ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
מעורר דאגה

מומחים: הנגיף פיתח מוטציה חדשה; הופך למידבק יותר

צוות מדענים מאנגליה ומארה"ב טוענים כי הם מצאו מוטציה חדשה של הנגיף, שהופכת אותו למידבק יותר, בהשוואה לנגיף שהתגלה לראשונה בווהאן בחודש דצמבר. לטענתם הוא אינו הופך לקטלני יותר, אך בגלל ההידבקות המהירה קשה יותר לשלוט בהתפרצות

מומחים: הנגיף פיתח מוטציה חדשה; הופך למידבק יותר
נגיף הקורונה צילום: pixabay

יכול להיות שהגרוע עוד לפנינו בכל הנוגע למגפת הקורונה. צוות מדענים מאנגליה ומארה"ב טוענים כי הם מצאו מוטציה חדשה של הנגיף, שהופכת אותו למידבק יותר, בהשוואה לנגיף שהתגלה לראשונה בווהאן בחודש דצמבר. כך דווח בערוץ 12.

ממצאי המחקר מראים כי עשויה להיות מוטציה חדשה של נגיף הקורונה, שנקראת Spike D614G. לדברי המדענים, נראה שמדובר במוטציה המשמעותית ביותר שהתפתחה עד כה של וירוס הקורונה, שכן היא הופכת את הנגיף למידבק יותר. עם זאת, חשוב להדגיש כי לפי צוות החוקרים, עדיין אין ראיה לכך שמוטציה זו מובילה ליותר אשפוזים או ליותר מקרי מוות. עם זאת, היא כן מסוגלת להפוך את הווירוס למידבק יותר, מה שעשוי להקשות בהשתלטות על המגפה.

למעשה, המוטציה החדשה שהתגלתה מתבטאת בשינוי בחומצת אמינו אחת המצויה בחלבון Spike בנגיף. חלבוני הספייק הם למעשה אלה שמאפשרים לנגיף הקורונה להיקשר לתאים בדרכי הנשימה – ולחדור אליהם.

מוטציה זו הופיעה לראשונה בדגימה אחת שנלקחה מחולה בווהאן ולאחר מכן הופיעה בכמה מקרים נוספים באירופה במהלך חודש פברואר. מאז המוטציה הפכה ליותר נפוצה. במהלך המחקר, בדקו החוקרים עד כמה מוטציה זו נפוצה – והם מצאו כי שכיחות הופעת המוטציה עלתה עם הזמן, הן במדינות שבה שיעור ההדבקה היה במגמת עלייה והן במדינות שבהן שיעור ההדבקה היה במגמת ירידה.

כלומר, המשמעות של זה היא שמוטציית D614G בהחלט עשויה להפוך את הנגיף למידבק יותר. מאז שהתגלתה לראשונה, המוטציה הפכה לזן הנפוץ ביותר של נגיף הקורונה ברחבי העולם ועד סוף חודש מרץ זן זה היווה כ-75 אחוז מהדגימות שנשלחו בארה"ב (ובמקומות אחרים בעולם).

המדענים ניסו לבדוק האם מוטציית D614G הופכת את הווירוס למסוכן יותר. הם בדקו האם אנשים שנדבקו בזן של נגיף הקורונה שמכיל את המוטציה היו בסיכון גבוה יותר לאשפוזים או למוות – אך הם לא מצאו שום ראיה שמצביעה על כך. אז למרות שהמוטציה החדשה הופכת את הנגיף למידבק יותר, נראה שבינתיים היא לא הופכת אותו לקטלני יותר או לקשה יותר לטיפול.

עם זאת, גם אם הזן החדש הוא לא קטלני יותר, הוא עלול להפוך את המלחמה לנגיף לקשה ביותר – זה עשוי להקשות באופן משמעותי על מיגור המגפה. שיעור הידבקות מנגיף מסוים יכול להפוך את ההתמודדות מולו למורכבת יותר וזה עשוי להיות חדשות רעות עבור מי שקיווה שהעולם יחזור לקדמותו בהקדם. עם זאת, יש להדגיש כי המחקר טרם עבר ביקורת עמיתים, כך שיש להמתין לאישור שאכן תוצאות אלה אמינות.

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד