י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
ברקע הדיון בבג"צ

גיא פלג: שלושה שופטים יובילו קו נגד כהונת נתניהו

לפני הדיון בבג"ץ בנושא הטעון בנוגע להמשך כהונת ראש הממשלה בנימין נתניהו, זאת בהתייחס לשלושת כתבי האישום שקיבל בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים. הכתב המשפטי גיא פלג הגיב לסוגיה הלא פשוטה, והביע את דעתו על החלטת בג"ץ לדון על הדברים: "אין חולק שמדובר בהחלטות דרמטיות במיוחד. ההחלטה כאן לא תתקבל בפה אחד"

גיא פלג: שלושה שופטים יובילו קו נגד כהונת נתניהו
גיא פלג צילום: הדס פרוש, פלאש 90

רגע לפני הדיון בבג"ץ, הכתב המשפטי גיא פלג, התייחס הבוקר (ראשון) בראיון לרדיו 103FM להחלטת בית המשפט העליון לשדר את הדיון בשאלה האם ראש הממשלה בנימין נתניהו יוכל להמשיך ולכהן כראש ממשלה למרות שכתבי האישום שהוגשו נגדו. יש הטוענים כי מדובר באחר הדיון הדרמטיים ביותר שידעה מדינת ישראל. "אין חולק שמדובר בהחלטות דרמטיות במיוחד ואני לא מדבר רק על השאלה מה בג"ץ יקבע באשר לאפשרות שבנימין נתניהו יעמוד בראשות הממשלה הבאה. זאת השאלה המרכזית, אבל יש גם שורה ארוכה של שאלות משנה, שכמובן ישליכו על המשטר שלנו ועל טוהר המידות בשירות הציבורי ועל שורה של שאלות מאוד חשובות ומרחיקות לכת שמתוכן יגזרו הרבה מאוד החלטות בהמשך", אמר פלג.

בליכוד הודיעו כי אם בג"ץ יתערב בפרטי ההסכם הקואליציוני ולו בסעיף אחד, משמעות הדבר היא יציאה למערכת בחירות רביעית ברצף. פלג הסביר כי "האקדח מונח כל הזמן על השולחן, ברור מה המשמעויות. כאן נשאלת השאלה האם האקדח שנתניהו ואנשי הליכוד שמו על השולחן, לפיו כל שינוי במי מהסעיפים של ההסכם הקואליציוני יוביל לפיצוץ והליכה לבחירות, האם איום סרק או ממשי. כאן אנחנו לוקחים בחשבון את השיקולים הפוליטיים, האם טוב לנתניהו ללכת לבחירות עכשיו, האם מעוניין, מה הציבור יחשוב לדעתו על הליכה לבחירות כי החליטו לא לאפשר לו להיות בעוד שנה וחצי מ"מ עם סמכויות נרחבות". לדעתו, "אלה שאלות שאין להן תשובה עכשיו".

כמו כן, דן באפשרות של בג"ץ לדחות את העתירה על הסף ואמר כי צריך לזכור שלבג"ץ דרך קבע יש שורה של עתירות שהוא דוחה על הסף. 3 בג"צים קודמים בג"ץ בעצם החליט שלא להחליט, הוא אמר 'זו לא העת, עוד לא הגיע הרגע'". עוד הוסיף ואמר כי "אם הולכים לשיטתו של היועמ"ש לממשלה הוא אומר 'רבותיי, לגבי ההסכם הקואליציוני וסעיפיו של ההסכם גם עכשיו הוא ואמר 'זו לא העת'. הוא אומר אי אפשר לדון בחוק שלא נחקק בוא נחכה במעלה הדרך שהחוקים יחוקקו אם יחוקקו, ורק אז נשאל את עצמנו אם יש מקום לביקורת שיפוטית".

"נתניהו - כן או לא"

הפרשן המשפטי התייחס לשידור החי של הדיון בבג"ץ והודה כי "זה ודאי הדיון הראשון והמשמעותי ביותר ששודר בשידור חי". למרות זאת, הוא הוסיף ואמר כי "צריך לזכור שלפני שבוע-שבועיים היה דיון ששודר בשידור חי בג"ץ נגד האמצעים שאפשרו לשב"כ להשתמש ביכולות שלו במסגרת המאבק בנגיף". הוא הסביר כי "הדו"ח של נשיאת העליון לשעבר דורית בייניש שהכשירה את הקרקע, והייתה עבודת מטה מאוד רצינית בהנהלת בתי המשפט לקראת היום הזה שבעצם נותן תוקף לאמירה 'דלתיים פתוחות'. הציבור לא יכול למלא את אולמות בית המשפט וזה פחות או יותר מממש את הדלתיים פתוחות".

עוד הוסיף ואמר כי "כבר בשבוע שעבר פתחו ואחר כך התירו לשדר את הצילומים מתוך בג"ץ אדלשטיין. כלומר, המערכת הבינה אחרי שנים של דיונים שאנחנו צועדים לקראת שידורים ישירים של דיונים דרמטיים ומשמעותיים. אני מתאר לעצמי שזה גם יגיע לא רק לבג"ץ אלא גם לדיונים במשפט הפלילי. אני מתאר לעצמי שפסק הדין למשל בעניינו של ראש הממשלה נתניהו גם יועבר בשידור חי", והדגיש: "אנחנו הולכים לשם".

בהמשך דבריו, הפרשן המשפטי הביע את דעתו על תוצאות הדיון, והודה כי "זה ממש הימור. ניתן להניח שהשופט מני מזוז והשופט חנן מלצר והשופט עוזי פוגלמן, הם אלה שיובילו את הקו שחרף כל הבעייתיות לא מתקבל על הדעת שחבר כנסת שהוגש כנגדו כתבי אישום בסעיפים כל כך חמורים יכהן כראש ממשלה", ומנגד אמר כי "סולברג ומינץ יובילו את הקו ההפוך, שבית המשפט צריך להיות מרוסן ושמרן ולא להיכנס למקומות האלה".

לסיום, אמר פלג כי "בהסכם הקואליציוני כתוב שאם בג"ץ יפסול את נתניהו מלהקים את הממשלה או אפילו אם תהיה פסילה של מעמדו של ממלא מקום ראש הממשלה עם סמכויות מורחבות הולכים לבחירות". לכן, לטעמו, "ההחלטה כאן לא תתקבל פה אחד החלטה. ההחלטה צריכה להתקבל עד יום חמישי, לכן אני מעריך שההחלטה תתקבל ברוב דעות, והנימוקים לא ימסרו עד יום חמישי", והוסיף כי גם ייתכן והם "יקבלו את עמדת היועמ"ש לממשלה, אנחנו לא דנים כרגע בהסכם הקואליציוני אלא בשאלה 'נתניהו - כן או לא'".

(עריכה: עופרי גליכמן, 103FM)
גיא פלג דיון בבג''צ רדיו 103 FM ראש הממשלה בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד