה לעזור.

מארגון 'בצלמו' נמסר כי "לא ייתכן שכל אמירה של יהודי תיחקר והוא יועמד לדין על הסתה וימנעו ממנו לרוץ לכנסת. ואילו ח"כים ערבים יסיתו ויתמכו במחבלים עם דם על הידיים ולא תיפתח אפילו חקירה. מדובר באיפה ואיפה. אנחנו דורשים מהפרקליטות לחזור בהם מייד מההחלטה האומללה ולהכריז בפומבי על פתיחת חקירה כנגד ח"כ איימן עודה".

איימן עודה הסתה לטרור בצלמו פרקליטות המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד