ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
שיפור משמעותי ביכולות הדיוק

שיתוף פעולה: משרד הבריאות במגעים עם גוגל ואפל

בעקבות הצורך לשפר את רמת הדיוק באפליקציית המגן של משרד הבריאות כדי לאתר בזמן אמת כמה שיותר חולים, המשרד מתחיל לשתף פעולה בנושא עם ענקיות הטכנולוגיה: גוגל ואפל

שיתוף פעולה: משרד הבריאות במגעים עם גוגל ואפל
סניף של גוגל. אילוסטרציה צילום: unsplash

בתחילת התפרצות מגיפת הקורונה בישראל, הבינו במשרד הבריאות כי יש לפתח אפליקציה שתתריע למשתמש אם שהה במקום עם חולה מאומצת, בעקבות כך פיתחו את אפליקציית המגן.

במשרד פועלים לשפר ולייעל את האפליקציה ולצורך כל המשרד מנהל מגעים עם אפל וגוגל כדי לחבר את אפליקציית המגן למיזם איתור נדבקי קורונה שעליו הכריזו באחרונה שתי ענקיות הטכנולוגיה.

המשמעות של חיבור כזה יהיה שיפור משמעותי ביכולות הדיוק והיעילות של אפליקציית המגן, תוך שמירה על חוויית שימוש טובה. עם זאת, עדיין לא בטוח שהחיבור הזה אכן ייצא לפועל בסופו של דבר, כך דווח בדה מרקר.

אפליקציית המגן, שהושקה במארס ופותחה על ידי משרד הבריאות וחברת מטריקס, היתה מאפליקציות איתור המגעים (Contact Tracing) הראשונות בעולם. מטרתה היא לקטוע את שרשרת ההדבקה ולעצור את התפשטות המגפה. היא פועלת ברקע ואוספת את היסטוריית המיקומים של המשתמש; ובמקביל מושכת משרתי משרד הבריאות מידע על מסלולים של חולי קורונה מאומתים, ומצליבה בין המסלולים האלה לבין המסלול של המשתמש. אם מתברר שהוא היה בקרבת חולה קורונה מאומת בשבועיים האחרונים, הוא מקבל התראה ומתבקש להיכנס לבידוד.

אולם לאפליקציית המגן יש חיסרון מהותי: היא אינה מספיק מדויקת. היא מבוססת על נתוני מיקום של GPS, אך אלה לא מדויקים די הצורך, בוודאי לא ברמת שני המטרים הנדרשת. האפליקציה יודעת אם אנשים היו בסביבה זה של זה, אך לא מעבר לכך. היא גם לא מסוגלת לזהות מיקום של אנשים בתוך מבנים. מוריס דורפמן, ראש חטיבת רגולציה, מחשוב ובריאות דיגיטלית במשרד הבריאות, הודה באחרונה כי "אם חקרו חולה שאמר שהיה בסניף סופר פארם, למערכת אין ברירה והיא תקפיץ כל מי שהיה במרחק מסוים מהסניף".

לשם השוואה, רוב אפליקציות איתור המגעים שפותחו או מפותחות בעולם מבוססות על בלוטות' ולא על GPS. הרעיון הוא ששני סמארטפונים שעליהם מותקנת האפליקציה מזהים זה את זה באמצעות סיגנל בלוטות' קצר טווח, המאפשר לדעת ברמת דיוק גבוהה יותר אם אנשים שהו במרחק של פחות משני מטרים לפרק זמן מסוים. הרשויות מזינות לאפליקציה את המידע על חולים מאומתים, ואז, אם התברר שמשתמש שהה בקרבתו של חולה בשבועיים האחרונים, הוא יקבל התראה על כך.

במשרד הבריאות מודעים לבעיית הדיוק של אפליקציית המגן. רונה קייזר, ראש אגף מערכות מידע ומחשוב, ושרית דשא, מנהלת פיתוח ומוצר של המגן, אמרו בשיחה לדה מרקר כי כי במשרד פועלים להוסיף לאפליקציה יכולות בלוטות' בשבועות הקרובים. לדבריהן, "אנחנו עובדים על זה תקופה, כדי להוסיף יכולות מיקום בתוך מבנים, שזה קריטי, ולשפר את רמת הדיוק של אלגוריתם הקרבה".

כחלק מהעבודה, הן אומרות, המשרד נמצא בקשר עם גוגל ואפל, שבחודש שעבר הכריזו על שיתוף פעולה נדיר: הן פיתחו תשתית טכנולוגית שתשולב בתוך מערכות ההפעלה של אייפון ואנדרואיד, שעל בסיסה יוכלו רשויות בריאות בעולם לפתח אפליקציות איתור מגעים. גם הטכנולוגיה של אפל וגוגל מבוססת על בלוטות' ולא על GPS. קייזר ודשא אומרות שהתקווה היא שיהיה ניתן לשלב את התשתית הטכנולוגית הזו גם באפליקציית המגן. "אנחנו אחת המדינות הראשונות שהם יצרו קשר איתם, ואנו מנהלים איתם לא מעט דיוניים טכניים וטכנולוגיים", הן מוסיפות. עם זאת, הן מבהירות כי המגעים בשלב מוקדם, ולא בטוח כי המהלך ייצא לפועל.

הצורך לשפר את הדיוק של אפליקציית המגן הוא חשוב משתי סיבות: גם כדי לעצור את התפשטות המגפה בחודשים הקרובים של פתיחת הסגר; וגם כדי לייתר את אמצעי המעקב השנויים במחלוקת של השב"כ.

גוגל משרד הבריאות קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד