כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
לאחר שעורר סערה

משתתף תכנית הריאליטי שקרא לשרוף תהילים - נדרש להתנצל

שחקן הכדורסל בדימוס עידו קוז'יקרו, עורר סערה לאחר שקרא במהלך צילומי התוכנית 'הישרדות' של ערוץ 13 - בה הוא נוטל חלק - לשרוף ספר תהילים שנמצא במקום לצורך הבערת אש. היום הוא כבר חויב להתנצל 

משתתף תכנית הריאליטי שקרא לשרוף תהילים - נדרש להתנצל
מנחה הישרדות גיא זוארץ צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

פחות מיממה לאחר שידור הפרק בתכנית הריאלטי 'הישרדות' בערוץ 13 ובו נראה אחד מהמשתתפים קורא לשרוף ספר תהילים, הוא חויב להתנצל בשידור חי. 

במכתב שנשלח על ידי הרשות השנייה לארגון 'בצלמו' שהגיש את התלונה, נכתב כי "כתלונתך, כמוה התקבלו עשרות נוספות, קבלת על כי בקדימון לפרק בתוכנית "הישרדות" אשר שודר ביום 20/5/4 ברשת 13, הציע אחד המשתתפים לשרוף ספר תהילים בכדי להתחמם. בהמשך כשחלק מהמשתתפים הביעו התנגדות לדבריו הוא אמר כי אפשר לשרוף את כריכת הספר.

בתלונתך ובתלונות הרבות נטען כי מדובר באמירה פוגענית אשר פגעה ברגשותיו של ציבור גדול ובעיקר בציבור הדתי והמסורתי. הפונים טענו כי גם אם הדברים נאמרו בהומור לא היה לכך מקום ולא היה מקום לשדר את התוכן הזה".

בעקבות הפניות הרבות, שיגרה יו"ר מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו הגב' יוליה שמאלוב ברקוביץ' מכתב למר אבי בן טל מנכ"ל רשת 13 בו כתבה כי אמירה זו על אף שנאמרה בהומור פגעה ברגשות הציבור ובפרט באוכלוסייה הדתית והמסורתית בישראל. במכתבה הוסיפה הגב' שמאלוב ברקוביץ כי מוטב לו אמירה זו לא הייתה משודרת כלל וכי יש מקום כי הערוץ יביע בפני הצופים את התנצלותו על הדברים.

במקביל, בעקבות התלונות הרבות פתחה נציבות פניות הציבור בבירור במהלכו פנתה לגורם המשדר. זה מסר בתגובתו כי: "הדברים מדברים בעד עצמם ומי שראה את הקטע המדובר ראה כי הדברים נאמרו בהומור" מתגובת הגורם המשדר עולה עוד כי סמוך לאחר שידור הפרק פירסמה הפקת התוכנית "הישרדות" התנצלות בשידור בה נמסר כי "הפקת הישרדות מתנצלת באם מישהו נפגע מהדברים שנאמרו על ידי מי מהשורדים".

"בנוסף" הם מדגישים. "הביע המשתתף שהציע את הרעיון לשרוף ספר תהילים התנצלות בשידור ובמקביל הוא התנצל על הדברים גם באמצעות הרשתות החברתיות".

כזכור, תלונה חריפה הוגשה לנציבות הרשות השניה בשל הצעתו של אחד ממשתפי התוכנית ''הישרדות'' לשרוף את ספר התהילים.

לאחר שהמשתתף אמר את דבריו הקשים וזכה לביקורת מעמיתיו, הוא התפשר על שריפת הכריכה בלבד.

ארגון 'בצלמו' שהגיש את התלונה מסר, כי "מדובר בפגיעה חמורה ברגשות של מיליוני מאמינים. נוסף על כך, מדובר בעבירה על חוק העונשין סעיף 173 - פגיעה ברגשות דת. לא נסכים לכך שבפריים טיים יבזו מליוני מאמינים, מדובר בתוכנית מוקלטת והנהלת הערוץ בחרה לשדר את הקטע, על אף התוכן הפוגעני".

שר התקשורת דודי אמסלם (ליכוד) הגיב על הפרסום בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "‏פשוט ביזיון !!! איך מרשה לעצמה רשת 13 לשדר פרומו לתוכנית 'הישרדות' ובו הצעה לשריפת ספר תהילים ?!?. דרשתי מיו"ר הרשות השניה טיפול מיידי ונוקב בנושא - כולל בקשה לגניזת הקטע שמתוכנן לשידור הערב."

במכתב ששלח השר לגב' יוליה שמואלוב ברקוביץ', יו"ר הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו נאמר:

התוכנית 'הישרדות' ברשת 13 משדרת הצעה לשריפת ספר תהילים ?!? גברתי שלום רב.

מאז כניסתי למשרד התקשורת נתקלתי בלא מעט שידורים, ביטויים ופרסומים לא נאותים, פוגעניים ואף מרושעים - אבל לדעתי שידור הפרומו האחרון לתוכנית הישרדות ברשת 13 ( שהיה אמור להיות משודר אמש, ומתוכנן לערב זה), בו מציע אחד המשתתפים לשרוף את ספר התהילים, הוא אחד הביזיונות הגדולים והנאלחים שנראו על המרקע בישראל. לא יתכן שבפריים טיים של הטלוויזיה הישראלית המסחרית, בתוכנית הדגל של רשת 13 ,יתנו ביטוי לרפש כזה, ולפגיעה כ"כ בוטה וחמורה ברגשות של מיליוני יהודים מאמינים, דתיים ומסורתיים.

היות ומדובר בתוכנית שהיא בכלל מוקלטת, מדובר בשיקול דעת מוטעה ותמוה ביותר של עורכי התוכנית ומנהלי הערוץ, שבוחרים לשדר את הקטע כפרומו ובתוכנית, ובעצם לתת להתנהגות הזו ביטוי ורוח גבית.

אם קטע כזה היה משודר מעבר לים היינו נזעקים על התכנים האנטישמיים והפגיעה ביהדות, ובצדק רב - לכן קשה לי להבין כיצד התועבה הזו מקבלת מסך דווקא בערוץ מסחרי במדינת היהודים, ויש להצטער על כך ולגנות זאת. אני מבקש לערוך בירור מיידי עם מנהלי רשת 13 ולברר מדוע אושר הפרומו לשידור, ואם עוד אפשר לא לשדר את הקטע כולו בתוכנית הערב, ובכל אופן שהמקרה יטופל בכל המישורים האפשריים.

הישרדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד