י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
פרסום ראשון

הוזלה דרמטית • בגלל הקורונה: מתווה החתונות של חסידות גור

מתווה חתונות דרמטי חדש בחצר חסידות גור: חתונות ייערכו בבתי החסידים למשפחה הקרובה בלבד וללא בני דודים. שבע ברכות רק בבתים. סגירת שידוך ללא מוזמנים. 'בחדרי חרדים' חושף את התוכנית החדשה בחסידות הגדולה בצל נגיף הקורונה 

הוזלה דרמטית • בגלל הקורונה: מתווה החתונות של חסידות גור
המשמחים בחתונת גור צילום: באדיבות המצלם

בחצר חסידות גור שוקדים על מתווה חתונות חדש וחסר תקדים להוזלה דרמטית בהוצאות הנישואין. מפרטים שדלפו מאסיפות הנערכות בימים אלה לגבאי בתי החסידים, השותפים להכנת המתווה, עולה כי סך החיסכון המשוער לכל צד עומד על 50,000 שקלים. התקנות אינם מיועדים למאיון העליון, כהגדרתו בגור: מי שיכולים לתת דירות לילדיהם "בלי לקחת משכנתא".

בליבת המתווה החדש, שהוכן בשיתוף פעולה עם גמ"ח ההלוואות של גור 'בית ישראל', עומד הרעיון להעביר את החתונות מאולמי השמחות אל היכלי בתי החסידים או אולמות קטנים, וצמצום כמות המוזמנים לבני המשפחה הקרובה בלבד. אם תרצו, נוהל חתונות הקורונה. שאר הידידים והחברים יבואו לחופה או לריקודים שייערכו לאחר הסעודה.

תחילתו של המתווה החדש, במשוב שנשלח לציבור החסידים כבר לפני כשנה, על ידי וועדה מיוחדת שהוקמה לנושא, בראשות הרה"צ ישראל מנחם אלתר בן האדמו"ר מגור והגאון רבי אביגדור רובינשטיין ראש ישיבת מאור ישראל בבני ברק.

ל"בחדרי חרדים" נודע, כי מעל 1000 מכתבים עם רעיונות מפורטים הונחו על שולחן הוועדה, ומכולם בקעה הבקשה והזעקה לשינוי דרמטי באופי החתונות. אולם הזרז העיקרי הגיע בעקבות "חתונות הקורונה". לדברי אחד העסקנים: "הציבור ראה שניתן לקיים חתונות במסגרת משפחתית בלבד, באווירה שמחה בהרבה".

באספה שנערכה השבוע הסביר אחד העסקנים את הרציונל להעברת החתונות למתכונת משפחתית מצומצמת: "בליל הנישואין המחותנים מוציאים עשרות אלפי שקלים שאין בהם תועלת של ממש, וכפי שהרבי הפני מנחם (האדמו"ר הקודם מגור, מ.ו.) היה חוזר ואומר: 'בן לילה היה, ובן לילה אבד'. ההורים היו מעדיפים להשקיע את הכסף בדברים ממשיים יותר, כסיוע לזוג הצעיר ברכישת דירות".

העסקן הוסיף ואמר: "הוצאת החתונות מהאולמות והעברתן לשטיבלא'ך, תאפשר שינוי חד של סגנון החתונות וחיסכון דרמטי בהוצאות, כאשר אווירת השמחה לא נפגעת כלל, אלא להפך. חתונות הקורונה הוכיחו זאת היטב. בחתונות שכאלו אין צורך בבגדים מהשכרה, שעלותן מגיעה לסכומי עתק, שאין להם שום הצדקה. וכך עוד שלל הוצאות".

חופה בחצר חסידות גור

בעניין השכרת הבגדים, מציעים יוזמי המתווה, כי לא יושכרו בגדים כלל לליל החתונה עבור בני המשפחה. רכישת בגדים שניתן להשתמש בהן בהמשך – אפשרית. כמו כן, אין לערוך תסרוקות מקצועיות.

הסעיף המשמעותי הנוסף הוא, כאמור, צמצום הסעודה למינימום מוזמנים. על פי המתווה החדש, רק קרובים מדרגה ראשונה ישתתפו בסעודה, המשפחה הקרובה, דודים של החתן והכלה ושל המחותנים (בגור בני דודים לא באים עם בגדי שבת). ללא מחותנים וללא חברים. הגבלה זו לא תחול על אורחים הבאים מחו"ל. החברים יבואו לחופה ולריקודים ללא השתתפות בסעודה. בהתאם להנ"ל, לא יודפסו כלל הזמנות לחתונה.

השבע ברכות אף הוא נחשב לסעיף משמעותי ויקר וגם בו מוצעים שינויים מרחיקי לכת. על פי המתווה, השבע ברכות ייערכו רק בבתים. שבע ברכות אחד מרכזי ייערך עבור המחותנים כדי למנוע את הצורך להזמינם לחתונה, שכאמור, תיערך במתוכנת משפחתית בלבד.

שבת שבע ברכות תיערך עם 50 איש בלבד, לא כולל ילדים. סעודת האופרוף למשפחת החתן בלבד. הקידוש באופרוף ייערך במתכונת שונה לחלוטין. הציבור יאחל מזל טוב אך לא ייערכו שולחנות לקידוש, לא בגברים ולא בנשים.

בימים אלה מקיימים גבאי בתי החסידים של גור ברחבי הארץ דיונים נרחבים על המתווה. במידה והדברים יזכו להיענות רחבה בציבור החסידים, הצפי הוא כי בתוך שבועות מספר יברכו על המוגמר ויגבשו את המתווה באופן סופי.

עם זאת, הוחלט כי קבלת המתווה אינה תנאי לקבלת הלוואה מהגמ"ח. וככלל, כל גיבושו של המתווה ויישומו יהיה על ידי הציבור והאווירה החברתית, ולא כהוראה או כהנחיה מחייבת.

סעיפים נוספים מתוך מתווה החתונות החדש בגור:

סגירת שידוך: מכיון ובמקרים רבים לא יודעים על סגירת השידוך עד הרגע האחרון וקשה להיערך מבלי להיגרר להוצאות רבות, הוחלט שה'לחיים' ייערך באופן מצומצם ביותר. החתן והכלה והוריהם. באותו מעמד יקבעו על עריכת אירוע נוסף, למשפחה המורחבת יותר. גם הוא ייערך בבית ולא באולם.

כמו כן, בחורים עד גיל 18, לא יחלקו סוכריות לאחר אירוסיהם (בגור לא מחלקים סיגריות מזה שנים רבות), זאת לאחר שהורים רבים ביקשו לבטל את הנוהג, שלדבריהם גורם לבזבוז כספים מיותר ולזילות ערך הכסף. הגבלה זו לא תחול על מי שהתארסו מעל לגיל 18.

מתנות: תגובש רשימת מתנות לתקופה שבין השידוך לחתונה, והחידוש הוא שרשימה זו תכלול גם את מתנות הסבים והסבתות.

ויזיטא (-ביקורי המחותנים בחג) – מאות בקשות הוגשו לבטל את הנוהג, בטענה כי הדבר מכביד מאוד על המשפחות בימי חול המועד והפגישות נערכות ממילא בשמחות וכדומה. כרגע יוצע לקיים את הביקורים על כיבוד קל בלבד וללא סעודה.

אמרגנים ובעלי מקצוע: הוועד שיוקם בכל עיר ימליץ על רשימת אמרגנים במחיר של עד 1000 שקל, כאשר הם יהיו מחויבים להזמין בעלי מקצוע איכותיים (נגן צלם וכו') אך זולים.

חתונות בבתי החסידים: שטיבלך שיתארגנו כראוי, יקבלו אישור מיוחד מהוועדה לקיים חתונות אצלם בשטיבל. וכדאי להעביר את שיעורי התורה למקום אחר באותו לילה, עבור שמחת החתונות והתורה חסה על ממונם של ישראל. כדי לא להפריע לשכנים החתונות יתחילו ויסתיימו בשעה מוקדמת.

מצוה טאנץ: על ידי אחד מבני המשפחה, ללא גראמען (חרוזים), לא יותר מרבע שעה.

חסידות גור קורונה האדמו"ר מגור חתונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד