כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

בחזית המאבק: סיעוד בצל הקורונה

הצוות הסיעודי בבתי החולים, בתי האבות והמרפאות, הוא בחזית המאבק במגפת הקורונה. הצוות שסיים לימודי סיעוד, הכולל אחים ואחיות, פועל במשך שנים באופן צמוד לחולים, במטרה לסייע להם להבריא, ולשמור על תנאי מחייה סבירים. הקורונה הובילה לשינוי של פעילות הצוות הסיעודי, בגלל שהיא חייבה ריחוק מהחולה. במאמר זה נפרט על השינויים בפעילות הצוות הסיעודי בצל המגפה

בחזית המאבק: סיעוד בצל הקורונה
סיעוד צילום: pixsabay

הקורונה שינתה את אופי פעילות הצוות הסיעודי

האנשים המטפלים בחלשים ביותר בחברה, קשישים וחולים, הם הצוות הסיעודי. הצוות הסיעודי, הכולל אחים ואחיות, נושאים בנטל הקשה ביותר בזמן מגפת הקורונה. החל מתחילת לימודי סיעוד ואל תוך החיים המקצועיים, עובדי הסיעוד מחונכים לשמור על מגע עם החולים. לפני שהתחילה מגפת הקורונה, הצוות הסיעודי היה נוכח בחדרי החולים פעמים רבות במהלך היום. היה ביכולתו לגשת מיידית אל חולה אשר צלצל בפעמון או קרא להם, ולהושיט עזרה במהירות שיא. היכולת לעשות זאת תוך כדי מיגון ושמירה על בטיחות הצוות היום היא למעשה לא קיימת. לא ניתן להישאר שעות ארוכות עם המיגון המגן מקורונה, מאחר והוא מייצר פצעי לחץ על גשר האף, פוגע באספקת החמצן, ומחמם מאוד. לכן, הנגישות של הצוות הסיעודי אל החולים וההיפך, נפגעה קשות.

איך מתבצע הטיפול היום?

הטיפול בחולי קורונה היום חייב היערכות שונה לחלוטין בבתי החולים. לימודי סיעוד לא הכינו את הצוות לאתגר כזה, ולכן שיטות העבודה מנוסחות ומשתנות ככל שהמצב מתקדם. היום, ברוב מחלקות הקורונה המתקדמות, הותקן מערך שלם של מצלמות אשר מכוונות אל כל אחת ממיטות החולים, ומשדרות אל חדר מרכזי מופרד. בנוסף, לכל חולה יש אמצעי קשר, המאפשר לו לדבר עם הצוות הסיעודי. הפיקוח מרחוק על החולים, יחד עם היכולת שלהם ליצור קשר מתי שירצו, מאפשרים לצוות הסיעודי לשמור על רמת טיפול גבוהה, ועדיין להקפיד על נהלי מיגון נכונים ועבודה בטוחה. הטיפול שמגיש היום הצוות הסיעודי, נשען גם פעמים רבות על עזרה מצד חולים אחרים. חולים במחלקות למדו כיצד לבצע מדידות לחץ דם וחום, והם מסייעים לחבריהם בכך. הפרטים והמדדים מועברים דרך המצלמות והמחשבים אל הצוות הסיעודי בחדר המופרד, וכך הרצף הטיפולי נשמר.

 חלק מהשינויים ככל הנראה יישארו כאן גם בעתיד

העבודה בבתי החולים, גם של הצוות הסיעודי וגם של הצוות הרפואי, הייתה במשך שנים רבות קפואה. הרבה מתחומי העיסוק והשיטות לא השתנו במשך עשרות שנים. ההתקדמות הטכנולוגית לא חדרה פנימה, עד עכשיו. גם לאחר שתחלוף מגפת הקורונה, הציוד והיכולות החדשות שנצברו בבתי החולים ימשיכו לשרת את הציבור הישראלי. היכולת לייצר קשר עם כל חולה כדי שיוכל לדווח באופן מידי על מצוקתו ולקבל מענה מידי, היא חיונית גם לימי שגרה. האפשרות לבצע ניתור של חולים במחלות מדבקות מרחוק כדי להגן על הצוות, בלי לפגוע באיכות הטיפול, תאפשר למנוע העברת מחלות מדבקות בתוך בית החולים.

סיעוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד