כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
הקליט מעל 800 שירים

פס הקול המרוקאי: הפייטן 'שייך מואיזו' הלך לעולמו בגיל 76

גדול הזמר המרוקאי משה אטיאס ז"ל, הידוע בכינויו 'שייך מואיזו', הלך לעולמו בגיל 76 לאחר אירוע מוחי שעבר. המנוח זכור כמי שהקליט בעבר דיסק שירי מחאה בעקבות משפט דרעי וכן הקליט למעלה מ 800 שירים על מרוקו והצדיקים

פס הקול המרוקאי: הפייטן 'שייך מואיזו' הלך לעולמו בגיל 76
משה אטיאס ז"ל הידוע בכינויו 'שייך מואיזו'  צילום: פייסבוק

ברוך דיין האמת: בקרית אתא הלך לעולמו הפייטן, המשורר והמלחין הדגול לעדת יוצאי מרוקו ר' משה אטיאס ז"ל, הידוע בכינויו 'שייך מואיזו'. בחודשים האחרונים לחייו עבר אירוע מוחי, עד שהלך לעולמו בגיל 76. 

אטיאס נולד במקנס שבמרוקו בה' טבת תש"ד לאביו יעקב אטיאס ז"ל, מוזיקאי שהגיע למקנס מפאס, אף הוא בן למוזיקאי. משה למד לראשונה מוזיקה בצעירותו באמצעות האזנה ללהקת מוזיקאים יהודים שאביו היה חבר בה, וכבר כילד, ניגן ושר עם תזמורות מקומיות.

על פי 'ויקיפדיה' הוא עלה לישראל ב-1962 ולאחר זמן מה במעברה, התיישב בקריית חיים. במרוקו עסק לפרנסתו בייצור רקמות למדי צבא, אולם כשעלה ארצה, לצה"ל לא היה צורך בכך, והוא מצא עצמו ללא תעסוקה. הקריירה המוזיקלית שבה פצח הייתה תחליף למקצועו הקודם.

את הקריירה המוזיקלית בישראל החל בנגינה על מנדולינה, ובהמשך על כינור. שייך מואיז'ו הקליט מעל 800 שירים שעוסקים בצדיקי מרוקו, כדוגמת האדמו"ר רבי יעקב אבוחצירא זצ"ל, וגם בחיי היום יום. את רוב שיריו הוא שר בשפה המרוקאית, וחלקם גם בעברית. 

היה לו קשר חם לרבנים והיה מגיע כל שנה להופיע בהילולת ה'אור החיים' הקדוש זיע"א שנערכה אצל הגאון רבי ראובן אלבז בישיבת 'אור החיים'.  בתקופת הקמת אוהל 'שאגת אריה' מול כלא מעשיהו הקליט שירים רבים למחאה שהייתה אז. 

יו"ר ש"ס השר דרעי ספד לו ואמר "שייך מואיזו היה משורר ייחודי בתחומו ותרם תרומה משמעותית להמשך מסורת השירה והפיוט המיוחדת של יהדות המזרח. רתם את כישרונותיו האמנותיים לקידום מעמדם של יהדות המזרח בכלל ויהדות מרוקו בפרט. מתוך אמונה בצורך לרומם את קרן יהדות המזרח, תמך וחיזק את תנועת ש"ס מיום הקמתה. אני חב לו אישית הכרת תודה עמוקה על תמיכתו החמה בי לאורך כל הדרך, בשירים מיוחדים שחיבר ושר, שביטאו אהדה גדולה לדרך שהובלתי והכל מתוך זקיפות קומה ופיוטים מרגשים.  תנחומי לאחיו ולמשפחתו היקרה. יהי זכרו ברוך".

השרה מירי רגב מ'הליכוד' שיגרה מברק ניחומים למשפחת ה'שייך מואיזו', בו כתבה: "משפחת אטיאס היקרה, הצטערתי מאוד להתבשר על פטירתו אבי המשפחה, משה עליו השלום, ה'שייך מואיז'ו' של עולם המוסיקה האנדלוסית הקלאסית.

משה ז"ל היה מענקי המוסיקאים בתחום המוסיקה האנדלוסית הקלאסית ונציג בולט של הסגנון האלג'ירי. פיוטיו, לחניו, שיריו והשראתו האדירה על עולם התרבות בישראל ובארצות שמעבר לים ימשיכו להשפיע גם אחרי לכתו.

קולו הצלול והבוטח ופועלו למען האדרתם, להבדיל מהדרתם של המוסיקה האנדלוסית הקלאסית ועולם הפיוט, יכתבו בדברי ימיו של המהלך לשוויון תרבותי ולייצוג תרבותי ראוי בישראל. יהי זכרו ברוך!", כך השרה רגב.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

שייך מואיזו מרוקו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד