ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
טראמפ שיתף

העורך הגרמני תקף את סין: פצו אותנו על נזקי הקורונה

יוליאן רייכלט, עורך היומון הגרמני "בילד" שנחשב למשפיע גדול בעולם. עורר סערה בינלאומית כשתקף במאמר שפרסם את נשיא סין וקרא לו לפצות את גרמניה על נזקי הקורונה. בראיון ל"ישראל השבוע" הוא מצהיר: "הסינים מתחמקים מתשובות, אבל הדמוקרטיות לא ייכנעו". הוא מבהיר שגרמניה צריכה להכיר בירושלים כבירת ישראל: "אבסורד שנכתיב אחרת מברלין"

העורך הגרמני תקף את סין: פצו אותנו על נזקי הקורונה
אזרחים סינים צילום: unsplash

יוליאן רייכלט, עורך היומון הגרמני "בילד" שנחשב למשפיע גדול בעולם. עורר סערה בינלאומית כשתקף במאמר את נשיא סין וקרא לו לפצות את גרמניה על נזקי הקורונה

בראיון ל"ישראל השבוע" הוא מצהיר: "הסינים מתחמקים מתשובות, אבל הדמוקרטיות לא ייכנעו". הוא מבהיר שגרמניה צריכה להכיר בירושלים כבירת ישראל: "אבסורד שנכתיב אחרת מברלין"

רייכלט, המכהן זה כשנתיים כעורך הראשי של כל מערכות ה"בילד". גם העיתון המודפס והמהדורות הדיגיטליות. לא ציפה שמאמר בעיתונו, הקורא לסין ליטול אחריות על מגיפת הקורונה ולשלם לגרמניה פיצויים בסך 150 מיליארד יורו בגין נזקים שנגרמו לכלכלת המדינה, יעורר סערה בינלאומית ויביא את נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, להגיש גם תביעת פיצויים מצידו.

אלדד בק כתב 'ישראל היום' מפרסם כי השלטון בבייג'ין מנסה כל העת להתנער מאחריות ישירה למגיפה העולמית, והסינים הגיבו למאמר של רייכלט, שגרירות סין בברלין תקפה באמצעות מכתב פתוח לרייכלט, והאשימה אותו ואת עיתונו בלאומנות ובהפצת שנאת סין.

רייכלט לא נבהל. וענה במסר מצולם לנשיא סין, שי ג'ינפינג, ובו תקף את המשטר בסין. "אתה לא רק עוקב אחר האזרחים שלך, אלא מסכן אותם ואת העולם כולו, הפכת את סין לאלופת העולם בגניבת נכסים רוחניים, כי הצעירים בארצך לא יכולים להיות יצירתיים. להיט היצוא הסיני היחיד, שאיש לא רצה בו, אך הגיע לקצוות העולם, הוא הקורונה. כשמדענים בינלאומיים ביקשו לדעת מה קורה בווהאן, המומחים שלך לא ענו לטלפון. האם אתה מוכן להסביר לקרובי קורבנות הקורונה בעולם מדוע המעבדות שלכם לא מאובטחות כמו בתי הכלא? אתה רוצה לחזק את מעמדה של סין בעולם באמצעות מגיפה שהחלה בשטחה. אבל המגיפה לא תציל את המשטר שלך. במוקדם או במאוחר, הקורונה תביא לסופך".

העורך רייכרט

אלדד בק כתב 'ישראל היום' נפגש עם רייכרט בברלין בערב יום העצמאות בישראל. רייכלט סיפר שבשנת ה-‭60‬ לישראל פרסם ב"בילד" סדרת ראיונות עם ילדים ונכדים של מנהיגים ישראלים, שהקימו את המדינה.‬‬

בניגוד לרוחות בממשל ובתקשורת ובקרב דעת הקהל בגרמניה לגבי ישראל, רייכלט מקפיד על קו מערכתי של תמיכה ללא סייג בישראל, "תופעה נדירה באירופה" מציין אלדד בק. ה"בילד" תקף את שר החוץ הגרמני על הצבעתה המסורתית של ברלין נגד ישראל במוסדות הבינלאומיים, ורייכלט עצמו הביע תמיכה בהכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל וקרא לגרמניה ללכת בדרך זו. "לפעמים, הדבר הנכון כרוך בסיכונים, אך הוא נותר הדבר הנכון", סיכם את מאמר התמיכה שלו בהעברת שגרירות גרמניה לירושלים. "זה המוטו שלי", הוא מבהיר גם היום בראיון ל'ישראל היום'

"הסולידריות והמחויבות שלנו כלפי ישראל הן בלתי מעורערות", אומר רייכלט. "הן מופיעות בחוזי העבודה שלנו ומבטאות את הרוח של האנשים שעובדים כאן. בית אקסל שפרינגר מושך אנשים שאוהבים את החירות, שיש להם קשר מיוחד עם ישראל והם מאמינים בזכות קיומה. אנחנו רואים בישראל עמדה קדמית של ציביליזציה, חופש, חדשנות ואנושיות, באזור ששוכן בחורבות. בזמן שבו אני מנהל את העיתון הצטרפו הרבה עמיתים חדשים, שבדרכים שונות חיים את הקשר הזה ומחוסנים מפני האנטישמיות המתוחכמת, שבאה לידי ביטוי בספינים ובאמירות שונות. יש ביטויי אנטישמיות ערמומיים וארסיים שאנשים רבים, בכלל זה עיתונאים, כלל לא מזהים. אני יכול לסמוך על כך שכאן עובדים אנשים שמזהים את הדברים הללו וחושפים אותם".

ישראל יכולה לסמוך על גרמניה? נשאל רייכרט

רייכרט ענה. "הדוקטרינה הלאומית בישראל היא לא להסתמך יותר על איש. לכן צה"ל הוא כפי שהוא. מומלץ לכל מדינה לחלוטין לא לסמוך על תמיכה של אחרים, אלא על יכולת ההגנה העצמית. מעבר לכך, אני חושב שגרמניה היא שותפה שניתן מאוד לסמוך עליה, עם נטיות חברתיות מדאיגות בכל הקשור לאנטישמיות שבכל עת יכולות להשפיע על הפוליטיקה. לפני משבר הקורונה הסקרים הראו שהיינו לא רחוקים מאפשרות של הקמת ממשלת שמאל עם 'הירוקים', הסוציאל-דמוקרטים, והשמאל הרדיקלי, 'די לינקה' - שהיא מפלגה עם אנטישמיות מובנית שבה זכות הקיום של ישראל לא מקובלת על כולם. ישראל יכולה לסמוך על הממשלה הגרמנית כיום. אבל, האם ניתן יהיה לעשות זאת גם בעתיד? לא".

העיתון 'בילד' יזם בעבר כמה יוזמות סולידריות עם יהודי גרמניה לנוכח האנטישמיות הגוברת. רייכרט הגיב על כך כי. "התשובה הפשוטה לכך תהיה הבעת זעזוע ואמירה ש'לעולם לא הייתי יכול לתאר לעצמי'. אבל גדלתי פה, שמעתי את זה בשיחות שקיימתי לאורך חיי, זיהיתי נטיות מסוימות, עקבתי אחר דיווחי תקשורת. תמיד היתה אנטישמיות. אמרו שהגרמנים לעולם לא יסלחו ליהודים על אושוויץ. יש בזה משהו. הנפש הגרמנית שחשה באשמה מסוימת, ובצדק, נוטה להגיב בגישה פסיבית-אגרסיבית לנושא. רק העובדה שהמונח 'ביקורת על ישראל' קיים אצלנו באוצר המילים, ולא ביקורת על שבדיה או על פורטוגל או על ארגנטינה, מראה שלא מדובר בתופעה חולפת אלא במשהו מובנה. הצורך לעשות רליטביזציה לשואה ובכך לייצר השוואה מסוימת שהיא כמובן חסרת בסיס, את זה ראיתי לאורך כל חיי. המדיה החברתית מגבירה את התופעה. יש באינטרנט הרבה משוגעים, שהתאגדו, וזה בא לידי ביטוי בהפצת אנטישמיות".

לכתבה המלאה בישראל היום

 

קורונה גרמניה סין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד