ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
אסור להתענות ואסור לצאת

היסטורי: הגר"ח מבריסק על המגיפה בעיירה

בגזיר עיתון עתיק מובאת דעתו של מרן הגאון רבי חיים סולובייצ'יק מבריסק זצ"ל על המגיפה שהשתוללה בעיר בריסק: "אסור לכל איש לצאת מפתח ביתו החוצה... כל בני עירנו שמעו למצות רבנו"

היסטורי: הגר"ח מבריסק על המגיפה בעיירה
הגרמ"ד סולובייצ'יק מעיין בעיתון העתיק מבריסק צילום: באדיבות המצלם

בספר הביוגרפיה החדש שיצא לאור לאחרונה "רבן של כל בני הגולה – תולדות רבינו חיים הלוי מבריסק" חלק ב', מביא מחבר הספר הרב הגאון רבי שמעון יוסף מלר את אשר שמע ממורו ורבו ראש ישיבת בריסק, הגאון רבי משולם דוד סלובייצ'יק, על הנהגת סבו הגדול מרן הגר"ח מבריסק כאשר השתוללה המגיפה בעיר בריסק.

היה זה בשנת תר"ע (1910) כאשר השתוללה מגיפה ברחבי אירופה שלא פסחה גם על העיר בריסק. עשרות יהודים מתו בעיר, וה'זיידע' (הסבא) רב העיר הגאון רבי חיים הלוי סולובייציק נרתם בכל כוחו ומרצו להקל על החולים, הוא לא חס על נפשו גם כשהדבר גבל בפיקוח נפש של ממש.

הוא ובני ביתו טיפלו בגופם באותם חולים אשר הכרתם אבדה להם בהיותם ברחובה של עיר, וסייעו בהובלתם אם לביתם ואם לבית החולים, תוך שהם מעניקים להם את מיטב הסיוע שנדרש להחלמתם.

רבים מהחולים היו מתמוטטים בעיבורה של עיר באפיסת כוחות, ונדרשה איפוא פעולה מהירה וזריזה בניסיון להצלת חייהם של תושבי העיר.

טעמו ונימוקו היה כי בעוד החולים הנמקים בחוליים נתונים בסכנת חיים ודאית, בהעדר מי שידאג להעמדתם על רגליהם, הרי אלו המסייעים להם מכניסים את עצמם לספק סכנה ותו לא.

צילום העיתון של אז המספר על המגיפה

מחבר הספר הרב שמעון יוסף מלר הראה למורו ורבו זקן ראשי הישיבות הגרמ"ד סולובייצ'יק, את מה שמצא תוך כדי עבודתו הענקית: כתבה מעיתון ישן מאותה תקופה, בה מתואר המצב בזמן המגיפה בעיר בריסק ובין היתר נכתב בה כך:

"עפ"י פקודת מו"ר הגאון ר' חיים סאלאווייציג הי"ו יכינו חמין בכל ביהמ"ד גם ביום השבת ע"י נכרי. עפ"י מצוותו נאסר להטמין מאכלים בתנור מע"ש ליום השבת, וזה כשש שבתות נכרת הטשאלאנט הנעים מפיות תושבי עירנו".

בהמשך הכתבה מובא: "בכל הבתי מדרשות בעיר בריסק הודבקו מודעות מטעם הרב והבד"צ דפה, לבל יעיז איש להתענות בצום הרביעי, ואסור לכל איש לצאת מפתח ביתו החוצה... כל בני עירנו שמעו למצות רבנו".

ראש הישיבה הגרמ"ד שליט"א התרגש מאוד למראה הכתבה מהעיתון אשר מתארת בצבעים חיים את אשר התרחש בעיר בריסק באותם ימים. 

כריכת הספר "רבן של כל בני הגולה – תולדות רבינו חיים הלוי מבריסק" חלק ב'

הרב משולם דוד הלוי סולובייציק בריסק מגיפה הרב שמעון יוסף מלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד