י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
שידור חי מאולם ביהמ"ש

נשיאת העליון בשידור חי: "מה הקשר בין הקורונה להקפאת מינוי בכירים?"

בג"צ דן החל מהשעה 10:00 בשורת עתירות שהוגשו נגד ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן, גם היום הדיון מועבר בשידור חי, ההערכות הן שבג"צ כן יתערב בהסכם הקואליציוני, השאלה הגדולה היא באיזה היקף בג"צ יתערב ובאילו סעיפים • הצטרפו לשידור החי

נשיאת העליון בשידור חי: "מה הקשר בין הקורונה להקפאת מינוי בכירים?"
כסאות השופטים בבית המשפט העליון צילום: Yossi Zamir/POOL

בשעות אלה דנים 11 שופטי העליון, בראשות הנשיאה אסתר חיות, בעתירות נגד ההסכם הקואליציוני בין בנימין נתניהו לבני גנץ. זאת, לאחר שאתמול דן בסוגיית הטלת המנדט על נאשם בפלילים. נציג היועמ"ש, שקבע כי אין מקום להתערבות בית המשפט בנושא, יגן על ההסכם בדיון. ההכרעה עשויה להתקבל ביום חמישי.

הצטרפו לשידור החי:

בפתח הדיון אמרה נשיאת בית המשפט העליון כי ההסכם מחולק לארבע קבוצות "נתמקד בקבוצות אלו כי אלו הם הדגשים שאנו רואים לקראת פסק הדין המתקדם", הדגישה חיות. לאחר מכן נשא דברים עורך דינו של נתניהו מיכאל ראבילו, שאמר כי היה קשה ביותר להגיע להסכם קואליציוני בין הצדדים וכי הוא מבקש מהשופטים שלא להתערב בו.

בנושא מינוי הבכירים דרשה נשיאת בג"ץ כי השינוי בהסכם הקואליציוני בנושא ייעשה תוך 24 שעות, נשיאת העליון שאלה את נציג ראש הממשלה מדוע ביקשו לעכב את מינוי הבכירים. לדבריה, אין קשר סיבתי בין תקופת החירום למינוי הבכירים שצריכים כבר להתקיים.

ראבילו הדגיש כי קווי היסוד של הממשלה יוצגו לפני השבעתה, בעקבות אחד הסעיפים בהסכם שמאפשר להאריך את "תקופת החירום" מעבר לחצי שנה. עוד טען נציגו של ראש הממשלה כי ההכרעה של בית המשפט צריכה להיות היום, כי התערבות עתידית תפגע בהסכם. על כך השיב השופט מזוז: "בית משפט זה לא חברת ביטוח".

חיות הסבירה בסוגיית הדרת האופוזיציה כי "בית המשפט לא נוהג להתערב בעיצומו של הליך חקיקה, אלא לאחר סיומו. אבל במהלך שהוא חלק מהמשא ומתן הקואליציוני ובשמירה של מעמד האופזיציה בכנסת - השאלה היא אם ההסכם איננו מתכוון לשנות נוהג רב שנים שלפחות שתי ועדות נמצאות בידי האופוזיציה?". ראבילו השיב כי הוא "חש לא בנוח לדון בעניין הוועדה למינוי שופטים כי חלק מהשופטים בדיון נמצאים שם".

גורמים משפטיים בכירים סבורים כי קיים סיכוי משמעותי שבג"ץ יתערב בסעיפים מסוימים בהסכם, כאשר בליבת הסוגייה ידונו בסעיפים לפיהם הממשלה תכהן שלוש שנים בלבד, חוק המינויים שמקפיא מינויי של בכירים בשירות הציבורי למשך חצי שנה, ממשלה דו ראשית, פיזור הכנסת אם בג"ץ ייפסול את נתניהו, חוק "הנורווגי המדלג", הדרת האופוזיציה מהוועדה למינוי שופטים ומינוי נתניהו לשר לאחר שנה וחצי.

שידור חי דיון בבג''צ הסכם קואליציוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד