י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
בניגוד לסיכום עם גנץ

בתמיכת ש"ס: בליכוד יעלו פסקת התגברות להצבעה

בניגוד לסיכום עם גנץ במסגרת ההסכם הקואליציוני, שלושה מחברי הליכוד, בתמיכת נציגי סיעת ש"ס, יעלו להצבעה בשבועות הקרובים את פסקת ההתגברות שנותן מענה לפסילת חוקים על ידי בג"צ • "אם תתקבל הצעת החוק, תימנע כניסתו של בית המשפט העליון אל תוך הוויכוח הפוליטי במדינת ישראל"

בתמיכת ש"ס: בליכוד יעלו פסקת התגברות להצבעה
ח"כים עם מסכה במליאת הכנסת צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בניגוד להסכמות עם סיעת כחול לבן של בני גנץ, שמתנגד לפסקת ההתגברות, שלושה מחברי הליכוד, בתמיכת נציגי סיעת ש"ס, יעלו להצבעה בשבועות הקרובים את פסקת ההתגברות שנותן מענה לפסילת חוקים על ידי בג"צ.

המבקשים מציעים כי שופטי בית המשפט העליון יכולו לבטל חוקים רק בהרכב של כל שופטי העליון יחד, ורק שמדובר בסתירה מוחלטת לחוק יסוד אחר. הצעת החוק מבקשת לקבוע כי ניתן לשלב בחוקים את סעיף ההתגברות שייתן הגנה מפסילת חוק על ידי בג"צ.

על פי הצעת היוזמים, סעיף ההתגברות יהיה בתוקף בכל הכנסת בה הוא חוקק ועד לשנתיים בכנסת שאחריו, ושופטי בג"צ לא יכולו לבטל את החוק שהוגש. חברי הכנסת יוכלו להאריך את המועד גם בתום השנתיים ובמקרה שהוארך המועד פסקת ההתגברות בחוק הספציפי יהיה תקף לנצח.

נציין כי הצעות חוק דומות הוגשו על ידי חברי כנסת נוספים מהליכוד וימינה, אבל ההצעה הספציפית הזו מעניינת, שכן הוא זוכה לתמיכת שניים מחברי סיעת ש"ס: חברי הכנסת מיכאל מלכיאלי ומשה אבוטבול ובאם יצליחו לגייס את תמיכתה של סיעת 'דרך ארץ', יש להצעת חוק רוב בכנסת.
 
החוק צפוי לסייע לציבור החרדים במספר חוקים שעל הפרק כמו חוק הגיוס שבוטל פעם אחר פעם, ובפרט שמועצת גדולי התורה דרשה לחוקק את פסקת ההתגברות, וכן חוקים אחרים שנמצאים על הפרק בזמן שבשנים החולפות ביטלו בבג"צ שישה חוקים שונים.

בדברי הסבר לחוק כתבו היוזמים: "בשנים האחרונות חל כרסום במעמדם של הכנסת ושל בית המשפט העליון" כשכוונתם לחוקים שחוקקו על ידי הכנסת נפסלו פעם אחר פעם על ידי בתי המשפט. לטענתם החוקים נפסלו "מבלי שהסמכות לפסילת חוקים מוסדרת בחוק יסוד, ומבלי שנקבעה פרוצדורה בעניין פסילת חוקים ומבלי שעוגנה בחוק".

עוד כתבו, כי "אם תתקבל הצעת החוק, תימנע כניסתו של בית המשפט העליון אל תוך הוויכוח הפוליטי במדינת ישראל וכך יתחזק העיקרון הדמוקרטי לפיו כל רשויות השלטון במדינה כפופות לרצונו של הריבון, העם, ועקרון שלטון החוק בכל רשויות השלטון.

קבלת הצעת חוק היסוד אף תוביל לחיזוק מעמדו הציבורי של בית המשפט העליון, הסובל בשנים האחרונות מירידה חדה באמון הציבורי בו בשל התערבותו בנושאי הליבה המצויים במחלוקת ציבורית בישראל והכרעותיו המנוגדות לחוקי הכנסת ולרצון העם".

פסגת ההתגברות מיכאל מלכיאלי משה אבוטבול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד