י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
האם ימונה לשר?

גדעון סער להגנת נתניהו: "הדיון בבג"ץ הוא מחזה אבסורד"

חבר הכנסת גדעון סער מ'הליכוד', שהתמודד בפריימריז מול בנימין נתניהו והפסיד לו בפער ניכר, יצא להגנתו ונגד הדיונים המתנהלים בבג"ץ בנוגע להקמת הממשלה בידי נתניהו: "זה יהיה נורא ואיום אם נלך לבחירות רביעיות" 

גדעון סער להגנת נתניהו: "הדיון בבג"ץ הוא מחזה אבסורד"
בנימין נתניהו/גדעון סער צילום: מארק ישראל סאלם, לע"מ/יונתן זינדל פלאש 90

אתמול (ראשון) נפתח הדיון בבג"ץ בנוגע לעתירות שדורשות למנוע מבנימין נתניהו להקים ממשלה. חבר הכנסת גדעון סער ממפלגת 'הליכוד' הביע את דעתו בראיון לאראל סגל ברדיו 103FM על העתירות ועל התנהלות בג"ץ, וזאת על אף שקיים חוק יסוד שעוסק בנושא: "מהי המשמעות של כללי המשחק הדמוקרטי, אם בדיעבד ניתן ללוש אותם?" סער הסביר מדוע הדיונים הללו צריכים להטריד לא רק את מחנה הימין אלא את כלל האזרחים ומתח ביקורת על ההתערבות של בג"ץ בנושאים מדיניים: "זה הפך לטבע".

חבר הכנסת גדעון סער התייחס לדיון בבג"ץ בעניין ההסכם הקואליציוני והשאלה האם ראש הממשלה בנימין נתניהו יוכל לכהן כראש ממשלה על אף שהוגשו נגדו 3 כתבי אישום, ואמר כי "זה מחזה אבסורד". לדבריו, "היו בחירות, אצלנו היו גם פריימריז, אחר כך היה משא ומתן ארוך והתגבש רוב פרלמנטרי בכנסת. הבקשה של העותרים היא – 'בואו נקבע בדיעבד, מחדש, את כללי המשחק, בואו נחזיר את הגלגל אחורה כך שהשחקן שהצטיין במשחק לא יוכל לשחק".

הוא הוסיף ואמר כי "זה דבר לא סביר, לא הגיוני. הדיון לא היה צריך להתקיים לנוכח לשונו המופרשת של החוק. השאלה הוכרעה בחוק יסוד לפני למעלה מ-20 שנה, היא קבעה את האיזון בין הערכים, המחוקק נתן משקל לבחירה הדמוקרטית של הציבור. אני חושב שמבחינה משפטית זה דבר שאמור להיות במוקד הדיון". משמעות הדיון בבג"ץ, לטעמו של ח"כ, היא – "לכל ההליך אין משמעות".

"אנחנו לא מוכנים שעצם הגשת כתב אישום תקבע מי כשיר ומי לא כשיר להיות ראש הממשלה. המחוקק בחר למתוח את הקו בנודה אחרת לגמרי. אנחנו מכבדים את בית המשפט אבל רוצים שהוא יכבד את החוק", אמר. כמו כן, התייחס חבר הכנסת סער לאפשרות של פסילת ההסכם עלידי בג"ץ ויציאה לבחירות נוספות, והודה כי "זה יהיה נורא ואיום. זה באמת הדבר האחרון שהמדינה זקוקה לו כרגע".

לדבריו, "יותר גרוע מזה, זו ההבנה ששום דבר לא ברור ושום דבר לא ודאי. אין משמעות לחוקים או לכללי המשחק, זה דבר נורא ואיום. יכול להיות ששנים רבות של אקטיביזם שיפוטי, שהמערכת התיישרה על פיו ולא באה לבחור אותו בשום נקודה, הביאו אותנו לנקודה הזאת". הוא אף התייחס לפסילת בג"ץ את 'חוק המסתננים' וטען כי "מי שהוסמך לשמור על גבולות המדינה וזהותה, ולקבוע את מדיניות ההגירה, לא יכול לממש את מדיניותו. זו הדוגמה הכי קיצונית שהייתה להתערבות של בג"ץ בנושא מדיניות".

"צריך להיות חוק יסוד חקיקה שכולל פסקת התגברות"

חבר הכנסת גדעון סער ציין כי השופט סולברג אמר – "זה הפך לטבע, זה הפך למנהג, לדבר בו בעצם בית המשפט אומר – 'יפה מאוד, יש לכם דעה ומדיניות. אני חושב שיש מדיניות יותר טובה". עוד אמר ח"כ כי "יש להם תפיסה שונה לגבי הנורמליזציה של תופעת המסתננים בתוככי המדינה", ולכן הם פוסקים באופן כזה או אחר. לדעתו, "צריך להיות חוק יסוד חקיקה שכולל פסקת התגברות רחבה. לא סביר שמדינה שקיימת 72 שנה לא תגדיר את היחסים בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת בנקודות הממשק הקריטיות".

הוא הדגיש כי "אני לא אומר שבג"ץ לעולם לא יכול להתערב, אבל מה העילות? מה הגבולות? באיזה רוב? באילו נסיבות? כיצד הכנסת במקרים מסוימים יכולה להתגבר? כל הדברים האלה אמורים להיות מוסדרים ואת הנזק סופגות שתי הרשויות. הנבחרות, שהציבור בא אליהן בטענה – 'בחרנו בכם כדי לעשות כך וכך, מדוע אינכם עושים?' וגם הרשות השופטת שפולשת לתחום הרשויות הנבחרות וכתוצאה מזה הולכת ומתכרסמת התמיכה והאמון הרחב בה, בשכבות מאוד גדולות בעם".

בהמשך, ח"כ סער דן באפשרות שהוא יתמנה לתפקיד שר בממשלת נתניהו, זאת לאחר שהתמודד נגדו בפריימריז לראשות מפלגת הליכוד. "האם אני מתחרט על החלטתי להתמודד מול ראש הממשלה בפריימריז? אני ממש לא מתחרט", אמר וציין כי "בוחרי הליכוד אמרו שהם רואים אותי בהנהגת הליכוד ולא בירכתיה. קרוב ל-30% אמרו שהם רואים בי כמי שצריך להנהיג את המפלגה ולהיות בראשות הממשלה. אני חושב שאלה 2 נתונים חזקים מאוד וידועים לכולם".

לסיום, אמר חבר הכנסת כי "אני תמיד לוקח בחשבון את כל האפשרויות כשאני נכנס למהלך פוליטי. הייתה לנו שיחה קצרה בערב הפריימריז, כאשר בירכתי את ראש הממשלה על ניצחונו קצת אחרי חצות. מעבר לכך לא הייתה לנו שיחה מאז ועד היום. אבל גם לפני זה לא היו לנו שיחות רבות בשנים האחרונות, כך שזה לא חריג".

עריכה: עופרי גליכמן, רדיו 103FM
גדעון סער רדיו 103 FM דיון בבג''צ ראש הממשלה בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד