י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
גורל הכהן הגדול

תובנה בפרשה שעלתה מגירוד החיש גד בקולומבו • צפו

תובנה מפרשתינו: השתתפות בגורל על כסף, נאסרה ע"י מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, משום חשש גזל. והאיסור הוא גם אם הוא מוחל כשיודע שיפסיד. ולפי זה השאלה היא: האם גם מפעל הפיס של אינו יהודי יהיה אסור? שהרי גזל עכו"ם אסור...

תובנה בפרשה שעלתה מגירוד החיש גד בקולומבו • צפו
יצחק כרמלי צילום: באדיבות המצולם

פרשת אחרי מות - "נתן אהרן ...גורלות".

קולומבו, בירת סרי לנקה, הרובע המוסלמי. עשרות אלפי בני אדם נעים כנחילי ארבה. הרובע הוא למעשה שוק אחד ענק. הוא נחשב לאחד השווקים היפים והציוריים שבמזרח כולו. לטעמי היפה שבכולם. ריחות עזים מרחפים באויר. קולמבו נחשבת לבירת התבלינים העולמית. קינמון, הל, ציפורן ולבונה, בלולים זה בזה.

היה זה בערבו של חג פורים. נדייק, לא ממש ערב פורים. היה זה חודש אדר. בישומו של החודש נשף בנו... היה זה מחזה סרואליסטי, פורימי במשהו. היה זה הרעיון של שותפי האיטלקי למסע חברי אנג'לו שגיב. כך מצאתי את עצמי פתאום עומד בכניסה לשוק, בתוך דוכן הגרלות של מפעל הפיס ? הסרי-לנקי, ומכריז ברמקול ? בקולי קולות ובעברית על ההזדמנות לזכות במיליונים ?. ההמון שעצר מלכת שלא הבין את שפתנו, היה בטוח כי מדובר בחייזרים שצנחו מהעולם החיצון.

פרשתנו הוא לא המקור היחיד המלמדנו כי הטלת גורל, הוא מעשה מותר. גם ארץ ישראל נחלקה לשבטים ע"י גורל. שאול המלך נבחר גם הוא ע"פ גורל.

ואמנם, השתתפות בגורל על כסף, נאסרה ע"י מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, משום חשש גזל. והאיסור הוא גם אם הוא מוחל כשיודע שיפסיד. ולפי זה השאלה היא: האם גם מפעל הפיס של אינו יהודי יהיה אסור? שהרי גזל עכו"ם אסור?...

שבת שלום ?

יצחק כרמלי

עיתונאי וחוקר תפוצות ישראל

להזמנת הרצאות 0506925413

יצחק כרמלי הגרלת הפיס סרי לנקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד