י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ביבי: האומץ? מהרבי מליובאוויטש! • מיוחד

בגוו זקוף עמד ראש הממשלה במליאת האו"ם והטיח דברים בהנהגת הארגון. כשנשאל מהיכן שאב את האומץ, השיב: "משיחה בת 40 דקות עם הרבי מליובאוויטש לפני שנים, בליל שמחת תורה" • וידאו

נאום חייו. נתניהו בנאומו, מציג את הפרוטוקול
נאום חייו. נתניהו בנאומו, מציג את הפרוטוקול







בעוד שנים רבות, כאשר ההיסטוריה תיכתב, יצוף ויעלה הנאום שנישא אתמול (ה) על הפודיום בבניין הזכוכית של האו"ם במנהטן. בגוו זקוף, במצח מורם ונטול זיעה, עמד ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו על רקע הקיר עם השיש הירקרק, והציג את נאום חייו.

מזה שבועות ארוכים שנתניהו וסגל עוזריו ויועציו עמלים על הכנתו של הנאום הדרמטי ומרובה הכותרות. מחקו והוסיפו, שכתבו וערכו. ארוכה היתה הדרך עד לגירסה הסופית. לבסוף, כשהגיע רגע האמת והנאום נישא בפני מנהיגי העולם ושודר בשידור חי בכל רשתות הטלוויזיה הגדולות בעולם, הפך הנאום לנאום חייו של אמן הרטוריקה הישראלי. הוא נישא בטון משכנע, בקול רם, ברור ובטוח. בין לגימה אחת לרעותה מתוך ספל המים שמזג לעצמו, אמר נתניהו דברים כנים ומשכנעים, שאף סחטו מחיאות כפיים.

בשיאו של הנאום, באקט שייצרב בתודעה ההיסטורית, שלף נתניהו העתק של פרוטוקול ישיבת צמרת המפלגה הנאצית, שבה הוחלט על צאתה של השואה לדרך. ראש הממשלה הציג את המסמך המזוויע לראווה, ואמר שהוא נכתב לאחר ארוחה דשנה שקיימו בכירי המפלגה הנאצית. "האם המסמך הזה הוא שקר?", שאל נתניהו רטורית.

בהמשך, הציג נתניהו את תרשימי התכנון של מחנה ההשמדה באושוויץ, מסמך אותו קיבל בביקורו האחרון בברלין. הוא פתח את התרשימים, הניף אותם אל-על, ושאל, כשהוא מעווה את פניו בחלחלה: "האם התרשימים הללו שקריים?".
.
"אתמול עמד נשיא איראן כאן, במקום הזה, והמשיך בדברי ההסתה האנטישמיים שלו, לאחר שרק לפני כמה ימים הוא טען שוב כי השואה היא שקר", אמר נתניהו, כשהוא נזהר לאורך הנאום שלא לנקוב בשמו של נשיא איראן. "אני רוצה להודות לנציגי המדינות שיצאו בהפגנתיות למשמע דברי הבלע, ולאותם נציגים שמלכתחילה נעדרו.

"אבל את אלה שכן נכחו בעת אמירת הדברים, אני רוצה לשאול: "איפה האנושיות? איפה ההגינות?. בני משפחתה של אשתי נרצחו בשואה. עד היום ישנם הרבה ניצולי שואה עם מספרים על ידיהם. האם המספרים הללו הם שקר?", חזר ראש הממשלה בשלישית על שאלתו הנוקבת, שאלה שאינה מצפה למענה.

הפסוק השתבש לראש הממשלה

נתניהו לא היסס לתקוף את האו"ם בנאומו. הוא הזכיר את ההחלטה האומללה שהתקבלה בשנת 71' וקבעה שהציונות היא גזענות, אמר שמאז התרסקה יוקרתו של האו"ם, והוסיף שאם יקבל האו"ם את דו"ח גולדסטון, תהיה זו חזרה אומללה על אותה טעות, ששוב תפגע במעמדו.

בהתייחס לאישומים שבדו"ח גולדסטון, ראש הממשלה הוסיף ואמר: "ישראל החליטה להגיב אחרת מול אויב שגם יורה באזרחים וגם מתחבא מאחוריהם. ישראל החליטה על התקפות נקודתיות על משגרי הרקטות. זה לא היה קל כי הם ירו מבתי ספר ומסגדים. הם החביאו תחמושת באמבולנסים. ישראל לעומת זאת ניסתה להקטין את מספר הנפגעים, כאשר הודיעה לאזרחים פלסטינים לעזוב את המקום.

"אתם צריכים להחליט האם תקבלו את הפארסה הזו", הוא אמר לראשי המדינות. "כי אם כן, אז האו"ם יחזור לימים השחורים ביותר, כאשר השווה בין ציונות לגזענות והרוב האוטומטי יכול גם היה להחליט שהגלובוס שטוח".

מעידה אחת בלבד היתה לנתניהו במהלך הנאום, לקראת סופו. אולם זוהי שגיאה שאף אחד מחברי המשלחות הדיפלומטיות לא שם לב אליה, ולמען האמת, גם בישראל לא. הוא ביקש לצטט את הפסוק "ה' עוז לעמו ייתן, ה' יברך את עמו בשלום", אלא שהפסוק השתבש מעט בפיו. אולי בשל ההתרגשות, אולי בגלל שכראש ממשלה הוא לא מרוכז דיו בשיעורי התנ"ך השבתיים שהוא מקיים עם בנו אבנר.

שליחות בליל שמחת תורה. ביבי בפגישה עם הרבי מליובאוויטש זצוקצילום: שליחות בליל שמחת תורה. ביבי בפגישה עם הרבי מליובאוויטש זצוק
שליחות בליל שמחת תורה. ביבי בפגישה עם הרבי מליובאוויטש זצוק''ל. צילום: ארכיון שטורעם. נט

"הדלק נר של אמת!"

המערכת הפוליטית במדינת ישראל, יצאה מגדרה והתלהבה מהנאום. מקיר לקיר, שיבחו כולם את התוכן שנאמר בו ואת המסרים שנשא. גם יריביו של נתניהו, היללו את הנאום. נשיא המדינה שמעון פרס אף טרח להתקשר לראש הממשלה, ואמר לו: "הדברים שיצאו מליבך, נכנסו ללבבות".

שר הביטחון אהוד ברק אמר, שמדובר בנאום שיתקבע בהיסטוריה. במיוחד התרשם ברק מהאקט של הצגת המסמכים ההיסטוריים.

כשיצא ראש הממשלה מאולם הדיונים, כשהוא מלווה ברעייתו שרה, החליפו השניים משפטים עם כלי התקשורת הישראלים. הגב' נתניהו אמרה שהיא גאה בדברים שנאמרו על-ידי בעלה, "שהתגלה כמנהיג אמיתי", כלשונה.

ואז הגיע תורו של ראש הממשלה להפתיע בשנית. ניכר היה שהדברים הבאים היו מוכנים בפיו מבעוד מועד. הוא גילה בדבריו מהיכן שאב את ההשראה לנאום ההיסטורי וממי ינק את הביטחון לעמוד בפני מליאת האומות המאוחדות ולהטיח דברים קשים במוסד הבינלאומי היוקרתי.

"אני אנסה לומר משהו שהוא חורג ממסגרת הראיון של הערב או של מחר", אמר ראש הממשלה כשכולו נרגש. "זמן קצר לאחר שבאתי הנה לאו"ם כשגריר, וזה היה לפני הרבה שנים, נפגשתי עם הרבי מליובאוויטש. זה היה בליל שמחת-תורה. היו שם אלפי חסידים באולם. הוא ביקש לדבר איתי.

"הוא דיבר איתי בעברית, וניהל איתי שיחה ארוכה. הוא דיבר איתי חמש דקות, עשר דקות, אני זוכר שארבעים דקות הוא דיבר איתי. החסידים כבר שאלו, מי הוא האיש שלוקח לנו את הרבי.

"אתם יודעים מה הוא אמר לי באותו לילה של שמחת תורה בשנת 84'?", שאל נתניהו את כלי התקשורת בפתח אולם הדיונים של האו"ם. "הוא אמר לי: אתה הולך לאו"ם, ויש שם אולם שבו יש שקר נצחי, חושך ואפילה. זכור: כשאתה מדליק נר אחד של אמת באפילה הגדולה ביותר - החושך מגורש. הדלק נר של אמת!

"מאז", סיכם ראש הממשלה, "אני מנסה להדליק נר של אמת. יש דרך אחת לגרש את החושך והאפילה של הכחשת השואה ושנאת ישראל: להציג את האמת בצורה אמיצה, ולחזור על זה שוב ושוב ושוב", סיים ראש הממשלה את נאומו השני לאותו יום, כשהתרגשות גוברת ניכרת בקולו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד