ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
עימות ביום הרצל

גולן לאבוטבול: "אם היינו תלויים בחרדים - המדינה לא הייתה קמה"

גם אחרי 72 שנה: הקרב החרדי מול הציונות מגיע לדיון במליאת הכנסת • ח"כ אבוטבול: הרצל לא מל את בנו וקרא להתבוללות ולהתנצרות המונית • הח"כים גולן ופורר: "לאף אחד מאתנו אין את היכולת לתת ציונים לכל אחד ולכל יהודי" • צפו בדיון ממליאת הכנסת

גולן לאבוטבול: "אם היינו תלויים בחרדים - המדינה לא הייתה קמה"
ח"כ אבוטבול וח"כ גולן צילום: פלאש 90

במסגרת דיון מיוחד שקיימו היום (שני) בכנסת לציון 160 שנה להולדתו של הרצל, התעורר ויכוח בין חבר הכנסת משה אבוטבול לחבריו החילונים לגבי מיהו הציוני "האמיתי".

היה זה חבר הכנסת אבוטבול שהעלה את הנושא בנאום חריג. אבוטבול לא חשש והזכיר את עברו של 'חוזה המדינה' ואת רעיונות ההתבוללות שהפיץ, פעולות שהביאו אז את גדולי ישראל להפוך לאנטי ציוניים.

אבוטבול אמר כי בעברו של הרצל היו גם "דברים שמצערים אותנו". לדבריו, "לנו החרדים באמת חשובה הדמות היהודית של המדינה, שלא רק תהיה מדינת היהודים אלא מדינה יהודית לפי תפיסת עולמנו".

״אי אפשר להתעלם מהדברים האלו, מכך שכשנולד בנו של הרצל ב-1891 הוא לא מל אותו אחרי לידתו – דבר שמאוד מאוד מצער אותנו. או הנקודה שבשנים 1893-1894 הוא דיבר על רעיון ההתבוללות. במכתביו העלה הרצל גם כן את הרעיון לארגן תנועת התנצרות המונית שתדאג להטבלתם הקולקטיבית של יהודי אוסטריה", הוסיף.

אבוטבול סיים את דבריו במילים הבאות: "אני רוצה להגיד שאנחנו, העם התורני, העם החרדי, אנחנו באמת הציונים האמיתיים. בלי השאיפה של כל יהודי במשך אלפיים שנה לחזור לציון לא היה לו, להרצל, למי להנחיל את החזון שלו. ובמילים אחרות, אותה יהדות שבעצם הוא יצא נגדה, היא היא שאפשרה לו את החזון הציוני".

חברי הכנסת החילונים שנאמו אחרי אבוטבול מיהרו להשיב לו. חבר הכנסת עודד פורר, אמר: "אני מציע לכל יהודי ולכל ישראלי לראות בהרצל כיהודי שהשפיע על העם היהודי השפעה דרמטית, יותר מהרבה כאלה שאולי לא היו נותנים לו להשלים מניין או לבוא לפני התיבה".

"אף אחד לא יחלק ציונים". פורר. צילום: דוברות הכנסת

פורר הוסיף, "אני מציע לכל מי שמנסה לדרג כל יהודי – אף אחד מכם, אף אחד מאתנו, אין לו את היכולת לתת ציונים לכל אחד ולכל יהודי. מיהו יותר יהודי ומיהו פחות יהודי. גם בעניין הזה, אני חושב, תשאירו לקדוש ברוך הוא את המשימה לדרג כל אחד. בינתיים אנחנו ניבחן ביכולת שלנו לבנות את הארץ הזאת, להילחם עליה ולהגשים בה את חזון הנביאים".

אחריו עלה לנאום חבר הכנסת יאיר גולן מסיעת מרצ, שהשיב לאבוטבול: "הרי אתה מכיר את יחסי החם והאוהב לחברה החרדית. אני שמח שהארת את עינינו בדבר צדדים אחרים בדמותו של הרצל. ועם זאת, יש לומר שלו תקומת ישראל הייתה תלויה בציבור החרדי בלבד, כנראה לא הייתה מדינה".

הרצל משה אבוטבול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד