י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
ניסוי ב-7 מדינות

תרופה לחולי סרטן תסייע לחולי קורונה קשים?

מייסדת "קריופארם" האמריקנית, ד"ר שרון שחם, מספרת על קבלת האישור לשימוש בתרופה לווירוס. "הרוח הישראלית עזרה לנו". הראיון המלא לנעמה לנסקי, יפורסם מחר במוסף "שישבת" של "ישראל היום"

תרופה לחולי סרטן תסייע לחולי קורונה קשים?
רופא מומחה צילום: קליפארט

תרופה לטיפול בסרטן הדם עומדת במרכזו של ניסוי בחולי קורונה קשים, הנערך בימים אלה ב־32 בתי חולים ב־7 מדינות, בהן ישראל, ארה"ב וכמה מדינות באירופה. התרופה, "סלינקסור", פותחה על ידי חברת "קריופארם" האמריקנית, שייסדה המדענית הישראלית ד"ר שרון שחם.

בראיון בלעדי שיפורסם מחר במוסף "שישבת", מספרת שחם (49) על תהליך פיתוח והתאמת התרופה לווירוס Covid-19, שהטיפול הניסיוני בה מוענק לחולים בבתי החולים הדסה, שיבא, סורוקה והשרון.

שחם, ילידת רעננה, סיימה את לימודי הדוקטורט בביופיזיקה חישובית באוניברסיטת ת"א. לפני כ־17 שנים עברה להתגורר במסצ'וסטס, ובשנת 2008 הקימה את "קריופארם" עם בן זוגה, ד"ר מייקל קאופמן, רופא מומחה לראומטולוגיה.

ד"ר שרון שחם אומרת כי. "חברת קריופארם פועלת לאורך השנים גם מחוץ לצפון אמריקה, באירופה, אסיה ואוסטרליה, 'ותמיד גם בישראל' כיוון שאת המחקרים הקליניים מחוץ לצפון אמריקה עדיף לנהל בשטח, בקרבת בתי החולים ובאזורי זמן דומים, חברות פארמה כמונו מקימות מערך אופרציה בערים מרכזיות באירופה. אנחנו החלטנו שהמערך שלנו יהיה בתל אביב, ולפני כשלוש שנים הקמנו את 'קריופארם ישראל'".

לדבריה: "זה לא רק בגלל ציונות, אלא גם כיוון שהרופאים בישראל מצוינים, והתשתית המחקרית מעולה. אני מקווה שנוכיח לעוד חברות פארמה גדולות עד כמה זה חכם לעבוד בישראל. גם בחברה בארה"ב מועסקים הרבה ישראלים, לפחות עשירית מהעובדים וכשליש מההנהלה. בשיאים של משבר או לחץ, כמו זה שחווינו לקראת אישור הניסוי, את מרגישה את משמעות הרוח הישראלית בחברה".

התרופה "סלינקסור" אושרה לפני כ־10 חודשים על ידי ה־FDA לטיפול בסרטן דם מסוג מיאלומה נפוצה, וכעת משמשת לטיפול הניסיוני בקורונה במינונים נמוכים יותר.

פעילות התרופה גורמת לעיכוב חלבון מסוים בתא. שחם מסבירה: "התא הסרטני וגם הווירוס זקוקים לחלבון הזה כדי להשתכפל, וכך להשתלט על הגוף, העיכוב של החלבון הוא הפעולה האנטי־סרטנית והאנטי־ויראלית".

ישראל היתה המדינה הראשונה מחוץ לארה"ב שאישרה טיפול בסלינקסור לחולי מיאלומה נפוצה, והיא תוגש לוועדת הסל הקרובה. במקביל, החברה הגישה ל־FDA בקשה לרישום סלינקסור גם כטיפול בלימפומה, ונמצאת בשלבים מתקדמים לקראת רישומה לטיפול בסוגים נוספים של סרטן, בהם סרטן רירית הרחם.

הראיון המלא לנעמה לנסקי, יתפרסם מחר (שישי) במוסף "שישבת" של "ישראל היום".

סרטן קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד