י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
בלי קשר למו"מ עם 'ימינה'

איילת שקד עם שש הסיבות מדוע נתניהו יכול לכהן

בג"ץ דן אתמול בהרכב מורחב של 11 שופטים בשאלת כשירותו של בנימין נתניהו מבחינה משפטית לכהן כראש ממשלה, לצד הדיו הרב שנשפך על פרשנויות לטהר אותו, ח"כ איילת שקד ששימשה בעבר שרת המשפטים, מונה שש סיבות מדוע אל לבג"ץ להתערב בסוגיה

איילת שקד עם שש הסיבות מדוע נתניהו יכול לכהן
בנימין נתניהו צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בזמן שעדיין לא ברור האם תהיה חלק מממשלת האחדות, שרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד יוצאת להגנת הממשלה ומונה שש סיבות מדוע בג"ץ לא יכול להתערב בזהותו של ראש הממשלה.

לדבריה, הסיבה הראשונה היא חוק יסוד הממשלה שאומר בפירוש שרה"מ יכול לכהן תחת כתב אישום.

הסיבה השניה היא שחוק הממשלה אומר שאפשר לתת לנאשם בפלילים להרכיב ממשלה (הסעיף מפרט כיצד יתנהל משפט כנגד רוה"מ או שר בטרם החלו לכהן בתפקידם).

הסיבה השלישית לדבריה של ח"כ שקד כי לבג"ץ אין סמכות להפעיל ביקורת שיפוטית על שיקול הדעת של חברי כנסת (ובוודאי לא בהחלטות כרשות חוקתית).

הסיבה הרביעית אותה היא מונה, הנושאים של העתירות הן בענייני נושאים פוליטיים מובהקים שלבג"ץ אין כלים משפטיים כדי לפסוק בהם. זה לא משפט, זה פוליטיקה.

בנוסף טוענת שקד וזוהי הסיבה החמישית כי אסור לבטל את בחירת הציבור. לב ליבו של התהליך הדמוקרטי הוא היכולת לתרגם את הקולות שקיבלו המפלגות לכדי השפעה פוליטית. בדמוקרטיה מי שמחליט מי ינהיג את העם – זה העם. אסור להתעלם מרצון הבוחר.

ולסיום היא מציינת את הסיבה השישית, לפיה, לא יכול להיות מצב שבמדינה דמוקרטית, החלטה של פקיד ציבור בודד (היועמ"ש – בהחלטה האם להעמיד לדין) תכריע לגבי זהותו של ראש הממשלה.

"בג"ץ לא יכול למנוע מחבר כנסת להרכיב ממשלה אם הוגש נגדו כתב אישום ואינו יכול למנוע מרוה"מ לכהן תחת כתב אישום. לא אני אומרת את זה. החוק במדינת ישראל אומר את זה. והוא אומר את זה בצורה ברורה, בהירה ופשוטה", מסכמת השרה.

יצוין כי חלק מטיעוניה הציגו אתמול (ראשון) הסנגורים בדיון בבג"ץ, חלקם נראה כי עשו רושם על רוב השופטים ונראה כי הרוח נושבת לכיוון הכרעה כי בג"ץ ישיב לעותרים כי בחר שלא להתערב. 

אילת שקד ראש הממשלה בנימין נתניהו דיון בבג''צ המנדט להרכבת ממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד