י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
דוח המבקר על החינוך החרדי

מדינה בתוך מדינה: הישגים נמוכים, מורים ללא הכשרה וספרים ישנים

דוח מבקר המדינה חושף את מגדל הקלפים של מערכת החינוך החרדית. הישגים נמוכים, מורים שלא עברו הכשרה כלשהי, ספרי לימוד מיושנים ולא רלוונטיים, פגיעה בשכר המורים ושאר הצוותים המחנכים בתוך המערכת. לימודים בצורה חובבנית וללא כל פיקוח

מדינה בתוך מדינה: הישגים נמוכים, מורים ללא הכשרה וספרים ישנים
כיתה. אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

דו"ח המבקר חושף: תלמידי החינוך החרדי מהווים כ-30% מכלל תלמידי מערכת החינוך בישראל. בסוף שנת 2016 שיעור אוכלוסיית החרדים מכלל האוכלוסייה בישראל היה כ-11% והוא צפוי לגדול ל-32% בשנת 2065. 68% מתלמידי מערכת החינוך החרדית משתייכים לאשכול 1 ו-2 ומדובר באשכולות הנמוכים ביותר.

כמו כן, 446,000 תלמידים חרדים למדו בשנת התשע"ט בכ-6,600 מוסדות חינוך. את המוסדות הפעילו יותר מ-1,000 בעלויות. 4.4 מיליארד ₪ תקציב משרד החינוך בשנת התשע"ח לחינוך החרדי היסודי והעל-יסודי. סך תקציב משרד החינוך לשנת התשע"ח- כ-50 מיליארד ₪.

84% מהבנים במוסדות החינוך העל-יסודי החרדי למדו במוסדות שאין בהם לימודי ליבה. 56% מהבנים במוסדות החינוך היסודי החרדי למדו לימודי ליבה חלקיים. 29.7% מתלמידי החינוך העברי היסודי למדו בשנת התשע"ח בפיקוח חרדי. בהתשפ"ג (2023-2022) צפוי שיעורם לגדול ל-.31%.

נתונים המראים פער של עשרות אחוזים בין הציבור הכללי לחרדי: רק 13% מהבנים ו-21% מהבנות שלמדו בשנת התשע"ז בכיתה י"ב הניגשים לבחינות בגרות זכאים לתעודת בגרות.

40% מספרי הלימוד לחרדים שמשרד החינוך אישר הם ספרים ישנים שהתאמתם לתוכנית הלימודים חלקית בלבד. 76% שיעור התלמידים במחוז החרדי שלמשרד החינוך אין נתונים על מערכת הלימוד שלהם. 60% מהבנות ממשיכות ללימודים בסמינרים להוראה, לאחר שעמדו במבחני סאלד, מבחנים המחליפים 60% חלק ממבחני הבגרות.

מספר המפקחים על החינוך החרדי עמד בשנת 2019 על 84 מפקחים, והם 6,664 מוסדות לימוד. מדובר ביחס של מפקח אחד לכל 79 מוסדות. שיעורי הנשירה מבתי ספר במגזר החרדי עומד על 5% מדובר בפער ניכר בהשוואה למגזר הכללי שעומד על 1.2% נשירה.

דרישות ההשכלה ממורה במערכת החינוך החרדית שונות מאלו הנהוגות במערכת החינוך הממלכתית. במערכת החינוך הממלכתית הדרישה היא כי המורים יהיו אקדמאים - לפחות בעלי תואר ראשון ובעלי תעודת הוראה, ואילו במערכת החינוך החרדי אין דרישה כזאת.

משרד החינוך חוטף מהמבקר על התנהלות בעייתית וחוסר פיקוח של המערכת שאמורה להשגיח על דור העתיד. בתי הספר במעמד "פטור" מלמדים לימודי ליבה בשיעור של 55%. לטענת המבקר, משרד החינוך לא הציב יעדים במבחני המיצב לחינוך חרדי ובעקבות כך יש פערים גדולים ולא ברורים.

בדוח נחשפת שיטה לעקיפת תכנית הליבה ודרכה משרד החינוך מכיר ב"לימודי הליבה" החרדיים. בשעות של לימודי האנגלית, לומדים כביכול שיעורי עברית. בשעות שאמורים ללמוד היסטוריה או גיאוגרפיה, לומדים תושב"ע במקום.

גם כלפי מערכת החינוך החרדית יש למבקר ביקורת רבה. בדוח נכתב כי החרדיים אינם מדווחים למשרד החינוך נתונים מלאים על סדר הלימודים במוסדות החינוך, דבר המקשה על הפיקוח. ישנו מחסור חמור במורים גברים למקצועות הליבה ולכן ישנם מורים שלא למדו הוראה. מעטים מהמורים החרדים משתתפים בהשתלמויות קצרות של משרד החינוך בשביל לסגור במעט את הפערים. בנוסף, טוען המבקר כי ישנו מחסור בספרי לימוד עדכניים ומתאמים עבור המגזר החרדי. ספרי הלימוד מיושנים ולא מתאימים.

מבקר המדינה מבקש לבחון את האפשרות להקמת מחוז חרדי ממלכתי שבו ילמדו מקצועות הליבה והקודש ברמה התואמת לדרישות משרד החינוך. "בצד הרצון לשמור על הייחוד התרבותי של החינוך במגזר החרדי, שלווה במתן עצמאות לזרם זה אך גם במתן תקציבי מדינה, חשוב לקיים מערכת של דרישות פיקוח ואכיפה. באמצעותה יש להבטיח שמערכות החינוך החרדיות ישמרו על הכללים שקבע משרד החינוך ויספקו לתלמידים מיומנויות וידע שיאפשרו להם להתפרנס בעתיד באופן ההולם את כישוריהם. הדבר חשוב שבעתיים לנוכח תחזית הגידול במגזר החרדי והצורך בשילובו הראוי במשק הלאומי" כתב המבקר בסיום הדוח לגבי המערכת החרדית.

משרד החינוך הגיב בדוח מבקר המדינה "המשרד ציין בתשובתו כי המחסור במורים לאנגלית ניכר בייחוד בבתי הספר היסודיים, וכי בבתי הספר התיכוניים לכשני שלישים מהמורים לאנגלית יש הכשרה בתחום. עוד ציין, כי למורים רבים למתמטיקה חסרה הכשרה במתמטיקה, דבר הקיים גם במגזר הכללי".

"ניסיונות להגדיל את מספר המורים הגברים המלמדים תחומי ליבה: משרד החינוך פעל בשנים התשע"ו - התשע"ט בשיתוף עם משרד האוצר. משרדים אלו הכינו תוכניות להגדלת מספר המורים החרדים בתחומי הליבה ולהפעלתם. אולם ההשתתפות בתוכניות אלה הייתה מעטה מהמתוכנן, ועקב היעדר הסכמות בין משרדים אלו על מבני התוכניות, התקציב עבור חלקן בשנים התשע"ז ו-התשע"ח לא הוצא לפועל".

"בביקורת עלה כי 102 מתוך 269 הספרים המאושרים למגזר החרדי )כ-%40 )הם ספרים ישנים53 אשר התאמתם לתוכנית הלימודים של משרד החינוך חלקית בלבד. הם אינם כתובים לפי שיטות הלימוד הנדרשות ואינם ברמה הלימודית שמשרד החינוך דורש. אולם בהיעדר חלופה, המשרד אישר את השימוש בהם באופן זמני, עד להחלפתם בספרים חדשים להלן - ספרים לא עדכניים".

מבקר המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד