כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
"האוויר מתחלף כל 5 עד 7 דקות"

בנתב"ג מתכוננים לשגרת קורונה: מצלמה תרמית לזיהוי חום וטאבלטים בשירותים

שדה התעופה הלאומי נערך לחזרה לשגרה מיוחדת בצל נגיף הקורונה לאחר כחודשיים בהם לא היה בפעילות • "הנחת העבודה, היא שבראש ובראשונה השמיים ייפתחו בין מדינות שבהן אחוז התחלואה בקורונה הוא נמוך" • הערכות: טאבלטים מיוחדים הוצבו בסמוך לתאי השירותים, כך שבמידה ונגמר הסבון או הטישו בלחיצה אחת הם מדווחים לאנשי השירות על המחסור

בנתב"ג מתכוננים לשגרת קורונה: מצלמה תרמית לזיהוי חום וטאבלטים בשירותים
שדה התעופה נתב"ג צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

בעולם התעופה מתכוננים לחזרה לשגרה: לאחר כחודשיים בהם שדה התעופה היה סגור ושומם מאדם, בנמל התעופה בן־גוריון כבר החלו לנקוט צעדים משמעותיים לקראת חזרת המטוסים. בשלב הראשון כמות המטוסים שינחתו בישראל וימריאו מכאן תהיה קטנה באופן משמעותי מזו שהכרנו לפני עידן הקורונה, אך מסתמן כי הירידה בשיעורי התחלואה בישראל ובמדינות נוספות בעולם מקרבת אותנו לתנועה פעילה יותר בשמיים, כך בדיווח בישראל היום.

בשיחה ל"ישראל היום" אמר סמנכ"ל "ישראייר" גיל סתיו : "ברור לכולם שהשמיים לא ייפתחו ב'בום' וביום אחד הם יתמלאו במטוסים. הנחת העבודה, היא שבראש ובראשונה השמיים ייפתחו בין מדינות שבהן אחוז התחלואה בקורונה הוא נמוך, שקצב ההידבקות בהן הוא איטי.

"לגבי הטיסה, האוויר מתחלף במטוס כל 5 עד 7 דקות, תלוי בסוג המטוס, כך שהאוויר במטוס יחסית נקי. לגבי חיטוי, היום 'ישראייר' מחטאת בעצמה את המטוסים שלה, והתוכנית היא לעשות את זה בכל נחיתה של המטוס מחו"ל, ובאמת גם לתת ביטחון יותר לנוסעים.

סתיו אומר כי כנראה לפני הטיסה הנוסע יידרש להוכיח כי אינו חולה בנגיף. "לגבי השלב לפני הטיסה, כנראה בשדה התעופה לא יאפשרו לכל אחד לטוס, יבקש איזושהי הוכח לכך שאתה לא חולה בקורונה, או לא נגוע בנגיף ב-24 או 48 השעות האחרונות, כך שנכנסים לסביבה שהיא יחסית בטוחה. לגבי המחיר, עוד מוקדם להגיד. יש כל מיני גימיקים בחוץ של 'תזמין עכשיו טיסה בעשרה יורו לחודש יוני'. אני לא בטוח שהטיסה הזו תתבצע, ואנשים יותר משתמשים בכרטיס הזה, על מנת להמיר אותו אחר כך לכרטיס אחר או לקבל איזשהו פיצוי מטעם החברה".

"התעופה הישראלית תשתנה, בטח בהיקפים" מבהיר סתיו. "אנחנו מדברים על חזרה מדורגת לפעילות בין 30 ל-40 אחוזים בגל הראשון. יש דיבור, כבר הרבה מאוד שנים על מיזוג כלשהו בין החברות, כדי לייצר חברת תעופה ישראלית אחת או מקסימום שתיים. כרגע, אין שום החלטה רצינית או משהו משמעותי לייצר חיבור בין החברות, אבל חיבור כזה מתבקש".

שדה התעופה נתב"ג, נראה שונה לגמרי, הרצפות מלאות במדבקות במרחק של שני מטרים זו מזו. על המדבקות כתוב באנגלית, בערבית ובעברית "אנא המתן כאן", כדי שעוברים ושבים ישמרו על המרחק המתבקש, גם בתורים הארוכים ביותר.

כמו כן בנתב"ג התקינו עמדות חיטוי ידיים רבות, ללא צורך במגע, שהוצבו שם לאחרונה. תאי השירותים החדשים גם הם מאפשרים שימוש ללא מגע: מים, סבון וייבוש. טאבלטים מיוחדים הוצבו בסמוך לתאי השירותים, כך שבמידה ונגמר הסבון או הטישו בלחיצה אחת הם מדווחים לאנשי השירות על המחסור.

בנתב"ג גם החלו להציב מחיצות זכוכית שקופות בין הנוסעים לבין העובדים. כחלק מהבדיקות הנערכות בכניסה לארץ, הוצבה בזרוע C מצלמה תרמית שמטרתה לבדוק חום לכל הנכנסים לישראל, ללא צורך לבוא איתם במגע. כך, כל מי שיעבור בזרוע C בכניסה לארץ יעבור בדיקת חום.

כרגע הפיילוט של המצלמות רק בניסוי וייתכן כי בקרוב יוצבו מצלמות דומות גם בשאר האזורים בנתב"ג. בכירים בענף התעופה אמרו בשיחה עם "ישראל היום" כי מדינת ישראל ערוכה לקלוט תיירים, ויש אפשרות לבדוק אותם זמן קצר לאחר הטיסה או לפניה. תוצאות בדיקה יכולות להתקבל בתוך כמה שעות, וקיימות בדיקות שמספקות תשובות מהירות יותר. בכירים ברשות שדות התעופה מבהירים כי יוכלו לעמוד גם בדרישות גבוהות יותר ממה שכבר הציבו בנתב"ג, ומחכים להוראות ממשרד הבריאות בנושא.

בימים האחרונים התקבלו דיווחים על חברות שאמורות לחזור לטוס לישראל וביניהן בריטיש איירווייז, אייר קנדה, TAP הפורטוגלית ודלתא האמריקנית. לקראת חזרה לפעילות חלקית של אל על צפויה החברה להפעיל בשבוע הבא טיסות לפריז ולונדון.

חברת הלואוקוסט וויז אייר הפעילה את טיסתה הראשונה בקו לונדון-תל אביב בתחילת השבוע לאחר יותר מחודש שבו לא פעלה בישראל. החברה תמשיך בהפעלת קו דו־שבועי מנתב"ג, ובקרוב נראה חברות נוספות שיחזרו להפעיל טיסות לארץ.

קורונה נמל התעופה בן גוריון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד