י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
קורסים תחת הנטל

תמונת מצב מעולם הישיבות: המוסדות גובים כרגיל וההורים זועמים

הורים שיצאו לחל"ת, משפחות רבות שקורסות תחת הנטל הכלכלי בעקבות התפרצות משבר הקורונה, כל אלה מקשים על הוריהם של התלמידים לעמוד בתשלום שכר הלימוד שנגבה על ידי ישיבות רבות כרגיל, ההורים זועמים ומנהלי הישיבות מסבירים כי הבחורים למדו כמעט עד סוף הזמן

תמונת מצב מעולם הישיבות: המוסדות גובים כרגיל וההורים זועמים
חזית ישיבת חברון צילום: אילוסטרציה, שוקי לרר

נגיף הקורונה ששינה סדרי עולם הכה בעיקר במצב הכלכלי הקשה בציבור החרדי, הורי תלמידים שיצאו לחל"ת כמו רבים אחרים, הוביל לקושי פרנסה גדול בחודש האחרון. אין זה סוד שעלות תלמיד בישיבה הוא מחיר גבוה אותו ההורים נאלצים לשלם, למרות שהישיבה מקבלת תקציב עבור כל תלמיד. 

הקומץ אינו משביע את הארי ובכל ישיבה העלויות הן גבוהות מאוד כשמדובר בתשלום שכר לצוות הרבנים, אוכל ותחזוקה לצד תשלומי שכירות. 

בשיאו של הנגיף כך מתברר, רבים מהישיבות גבו את שכר הלימוד כרגיל מחשבונות ההורים הקורסים תחת הנטל, בעוד הילדים אינם בישיבות אלא בבית. 

הורים שפנו ל'בחדרי חרדים' מקימים קול זעקה מרה: "יש לי שלושה בנים בישיבות גדולות אני משלם עבורם 1000 ש"ח לכל בחור בכל חודש הילדים בבית כבר מלפני פורים הישיבות ממשיכות לגבות את הכסף, הילדים בבית וההוצאות רבות כידוע, בנוסף למצב הכלכלי הקשה. למה הישיבות לא עוצרות את הגביה, למה אני ממשיך לשלם על שכר לימוד, בשעה שהילדים בבית? בכל המקומות הממלכתיים, עצרו את התשלומים, והחזירו כספים להורים" מספר הורה ל'בחדרי'.

הורה נוסף ששוחח עם 'בחדרי חרדים' אומר: "אני מיצג אלפי הורים כמוני שכורעים תחת נטל התשלומים, זה בלתי נסבל צריך להעלות את זה בכל ערוצי התקשורת די להשתקה ולפחד".

"צריך להבין" מסביר לנו הורה, "תמיד המנהלים טוענים להורים שאומרים שקשה להם לשלם כי הבחור עולה להם יותר בישיבה מאשר השכר לימוד שמגיע לאזור אלף שקל כמעט בכל הישיבות, עכשיו אנחנו אומרים למנהלים אל תגבו את הכסף הילדים עולים לנו עכשיו תורידו לחצי תקצצו מה זה השחיתות הזו, הרי אין לכם הוצאות עכשיו כמעט חוץ מלהקים קווי טלפון ושהרמי"ם ימשיכו להגיד שיעור, אין אוכל אין ניקיון אין תחזוקה אין כלום". 

מעדויות שהגיעו ל'בחדרי חרדים' עולה, כי בין היתר ישיבות חברון, קול תורה, דרך חכמה, מיר ברכפלד ועטרת שלמה גבו כרגיל את הוראות הקבע כך גם ישיבות קטנות מפורסמות.

מנגד נודע ל'בחדרי חרדים' מכמה מנהלי ישיבות שמספרים כי הורים רבים ביטלו את הוראת הקבע שלהם - לדברי ההורים אין באפשרותם לשלם את שכר הלימוד לישיבות, זה לא מגיע משום כוונה רעה אך אין אפשרות.

לעת עתה אין מדיניות אחידה בכל הישיבות לגבי התשלומים של השכר וחלקם גבו שכר לימוד מלא, חלקם קיצצו וחלק הורים ביקשו הנחה, בישיבת 'אור ישראל' לדוגמא הורידו חמישים אחוז משכר הלימוד להורים בגבייה האחרונה.  

לדברי אחד המנהלים טוען להגנתו כי הגבייה האחרונה הייתה בסוף בין הזמנים וכמעט עד סוף הזמן התקיימו לימודים, בוודאי שבחודש הבא זה לא יקרה. 

צעדים נוספים כעין זה ראינו בעולם הישיבות כך למשל הגאון רבי ברוך סולובייצ׳יק כתב מכתב לבוגרי הישיבה ולתורמים "גם בסדרי החיים של מי מבוגרי הישיבה חלו שינויים ויתכן שקשה כרגע להמשיך בתרומות הנגבות לתמיכה בישיבה. אנו מבקשים ממי שרוצה שנעצור את הגביה ממנו כעת לחודשיים, שיודיע בהקדם". המכתב נשלח כבר בערב פסח.

גם בבתי הכנסת הרבים ממשיכים לגבות דמי חבר קהילה למרות שלא מתפללים אך דבר זה הוא מובן כי בחלק מהמקומות זה הבית השני של האדם שכרגע הוא לא יכול להגיע ובחלקם גם משלמים על בניית בניין. 

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הגבאי של בית הכנסת אשכנז בשיכון ג' בבני ברק הרב יצחק גולדשטוף השאיר הודעה לכל המתפללים שבעקבות המצב, בחודש הקרוב הוא לא יגבה את הוראת קבע של המתפללים וזאת כהתחשבות במצב הכלכלי של המתפללים וכן היות ובית הכנסת לא השתמש בשרותי החשמל הגנרטור והניקיון בחודש הקודם.

'בחדרי חרדים' ימשיך לעקוב.

עולם הישיבות הוראות קבע קורונה שכר לימוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד