י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
שנתיים להעברת השגרירות האמריקנית

פרידמן: נערכים להכרה בריבונות בתוך שבועות

שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן בראיון חגיגי לציון שנתיים להעברת השגרירות האמריקנית לירושלים: נערכים להכרה בריבונות הישראלית בתוך שבועות

פרידמן: נערכים להכרה בריבונות בתוך שבועות
פרידמן צילום: משה גולדשטיין

אם ממשלת ישראל תכריז על כך, ארה"ב מוכנה להכיר כבר בשבועות הקרובים בריבונות ישראל על בקעת הירדן ועל ההתיישבות הישראלית ביהודה ובשומרון - כך עולה מראיון שנערך עם שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן ויתפרסם בשישי (8.5) ב"ישראל השבוע", לציון שנתיים להעברת השגרירות האמריקנית לירושלים.

פרידמן מסביר כי יש כמה תהליכים שצריכים להסתיים, התלויים בעיקר בישראל, אך מבהיר שלא יהיו תנאים חדשים מצד ארה"ב:
"כאשר תהליך המיפוי יסתיים, כאשר ממשלת ישראל תסכים להקפיא את הבנייה באותו אזור בשטחי C שלא מיועד להחלת ריבונות, וכאשר ראש הממשלה יסכים לשאת ולתת עם הפלשתינים על בסיס תוכנית טראמפ - והוא הסכים לכך כבר ביום הראשון - אנחנו נכיר בריבונות של ישראל באזורים שעל פי התוכנית יהפכו להיות חלק ממנה".

הוא מדגיש כי:
"המרכיב החשוב ביותר הוא שממשלת ישראל צריכה להכריז על הריבונות. לא אנחנו מכריזים ריבונות אלא ישראל, ואז אנחנו מוכנים להכיר בכך. אבל, כפי שאמר מזכיר המדינה, זו מלכתחילה החלטה ישראלית (אם להכריז ריבונות), כך שאתם צריכים להיות הראשונים".


ואומר בצורה חד משמעי שלא יהיו תנאים נוספים או צעדים נוספים.

לשאלה האם יש התניה חדשה של התחייבות ישראלית להסכים להקמת מדינה פלשתינית, ענה:
"בנושא הזה התנאי הוא שראש הממשלה - וזה לא מישהו ספציפי אלא כל ראש ממשלה של ישראל - יסכים לשאת ולתת עם הפלשתינים, יזמין אותם לפגישות וידון איתם בשיחות פתוחות ובתום לב למשך ארבע שנים".

עוד הוסיף: "הוא צריך להמשיך בכך. נכון לעכשיו, הפלשתינים לא רוצים לבוא לשולחן. אם בעוד שנתיים הם ישנו את דעתם ויסכימו, ראש הממשלה יהיה מחויב לקיים את הדיונים. זה פרק זמן מוגדר, ואנו רוצים שהאפשרות תישאר על השולחן לארבע שנים".

בנוגע להקפאת הבנייה ביישובים המבודדים, הסביר השגריר כי מדובר רק על מניעת הרחבת השטח, אך לא על עצירת הבנייה לגובה:
"הרוב המוחלט של ההתיישבות, כ־400 אלף איש, יחיו לפי אותם כללי בנייה, שיש בתוך הקו הירוק. כ־10,000 עד 15 אלף מהתושבים שיהיו תחת ריבונות ישראל יהיו ללא אפשרות להתרחב. עם זאת, יהיה אפשר להרחיב למעלה".

השגריר הוסיף כי מקומות כמו בית אל וחברון הם הלב ההיסטורי של יהודה ושומרון, וגם אנשי שמאל בישראל לא מעוניינים לוותר עליהם במסגרת הסכם שלום:
"משיחות עם ישראלים מכל הדרגים אני למד שהם חושבים שזו התוכנית הכי טובה לישראל. אם לא הייתי שומע זאת, לא הייתי רגוע בעצמי. ברור לנו כי כשם שאנחנו, האמריקנים, לא נוותר לעולם על פסל החירות, אפילו שזה שטח קטן מאוד, כך אתם לא תסכימו לוותר על המקומות האלה".

דייויד פרידמן שגרירות ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד