י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
ממשלת אחדות או בחירות רביעיות

במערכת הפוליטית ממתינים להכרעת בג"צ: הכנסת תחל להצביע

מליאת הכנסת צפויה להיות היום פעילה וסוערת עם עלייתו של ההסכם הקואליציוני להצבעה בקריאה שנייה ושלישית, כשהאופוזיציה דאגה להתיש עם מאות הסתייגות שאושרו להצבעה, מתוך כ-7000, חלקן לא ענייניות אלא פרובוקטיביות | עיני הכל נשואים לעבר 11 שופטי בג"ץ

במערכת הפוליטית ממתינים להכרעת בג"צ: הכנסת תחל להצביע
מליאת הכנסת צילום: דוברות הכנסת

במערכת הפוליטית נכנסים החל מהבוקר (שלישי) למתכונת דריכות, כשבכנסת יפעלו היום ומחר להעביר את החקיקה שסוללת את דרכה של ממשלת האחדות בקריאה שנייה ושלישית, כשלא הרחק משם צפויים להכריע שופטי בג"צ בשאלות המשפטיות שעלו בראשית השבוע על שולחנם.

הדיון בכנסת ייפתח הבוקר בשעה 10:00 וצפוי להימשך עד השעות הקטנות של מחר ואף אל תוך יום חמישי, כשעל שולחן הכנסת מונחות הצבעות על מאות הסתייגויות שהוגשו על ידי נציגי האופוזיציה המתגבשת.

מדובר בשתי הצעות חוק שסוללות את דרכה של הממשלה, האחד הוא חוק מימון מפלגות מיוחד עבור פורשי תל"ם ומקימי סיעת 'דרך ארץ' חברי הכנסת יועז הנדל וצביקה האוזר. והחוק השני הוא חוק הרוטציה שקובע כי גנץ יחליף את נתניהו בעוד שנה וחצי בתפקיד ראש הממשלה וכי הכנסת תכהן רק שלוש שנים.

בכנסת הפעילו את סעיף 98 השמור למקרים מיוחדים, כדי למנוע פיליבסטר של נציגי האופוזיציה שהגישו למעלה מ-7,000 הסתייגויות, שהדיונים יכולים להימשך כשבוע ימים, כשמעל הכל ביום חמישי בחצות פוקע המנדט שנמצא כעת בידי הכנסת ועד אז חייב אחד הח"כים במקרה זה בנימין נתניהו - להגיש מסמך עם 61 חתימות לנשיא המדינה ראובן ריבלין ובו יבקש להטיל עליו את המנדט להרכבת הממשלה.

ב'כחול לבן' מבקשים להשביע את הממשלה קרוב ככל הניתן, והציעו לקיים ישיבת מיוחדת אפילו ביום חמישי הקרוב, אלא שבליכוד מבקשים להמתין במעט לשמוע את הכרעת שופטי בג"צ וכן להגיע לסיכומים בתוך גוש הימין, עם סיעת 'ימינה' וכן בחלוקת התפקידים בתוך הבית פנימה, בסיעת 'הליכוד'.

כאמור, בבג"צ הסתיימו אמש שעות של דיונים שעסקו בשאלות המשפטיות סביב גיבוש הממשלה, כשההכרעה צפויה להינתן כבר בימים הקרובים ויש המעריכים כי התשובה תגיע עוד במהלך היום, ואפשר כי הכרעת השופטים בנושאים מסוימים תוביל את המערכת כולה לבחירות רביעיות.

על שולחן השופטים עלו השאלות הפוליטיות סביב הטלת מנדט על מועמד שהוגש נגדו כתב אישום, וכן שאלות משפטיות סביב ההסכם הקואליציוני, סביב קיצור מועד כהונת הכנסת, ביטול נציג האופוזיציה בוועדה למינוי שופטים ושאלות נוספות שעלו במרתון הדיונים.

המערכת הפוליטית כולה תמתין בראש ובראשונה לשופטי בג"צ, כשכאמור ביטול אחד מסעיפי ההסכם המשמעותיים צפוי להוביל למערכת בחירות רביעית, ובמקרה ולא ייפסל סעיף דרמטי תיכנס המערכת למתכונת מיוחדת כדי לתקן את ההסכם ולהקים ממשלה באופן סופי.

ממשלת אחדות הסכם קואליציוני פסיקת בגץ הסתייגויות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד