י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ביקורת קשה

דו"ח המבקר: המדינה הזניחה לחלוטין נושא הדיור למגזר החרדי

בדו"ח מבקר המדינה מובאת ביקרות קשה על משרד השיכון שלדברי המבקר, הזניחה את מצוקת הדיוק במגזר החרדי • משרד השיכון: "השנה ייתוכננו למעלה מ25 אלף יחידות למגזר" • ח"כ אשר: להקים מטה דיור מקצועי ושוויוני שיתכלל את צרכי כל האוכלוסיות

דו"ח המבקר: המדינה הזניחה לחלוטין נושא הדיור למגזר החרדי
רחוב בבני ברק צילום: Tomer Neuberg/Flash90

דוח המבקר שפורסם היום מעלה ביקורת רבה על המדינה בתחום המצוקת הדיור של הציבור החרדי, ע"פ הדוח המדינה הזניחה את תחום תכנון הדירות למגזר החרדי. כך עולה מדוח מבקר המדינה, שבדק את עבודת תכנון הקרקעות ברשות מקרקעי ישראל וברמ"י.

לפי הממצאים, בין 2017 ל-2019 אישרו הרשויות רק כ-5,500 יחידות דיור לציבור החרדי. מדובר במספר נמוך בהרבה מהצרכים של החברה החרדית. רמ"י ומשרד השיכון, הם הגופים הממשלתיים העיקריים שפועלים על אדמות המדינה. לפי הדוח, בין 2016 ל-2018 יזמה רמ"י 246 אלף יחידות דיור בתוכניות מפורטות. מספר זה מהווה כ-53% מכלל היחידות שתוכננו בממשלה. בפרק הזמן הזה משרד השיכון יזם 108 אלף.

משרד השיכון מסר בתגובה, כי בדצמבר 2019 סיים את הכנתו של דוח מצב בנושא תוכניות הדיור למגזר החרדי שבו מוצע להעמיד את יעדי התכנון בין 2017 ל-2020 לכ-32 אלף יחידות דיור, וכי עד 2040 יצטרכו כ-300 אלף יח"ד. המסקנה מכך היא שהשנה יתוכננו למעלה מ-25 אלף יחידות דיור לציבור החרדי.

ביוני 2015 החליטה הממשלה על הקמת ועדה לתכנון ופיתוח (ות"פ) שבה חברים נציגי משרד האוצר ורמ"י, שאמורה היתה להסדיר את העברת התכנון לגורמים חיצוניים לרמ"י. ואולם רק באוקטובר 2018 הוציאה הוועדה טיוטת מסמך עקרונות לביצוע העבודה.

מטה הדיור מסר למבקר, כי מינואר השנה הוא הגורם המכריע בכל מחלוקת בין הגופים הממשלתיים העובדים בתכנון; רמ"י לעומת זאת מסרה, כי היא הגורם העיקרי בקידום התכנון במקרקעי ישראל והיא רואה בפעילות זו פעילות ליבה שלה. לדברי רמ"י, הגופים הממשלתיים העובדים בתכנון פועלים בשיתוף פעולה והמחלוקות מובאות לדיון והכרעה בפני הוות"פ. המבקר קבע, כי על הגופים השונים ליישם את החלטות הממשלה.

המבקר מציין לשבח את העובדה ששני הגופים, רמ"י ומשרד השיכון עמדו ביעדים הכמותיים שהועמדו בפניהם בשנים 2016 עד 2018. עם זאת, הוא מציין כי ההתנהלות אמורה להתנהל אחרת.

עוד מצא המבקר, כי המעקב והבקרה של רמ"י ושל משרד השיכון על ביצוע עבודות התכנון טעונים שיפור ונדרש מעקב הדוק ושוטף, לנוכח אי עמידה בלוחות הזמנים שנקבעו בהסכמים עם גופי התכנון, כך עולה מבדיקה של 26 עבודות תכנון שמשרד השיכון מסר בין 2015 ל-2018 למתכננים.

"ניכר חסרונה של ראייה כוללת, בהעדר מאגר מידע משותף של משרדי הממשלה בתחום התכנון או כללים בנוגע לשיתוף מאגר מידע ביניהם בתחום התכנון ובאי הפקת לקחים משותפת לרמ"י ומשרד הבינוי במקרים של תכנון מחדש", נכתב בדוח.

ח"כ יעקב אשר בתגובה לדו"ח 'מבקר המדינה': "הנתונים העולים מדו"ח המבקר על הזנחת מצוקת הדיור החרדי והפער המשמעותי הקיים בין הצרכים הדחופים להיצע הממשלתי, מעידים על ההכרח המיידי של הקמת מטה דיור מקצועי ושוויוני שיתכלל את צרכי כל האוכלוסיות ויהיה מחויב לצמצום מלא של הפערים בין פתרונות הבניה המוצעים למגזר הכללי מול המגזר החרדי"

מצוקת הדיור מבקר המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד