ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024

"אנחנו בפני עידן חדש", מומחי הדיגיטל החרדי מנתחים את השפעת המשבר על ענף הפרסום

מערכת היחסים בין הציבור החרדי למדיה הדיגיטלית ידעה עליות ומורדות • המשבר הממושך שפוקד אותנו מביא לשינויים דרמטיים בהרגלי הצריכה ובחשיפה לפרסום הדיגיטלי במגזר החרדי • לאן כל זה מוביל? ניסינו לברר ויצאנו עם תשובות מרתקות

"אנחנו בפני עידן חדש", מומחי הדיגיטל החרדי מנתחים את השפעת המשבר על ענף הפרסום
מוישי לוינגר מנכ"ל סמארט קליק צילום: עוז צדקני

כולם מדברים בתקופה הזו על ניצול משברים. הקלישאה החבוטה "להוציא מהלימון לימונדה" צצה בכל חור. אולם בכל הקשור לתחום הפרסום בדיגיטל, ניתן לומר שהפתגם השחוק אינו אלא תיאור מצב עובדתי. 

על אף הירידה בהכנסות והקיצוצים הרבים שנעשו בחברות באגף הפרסום, היקף החשיפה לתכנים דיגיטליים שובר שיאים. ההערכות של חברות בקרת פרסום, מדברות על נסיקה בטראפיק של בין 25% ל50%, ובטווח הארוך פרסום בתקופה זו יכול דווקא להוות מקפצה לחברות שמנסות להיכנס לתודעה הצרכנית.   

באופן כללי, בעידן משוגע שבו הכנסת מושבעת דרך ה'זום', פגישות עסקים מתקיימות דרך הווצאפ ועסקאות ענק נסגרות באינטרנט, הידע וההיכרות עם עולם הדיגיטל מתברר כקריטי למדי.

בעולם השיווק החרדי היו תמיד את הסקפטיים שפקפקו ביעילות השיווק הדיגיטילי. "עזוב, לחצי מהציבור החרדי אין בכלל אינטרנט" נשמעה הטענה.

אולם הנתונים העכשוויים לא מותירים מקום להרבה ספיקות. גם במגזר החרדי, הציבור שם ובגדול. 

על פי סקר שנערך, מעל 75% מהציבור החרדי דיווח על עלייה בצריכת מידע באינטרנט. 

עוד עולה, כי בערים חרדיות מובהקות נרשמו נתוני שיא של זינוק בצריכה אינטרנטית. בית"ר עילית נמצאת בראש הרשימה, עם עלייה משוערת של כ 71% בנפח גלישה יומי ומודיעין עילית שנייה עם נתון של כ46%. כמו כן בבני ברק דווח על עלייה משוערת של 45.6% ובאלעד של 35%. אלו נתונים מאוד משמעותיים, שעל אף שנוצרו מחמת אילוץ, יכולים להעיד על תהליך המתרחש מתחת לאפינו.

סמנכ"ל שיווק 'בחדרי חרדים' אהרן וינברגר, מאשש את הנתונים ומספר גם כן על מספרים אסטרונומיים של כניסות לאתר מדי יום. "דווקא בתקופה כזאת של חוסר אונים מצד בעלי העסקים, עולם התוכן הדיגיטלי מביא תפוקה ונותן מענה מיידי לצרכים שלהם. אנחנו מדברים על סדר גודל עצום של חשיפה, עם מאות אלפי כניסות ביום. נתונים שרואים לרוב רק בימי בחירות. אמנם השנה חווינו הרבה ימים כאלה, אבל בתקופה הזו מדובר על נתוני כניסות גבוהים במשך שבועות רצופים." אומר בחיוך.

לדבריו, מי שהייתה לו היכרות מוקדמת עם עולמות הדיגיטל רק הרוויח מכך. "בציבור החרדי רבים בעלי העסקים שנאלצו לסגור את החנות שלהם והם זקוקים להרבה תפילות כדי שהעסק יוכל להמשיך לתפקד בעתיד. פרסום באתרים, לא רק שהיה נותן להם פתרון בתקופה הזו, אלא שעם נתוני חשיפה כאלה, הוא מעניק יתרון משמעותי והופך את המשבר לניצול הזדמנות ענקי." 

על אף הנסיקה בצריכה האינטרנטית בקרב הקהל החרדי הרחב, בנוגע לבעלי העסקים החרדיים המצב מעט מורכב יותר. רבים בעלי העסקים החרדים שמעולם לא פנו לפרסום באגף הדיגיטלי וכך לא הכינו את עצמם כמו שצריך למציאות שאנו חווים כיום. אצל רבים ניכרת ההשתוקקות למעבר לשיווק בדיגיטל, אך במקרים רבים אין להם אפילו תשתית בסיסית לשם כך.

אולם לדעת רבים אפשר לראות בכל זה דווקא את האור בקצה המנהרה.

מוישי לוינגר, מנכ"ל ובעלים במשרד הפרסום החרדי בדיגיטל  'סמארט קליק' טוען כי לאור ההבנה המחלחלת בציבור, אנו עומדים בפני עידן של שינוי מבורך. "מבדיקות שאנחנו עורכים אצלנו בחברה, אנו מגלים נתונים חסרי תקדים של חשיפה לדיגיטל, של הקלקות ושל קניות אינטרנטיות. פתאום הצרכן מבין שהוא יכול לעשות הכל מהבית. לרכוש כל מוצר, להיחשף לכל הקולקציות והמבצעים ואפילו, להתלונן למוכר… לדעתי, אנו עדים כאן לשינויים משמעותיים שללא ספק ישארו איתנו גם בחלוף המשבר". 

לוינגר טוען בדומה להרבה אחרים, כי העולם שהכרנו טרם התפרצות נגיף הקורונה הוא לא אותו עולם שנחיה בו אחריו.

לדבריו, אחד הנתונים הדרמטיים שניתן לחזות בו כבר עכשיו, הוא מספר הרוכשים באמצעות האונליין במגזר החרדי שתפס תאוצה בחודש מרץ האחרון.

"בדקתי את תחום הסופר-מרקטים כדוגמה עם שמות מותגים חרדיים מובהקים וגיליתי מעל 100.000 חיפושים בחודש מרץ בלבד. זהו מהפך דיגיטלי שמי שלא מבין אותו כעת, יבין אותו אולי מאוחר מדי. " 

בתרשים שלפניכם, אפשר להבחין בפערים העצומים שבין נתוני פברואר (מימין), לנתוני מרץ (משמאל).

הנתונים המדהימים הם כדלקמן: ישיר למהדרין עם מעל 60,000 חיפושים בחודש מרץ האחרון.משנת יוסף עם מעל 33,000 חיפושים, אקספרס מהדרין עם 4,400 חיפושים 

קרדיט נתונים: סמארט קליק שיווק חכם בעולם הדיגיטל, מתוך הכלי לתכנון קמפיינים בגוגל.

גם מכיוונם של בעלי העסקים עצמם, ניתן לחוש באופטימיות זהירה. 

חיים דמן, מנכ''ל רשת  'נעלי גיל', מספר על ההתמודדות. "אין ספק שעולם הדיגיטל נותן לנו מעט אוויר לנשימה. יש כאן חינוך צרכני חדש. כרגע לקוחות רוכשים רק מוצרים שהם מוכרחים להם וזה אכן לא מתקרב להיקף הקניות של ימי השגרה, הלקוחות עדיין לא התרגלו לרכישה מקוונת וכרגע גם אין להם הרבה הכנסות. בעז"ה כשיעבור זעם, אני מאמין שרק טוב יצא מזה". 

דברים ברוח דומה אומר לנו איציק שרייבר, מנהל השיווק של רשת 'גרבי שרייבר'. "אנשים מגלים את נפלאות הדיגיטל ואת הנגישות שהוא מקנה. הקושי הגדול מבחינתנו היה חוסר האפשרות לספק ללקוחותינו את המוצרים שהיו רגילים אליהם ומהבחינה הזו  השיווק הדיגיטלי מהווה קרש הצלה של ממש".

אז האם אכן אנו לקראת מהפכה של ממש בשיווק החרדי, או שזו בסך הכל בועה שתתפוצץ? קשה לקבוע. מה שבטוח הוא, שהמשבר הוביל לעוד כמה צעדים משמעותיים בתהליך ההתקדמות שעובר עולם השיווק החרדי ומי שלא מבין זאת כעת יבין זאת אולי מאוחר מדי. 

קרדיט נתונים: סמארט קליק שיווק חכם בעולם הדיגיטל 

רוצים לשמוע איך תוכלו לפרסם ב'בחדרי חרדים' ולקבל את ההצעה החכמה והיעילה ביותר? השאירו פרטים ונחזור אליכם>>>

דיגיטל בחדרי חרדים מוישי לוינגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד