י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
דיון דרמטי והיסטורי

שידור חי מבג"צ: האם בנימין נתניהו כשיר להרכיב את הממשלה

החל מהשעה 10:00 (ראשון) שופטי בית המשפט העליון בהרכב מורחב של 11 שופטים, דנים בעתירות שהונחו להכרעתם בסוגיה המשפטית; האם בנימין נתניהו יוכל לקבל את המנדט לידיו בזמן שהוגש נגדו כתב אישום • צפו בדיונים ובנימוקים בשידור החי מאולם בית המשפט בירושלים

שידור חי מבג"צ: האם בנימין נתניהו כשיר להרכיב את הממשלה
פלאש 90

בית המשפט העליון דן היום (ראשון) בעתירות נגד הטלת הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, חרף כתב האישום שהוגש נגדו בגין עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים. הדיונים נערכים מול הרכב מורחב של 11 שופטים, ומועברים בשידור ישיר. מחר יתקיימו הדיונים בחלק השני של העתירות, נגד ההסכם הקואליציוני בין נתניהו לבני גנץ.

צפו בשידור החי:

14:00 > עו"ד דפנה הולץ-לכנר סיימה את דבריה בציטוט מדבריו של מנחם בגין: "המשפט הבלתי תלוי הוא למעשה המבצר האחרון של חירות האדם בימינו... בנפול מבצר המשפט אין עוד מציל לאדם הנשחק בין אבני הריחיים של השררה, ואני אומר, אזרחים ואזרחיות... שמים את כל יהבם ומבצרם האחרון ביום גורלי בידי כבודכם".

הנשיאה חיות תקפה: "הטיעון הזה לא במקום. שום מבצר לא נופל. דיברנו על פופוליזם קודם, זה פופוליזם באותה מידה. לא ייתכן שצד יעמוד כאן ויגיד שאם לא נקבל את עמדתו, המבצר נפל".

13:45 >  שופטי בג"ץ פנו לנציגת קבוצת אנשי הביטחון והחברה: "גברתי רוצה שאנחנו נמלא את החסר החקיקתי הזה, כשדרך המלך היא תיקון חקיקתי. דרך המלך לתקן את זה בדרך חקיקה". הולץ-לכנר הוסיפה: "או לפעול על פי עקרונות הליבה".

לפני כן פנתה עו"ד הולץ לשופטים וטענה כי החוק אינו מתייחס לסיטואציה כמו זו של נתניהו מכיוון שלא העלו על דעתם סיטואציה שבה ראש הממשלה עובר את העבירות במהלך מילוי תפקידו. "אני מזמינה את כבודכם נוגח התקלה שנקראה לראות כאילו המחוקק היה אז בזמן אמת".

הנשיאה חיות: "הפרוטוקולים מראים שאברהם רביץ שאל בזמנו מה קורה אם יש ראש ממשלה שמגישים נגדו כתב אישום ופרופסור אמנון רובינשטיין ענה לו שכאשר מוגש כתב אישום אנחנו לא דוגלים אותו בהתפתחו. את אומרת שהמחוקק לא שיער - שיערו".

13:30  > במהלך הצגת עמדתו השתמש עו"ד שרגא כמה פעמים בכינוי "יצור" כדי לתאר את היישות המשפטית סביבה דנים כעת בבג"ץ. בין היתר הוא אמר: "השיקולים צריכים להתקבל על בסיס מיהו אותו יצור".

חיות: "אני מציעה שאדוני יבחר מילה אחרת במקום יצור".

13:15 > הנשיאה חיות לעו"ד אליעד שרגא מהתנועה לאיכות השלטון: "הכללים של המשפט המנהלי זה הרשות המבצעת. פה זאת רשות מחוקקת, ח"כים שפועלים בפונקציה שהיא ליבת היותם רשות מחוקקת, נבחרי הציבור. לפחות לפי אמות המידה שאנחנו מכירים זאת לא פונקציה מנהלית".

12:30 > עורך הדין אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, בפתח דבריו: "ישראל של 2020 הבעיה היא שכיום עבירות שחיתות הן חבר'המניות, שאפשר לחיות איתן. מה קורה לנו?".

12:15 > השופט מני מזוז על טענות עורך דינו של נתניהו: "מה זה משנה? השאלה היא לא כמה הצביעו, אלא אם יש סמכות או אם יש שיקול דעת או לא. כי אם יש סמכות ושיקול דעת זה לא משנה כמה הצביעו".

12:00 > עורך הדין ראביליו: "אין לנתניהו שום עניין להיות מעורב במינוי פרקליט המדינה או יועץ משפטי לממשלה - הוא יפעל במסגרת הסכם ניגוד עניינים".

11:42 > במהלך הדיון נרשם עימות בין נציגו של ראש הממשלה, עו"ד מיכאל ראביליו שטען בפני השופטים כי "החוק לא נותן סמכות לביהמ"ש להתערב". הנשיאה אסתר חיות שאלה: "זאת סוגיה אחרת, האם זו לא שאלה משפטית?". ראביליו השיב: "יש עמדה שמלוא כל הארץ משפט". השופטת חיות נזפה בו: "נו, באמת, ביהמ"ש לא קבע מעולם שכל הארץ משפט - חבל על הדיון הפופוליסטי".

11:35 > פרקליטו של נתניהו, עו"ד מיכאל ראביליו טוען לגבי הדיון המשפטי: "מספר הבוחרים הגדול ביותר בתולדות המדינה הצביע נתניהו. איך ניתן לאמר שההרכב יכול להחליף את הבוחרים?? כולם ידעו שיש נגדו כתב אישום".

11:30 > עו"ד מיכאל ראביליו, פרקליטו של נתניהו בדיון בבג"ץ: אין מקום לנתק את הקשר בין בוחר לנבחריו. על הפתק של 'מחל' נכתב "הליכוד בהנהגת בנימין נתניהו". איך ניתן לומר שההרכב המכובד הזה שאני עומד מולו נרעש ונרגש יכול להחליף את שיקול הדעת של הבוחר?

11:20 > נציג היועמ"ש בבג"ץ: "לא מקובל על מנדלבליט שנתניהו יעסוק במינוי בכירים במערכת אכיפת החוק".

11:10 > כתבת המשפט של 'כאן' תמר אלמוג מעדכנת: עו"ד אביטל סמפולינסקי מטעם הכנסת אומרת בדיון בבג"צ כי ההחלטה כרגע למי לתת את המנדט זאת החלטה פוליטית מובהקת של חברי הכנסת. היא עושה עוד אבחנה מעניינת ואומרת כי הלכת דרעי פנחסי פחות רלוונטית פה אלא בג"ץ ראשי הערים, כי מדובר לא ברשות מבצעת אלא בגוף נבחר. ואם לוקחים את דברי נאור בפסק הדין אז, כשהיא הסבירה למה אפשר להתערב בהחלטת מועצת העיר, היא הדגישה את ההבדל בין המועצה לכנסת. כלומר, בכנסת צריך ריסון מהתערבות.

11:00 > במהלך הדיון שאל השופט מני מזוז את נציג היועמ"ש האם לדעתו נאשם בפלילים יכול להרכיב ממשלה אך לא יכול להיות שר. עו"ד ענר הלמן המייצג את עמדת היועמ"ש אביחי מנדלבליט השיב: "הלכת דרעי פנחסי עצמה אומרת ששרים לא יכולים להיות אך ניתן לומר שתפקיד ראש הממשלה שונה. לגבי נבצרות - היועמ"ש סבור שבשלב הזה אין נבצרות".

10:50 > נציג היועמ"ש עו"ד ענר הלמן: "השיקול המרכזי שצריך להביא בחשבון הוא מימוש רצון הבוחר. זו השיטה הדמוקרטית. השיטה שלנו היא השיטה הבריטית שאתה בוחר רשימה, חלק מהזכות של הבוחר היא מי יהיה המועמד הבכיר של הרשימה שעשוי להרכיב ממשלה. אפשר להגיד שהשיטה לא טובה אבל זו השיטה שלנו".

10:40 > השופט עוזי פוגלמן בדיון: "השאלה האם ראש הממשלה החשוד בפלילים יכול לכהן היא שאלה משפטית לא ציבורית". נציג היועמ"ש מגן על נתניהו ואומר: "העובדה שהוגש נגד אדם כתב אישום בעבירות חמורות של טוהר המידות לא מונעת מחברי הכנסת להמליץ עליו על הרכבת הממשלה".

10:30 > נציג היועמ"ש לממשלה, עו"ד ענר הלמן בפני שופטי בג"צ: "אין מניעה שנתניהו ירכיב את הממשלה, למרות הקשיים המוסריים, הציבוריים. אין הכרח שבית המשפט יכריע בנושא. מעורבות חוקתית צריכה להיעשות באופן מוגבל".

הבוקר (ראשון) החל מהשעה 10:00 דנים שופטי בית המשפט העליון בסוגיות הפוליטיות שעל הפרק. באורח יוצא דופן ההרכב מונה 11 שופטים, שיכריעו בסוגיה המשפטית; האם בנימין נתניהו יוכל לקבל את המנדט לידיו בזמן שהוגש נגדו כתב אישום, וכן בשאלה המשפטית סביב סעיפי ההסכם הקואליציוני שגובשו עם בני גנץ.

באם שופטי בג"צ יפסלו את נתניהו מלקבל את המנדט, או לחלופין אם יפסלו כמה מסעיפי ההסכם הקואליציוני, הדבר יגרור בוודאי את המערכת הפוליטית למערכת בחירות רביעית. לכן, על רקע המתיחות ההולכת וגוברת - הוקפאו כל שיחות המו"מ עם חברי גוש הימין.

במידה ולא יינתן צו להקפאת החקיקה ויינתן אור ירוק לממשלת נתניהו החמישית, יתקיים ביום רביעי הקרוב בכנסת מרתון דיונים כדי להשלים את החקיקה הנדרשת לגיבוש ממשלת הרוטציה. יצוין כי בכנסת יש את הרוב הדרוש לחקיקה והתקווה היא כי לא תהיה התערבות של שופטי בג"ץ.

ביום חמישי השבוע יפוג מועד המנדט שנמצא בידי הכנסת, עד אז יצטרכו בכנסת להגיש מכתב עם 61 ממליצים על בנימין נתניהו, מה שיקנה לו 14 יום נוספים עד למועד הסופי בו הוא יצטרך להודיע כי גיבש ממשלה. במידה ולא יגיש את החתימות - הכנסת תתפזר אוטומטית ונלך לבחירות נוספות.

שידור חי בג"ץ כתב אישום נגד נתניהו המנדט להרכבת ממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד