י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

הונאת פונזי, מהדורת פייגנבוים

עוד הונאה חמורה נחשפת: גם הפעם, בעל חברת ההשקעות שהונה לכאורה מאות אנשים שהשקיעו בחברה, הוא חרדי מרכסים. עשרות נפגעיו - חרדים גם הם • על קרן הצבי

הכסף הלך. ההונאה נשארה
הכסף הלך. ההונאה נשארה

שלושה חודשים מתוך מאה וחמישים שנה - כבר ריצה ברנדר מאדוף, אבי הונאות ה'פונזי' של כל הזמנים, בכלא האמריקני, ונראה שהלקח עוד לא נלמד. חודש וחצי לאחר שפרשיית ספרונוביץ התפוצצה בארץ בקול רעש גדול והותירה עשרות משקיעים שעתידם הכלכלי לוטה בערפל - ועדיין הארץ לעולם עומדת. תעשיית הכסף הקל שאין מאחוריו כיסוי - ממשיכה להשלות רבים וטובים.

הפרשייה הבאה, שרוב הנופלים בה הם מדרום הארץ, נראית חמורה בהחלט. מעורבים בה עשרות משקיעים - רובם חרדים, כרוכים בה מיליוני שקלים שירדו לטמיון, ובחזיתה עומד חרדי אחד, שלכאורה, על פי החשד, ביצע הונאת פונזי חמורה בהיקפיה.

על פי תחקיר שערך עיתון הכלכלה 'דה מרקר', חרדי בן 36 חשוד בימים אלה כי ניהל רשת השקעות ענפה שגילתה לאחרונה סימני קריסה, ובימים אלה קרסה לחלוטין. מרבית המשקיעים שאיבדו את כספם וחסכונותיהם, הינם חרדים שסמכו על איל ההשקעות הקורס בעיניים עצומות והפקידו בידיו את מיטב כספם.

שמו של האיש העומד בעין הסערה, הוא תמיר פייגנבוים, חרדי בן 36, המתגורר ביישוב החרדי רכסים. על פי ממצאי התחקיר, הלה ניהל כספי משקיעים בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים והציע תשואות גבוהות במיוחד, של עד 15 אחוזים לחודש.

לפני מספר חודשים, החלה העגלה לחרוק. המשבר הכלכלי העולמי הכניס את פייגנבוים לקשיים. חברת ההשקעות החלה לקרוס, מותירה שובל ארוך של משקיעים חרדים שאיבדו את כל כספם.

עורכי התחקיר לא התעצלו, אלא הלכו והתחקו אחר הנתונים ברשויות המס. התברר, שעל פי מה שמופיע בספרי מס הכנסה, פייגנבוים העלים מיליוני שקלים ממחזור של 200 מיליון שקל שגילגל במשך 11 שנה.

שיטת העבודה של פייגנבוים, הייתה כזו: הוא הפעיל מערך של סוכנים בכל רחבי הארץ שגייסו כספים למענו. אחת מהערים הנפגעות, בהן השקיע האיש את מירב מאמציו, היתה נתיבות. "שמונים אחוזים מהעיר היו מושקעים אצלו", העריך משקיע של פייגנבוים מנתיבות. "היית רואה חבר'ה צעירים מסתובבים עם ב.מ.וו מהכסף שהם עשו אצלו. הם עשו 20 אלף שקל בחודש חוץ מהמשכורת וחגגו על הכסף", אמרו משקיעים מאוכזבים ל'דה מרקר'.

גורמים במס הכנסה אישרו, כי "ההתנהלות מתאימה להונאת פונזי. העיקרון בהונאה כזו הוא שכספי המשקיעים הם הבסיס לריביות הגבוהות יחסית שבעל העסק מנפק. במידה וחלק גדול מהמשקיעים מבקשים לפדות את הקרן, העסק קורס".

התשואה בהשקעה אצל פייגנבוים לא היתה קבועה, והסוכנים יכלו לקבוע בעצמם מה תהיה התשואה למשקיעים. לחלק מהסוכנים הוא העניק תשואה של 15% בחודש, ואילו הם יכלו להציע למשקיעים שלהם תשואה נמוכה מזו - תלוי בהיקף הביטחונות שהם דרשו. גם מועד הפירעון - חודשי או רבעוני - היה שונה בין המשקיעים. גורם מעורה בחקירה אומר כי חלק מהמשקיעים הפקידו כספים לגיטימיים, ואחרים, כך נטען, העבירו כספים לא מדווחים.

לדברי גורם במס הכנסה, "מדובר באדם נורמטיבי, שמבין בשוק ההון". במשך שנים נהנה פייגנבוים משקט תעשייתי - משום שהריביות שולמו. מהחקירה עולה כי השמועה עברה מפה לאוזן, הבנקים לא היו מעורבים בהלוואות, והכספים הופקדו בחשבון הבנק שלו. לפי מס הכנסה, במשך 11 שנה שבהן פעל, לא היו כל דיווחים למס הכנסה.

במס הכנסה מתחקים כעת אחר עקבותיהם של מאות משקיעים. בשלב זה הגיעו לעשרות מהם. באופן יוצא דופן, החקירה החלה דווקא מחקירה אחרת של אחד הסוכנים של פייגנבוים, שלא הצליח להסביר סכומי כסף גדולים בחשבונו.

פייגנבוים, שנעצר במארס השנה, הודה בפעילות, אך לא בחשדות נגדו. מגייסי הכספים חשודים בהעלמת מס של חלקם בדמי התיווך. נחקרו גם משקיעים שלא היה להם הסבר על מקור כספי ההשקעה. התיק מנוהל על ידי רון חכם, פקיד שומה חקירות תל אביב והמרכז. לאחר שנעצר, שוחרר פייגנבוים בתנאים מגבילים. לפי רשות המסים, בחקירתו הודה כי מ-98' הוא מתפרנס ממסחר בניירות ערך והודה כי לא דיווח על פתיחת עסק ועל ההכנסות ממנו.

והעסק אכן קרס, בקול רעש גדול. עשרות המשקיעים המליטים כעת את ראשם בין ידיהם - הם העדות הכואבת ביותר לכך.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד