י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
זמירות חדשות מבלפור

הזיגזג התמוה של נתניהו ביחסיו עם בג"ץ

לאור הזמירות החדשות המנשבות מבלפור מותר לתהות אם הביקורת של נתניהו נובעת משיקולים של טובת המדינה ולא משיקולים של טובתו האישית • טור דעה מאת יוסי אסולין

הזיגזג התמוה של נתניהו ביחסיו עם בג"ץ
בנימין נתניהו צילום: פלאש 90

אתמול נחשף כי ראש הממשלה נתניהו אמר במהלך שיחה לבכירי הליכוד שנמשכה לתוך השעות הקטנות של הלילה לקראת הדיונים הדרמטיים בבג"ץ כי, "לרשות השופטת אין איזונים ובלמים".

"מדינת ישראל", כך נתניהו, "היא המדינה היחידה בעולם המערבי שבה בג"ץ יכול להחליט כל החלטה ואף אחד לא יכול לאזן אותו". מדובר בביקורת חריפה וחסרת תקדים מצד ראש הממשלה כנגד בג"ץ, אמנם כרגע היא נאמרת רק בחדרי חדרים, אולם היא מסמנת כנראה את היעד אליו חותר נתניהו לאחר שסיים את המשוכות הקודמות, קרי: המשטרה, הפרקליטות והיועמ"ש.

כל מי שקצת בקיא בהיסטוריה של נתניהו בכל מה שקשור ליחסיו עם המערכת המשפטית יודע כי האיש נזהר ושמר על מערכת המשפטית לאורך כל שנות כהונתו כעל בבית עינו. ברבות הימים הוא גם התגאה בכך שהגן על הרשות השופטת - ובכלל זה בג"ץ - מפני חוקים שניסו לצמצם ולקצץ את כוחה, ואף הרבה לדבר דווקא על חשיבותה לאיזון הרשות המחוקקת והרשות המבצעת.

"היו הצעות להגביל או לקצץ בכוחו של בית המשפט העליון. שזה אחד מנדבכי הדמוקרטיה שלנו", אמר נתניהו במהלך ראיון לתקשורת שקיים בשנת 2012. ראש הממשלה התגאה, "מנעתי את כולן, את כולן. פשוט שמרתי על עצמאות בית המשפט העליון". רה"מ החל למנות: "החוק לקצץ ולהגביל את סמכויותיו - גנזתי; החוק להביא לשימוע שופטים בוועדת הכנסת - גנזתי; החוק לשנות את הרכב ועדת הבחירה לשופטים - גנזתי".

דברים דומים אמר נתניהו בטקס חילופי נשיאי ביהמ"ש העליון, בעת שדורית בייניש סיימה את כהונתה כנשיאת העליון. "נמשיך לפעול כדי להבטיח שלא תהיה שום סכנה לעצמאות בית המשפט. בדמוקרטיה ישנם מוסדות רבים החשובים לתפקודה אולם מערכת משפט חזקה ועצמאית היא זו המאפשרת את קיומם של כל המוסדות האחרים".

"זו הסיבה שאני עושה ואמשיך לעשות כל שביכולתי כדי לשמור על מערכת משפט חזקה ועצמאית וזו הסיבה שאני מעריך את כל מה שעשית, השופטת ביניש. במשך חמש שנים וחצי עמדת בגאון בראש משמרתה של הרשות השופטת בישראל. זאת הייתה תקופה לא פשוטה. מערכת המשפט ניצבה לא אחת תחת מתקפה ולא פעם כוונו החיצים ישירות אלייך. ההתקפות הללו לא צלחו, לא לגביך ולא לגבי בית המשפט". גם באותה הזדמנות מיהר נתניהו למנות כיצד הגן בחירוף נפש על המערכת המשפטית. 

רוח הדברים ברורה ולא שונתה מאז. כך זה בא לידי ביטוי גם בסיכול פסקת ההתגברות ב-2018 ע"י משה כחלון שעברה בהסכמה שבשתיקה מצד נתניהו, וכך בעוד צעדים שונים שכוונו לריסון כוחה המופרז של הרשות השופטת ונהדפו על ידו.

לאור הזמירות החדשות המנשבות מבלפור, מותר לתהות אם הביקורת של נתניהו היום נובעת משיקולים אידיאולוגיים טהורים של טובת המדינה ולא משיקולים צרים שכל מטרתם היא טובתו האישית של ראש הממשלה נתניהו.

גם אם הערה עליו ה' רוח ממרום וחל מפנה דרמטי ובלתי תלוי בעמדותיו, נתניהו בעצם מקונן על המפלצת שתפחה לממדים שהיא כיום לא מעט בזכות ההגנה שהוא הוא שסיפק לה לאורך השנים. הגולם קם על יוצרו.

הכותב הוא עורך באתר 'בחדרי חרדים'

בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד