י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
וירוס בהפתעה?

התנהלות הממשלה בנושא הקורונה: מבקר המדינה פתח בבדיקה

מבקר המדינה מתייחס לפניית 'התנועה לטוהר המידות' על היערכותה ויכולתה של מדינת ישראל להתמודדות עם מגפות • "נמצאו ליקויים חמורים בהיערכות להתפרצות מחלות" • דו''ח המבקר מתייחס לשנים בהם כיהנו כשרי הבריאות רה''מ בנימין נתניהו וח''כ יעקב ליצמן

התנהלות הממשלה בנושא הקורונה: מבקר המדינה פתח בבדיקה
מתניהו אנגלמן צילום: Yonatan Sindel/Flash90

במענה לפניית "התנועה לטוהר המידות" מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, הודיע היום (חמישי) כי הוא בוחן את החלטות הממשלה במשבר הקורונה, לצורך עריכת ביקורת עתידית בנושא. "התנועה לטוהר המידות" דרשה לפתוח בבדיקה מקיפה בעקבות התנהלות הממשלה במשבר.

יסמין יהושע, רכזת בכירה לפניות הציבור בלשכת המבקר, השיבה לפניית התנועה כי לצד הפעילות השוטפת, המבקר אנגלמן "עוקב ובוחן את ההחלטות המתקבלות" בכל הקשור למשבר. עוד הוסיפה כי "הבחינה מתקיימת לצורך החלת ביקורת עתידית ובשים לב לתקופה המורכבת ולנסיבות בהן מתקבלות ההחלטות על ידי הממשלה. בנוסף, נציבות תלונות הציבור מלווה ומטפלת בכל מתלונן ומתלוננת על מנת לסייע בידם לעבור את התקופה".

כבר לפני חדשיים המבקר אנגלמן התריע בדוח מיוחד בנוגע ליכולתה של מדינת ישראל להתמודד עם מגיפות, הדוח אמנם נחתם טרם ההחמרה, אך אנגלמן התריע כי משרד הבריאות, קופות החולים ומערך האשפוז אינם ערוכים להתפרצות מגיפה בישראל.

בדו''ח נכתב כי "נמצאו ליקויים בהיערכות להתמודדות עם מחלות מתפרצות ומתחדשות. על מערכת הבריאות והגורמים האחראים האחרים לנקוט פעולות להתמודדות עם מחלות שהן בגדר סיכון למגיפות, ולמנוע את התפרצותן והתפשטותן". שרי הבריאות שכיהנו בתקופה עליה כתב המבקר - בשנים 2018 ו-2019 - הם ראש הממשלה בנימין נתניהו וח''כ יעקב ליצמן.

בין הממצאים שמנה המבקר, עלה כי בתכנית ההיערכות הלאומית אין התייחסות לכמות חדרי הבידוד שיידרשו במקרה של התפרצות מחלה זיהומית - דוגמת קורונה. ואכן, רק בהתפרצות המחלה בישראל החלו בבתי החולים להיערך ולבנות חדרי בידוד ללא אף תשתית בסיסית. "יש לציין כי מערכת האשפוז נמצאת בכל ימות השנה בעומס רב", חידד אנגלמן. "מחלקות רבות בבתי החולים הכלליים פועלות בתפוסת יתר וקיים מחסור במיטות טיפול נמרץ". עוד עלה כי למשרד הבריאות אין תכנית להשלמת הפערים במיטות אשפוז, בצוותים רפואיים ובציוד בעת התפרצות שפעת פנדמית, שתאפשר טיפול ראוי בחולים הרבים שיזדקקו לאשפוז בעת התפרצות מחלה זו.

עוד פרט מדאיג שכתב המבקר הוא שמשרד הבריאות לא קבע רשימת מחלות לגביהן נדרש להתוות הוראות להיערכות והוראות לפעולות שיש לנקוט בעת התפרצותן, אלא קבע הוראות רק לכמה מחלות, ובהן שפעת פנדמית, אבולה, אנתרקס ואבעבועות שחורות. בנוסף, המשרד לא קבע הנחיות בנוגע למלאי החיסונים הנדרש בעת התפרצות מחלות שונות כמו חצבת ושפעת פנדמית, ואת אופן ההצטיידות בהם.

קורונה משרד הבריאות דו''ח מבקר המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד