י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"חוק הכשרות"

איך עורכים ייפוי כח מתמשך בימי קורונה

תקופת הקורונה מציבה אתגרים בכל הקשור לתחום המשפט בכלל ולתחום הייפוי כוח מתמשך בפרט. אך מה עושים בימי הקורונה בתקופה בה נוצר קושי לערוך ייפוי כוח מתמשך באמצעות עורך דין? האם כדאי להמתין עד לחלוף הנגיף? לתקופת זמן שאין וודאות מתי תסתיים ?עו"ד גיל גולן, עושה לקוראי 'בחדרי חרדים' סדר בדברים • קריאה חובה

איך עורכים ייפוי כח מתמשך בימי קורונה
עו''ד גיל גולן צילום: באדיבות המצלם

מהו ייפוי כח מתמשך

תיקון מס' 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (להלן: "חוק הכשרות") התקבל בכנסת ביום 29.3.2016 ונכנס לתוקף בחודש אפריל 2017. לתיקון זה יש משמעות דרמטית לגבי כל אחד ואחת מאיתנו! מידי שנה מתמנים על ידי בתי המשפט מאות ואלפי אפוטרופוסים לאנשים שאינם יכולים לדאוג לענייניהם. האפוטרופסות נועדה לסייע לאנשים אשר סובלים ממוגבלויות שונות ולהגן עליהם מפני ניצול ופגיעה של אחרים.

הבעיה מתעוררת בעיקר במצבים שבהם האדם שמונה לו אפוטרופוס הוא עדיין בעל כושר שיפוט חלקי, אך חירותו נשללת, ונמנעת ממנו הזכות לקבל החלטות בנוגע לענייניו האישיים.

על פי התיקון, לא ימונה לאדם אפוטרופוס אם ישנן חלופות המגבילות פחות את עצמאותו. עקרון זה תואם את אמנת האו"ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות.

בתיקון לחוק, נקבעו שתי חלופות משמעותיות חדשות, אחת מהם והראשונה היא "ייפוי כוח מתמשך".

ייפוי כוח מתמשך הנו הסדר משפטי המאפשר לכל אדם בגיר בהיותו כשיר ומסוגל להבין את המשמעות של מתן ייפוי כוח מתמשך, מטרותיו ותוצאותיו, לקבוע מי יטפל בענייניו בעתיד, אם וכאשר לא יוכל לטפל בהם בעצמו (בדרך כלל איש משפחה קרוב). מיופה הכוח, יהיה מוסמך לפעול בשם אותו אדם בעתיד כאשר לא יוכל עוד לקבל או לבצע החלטות הנוגעות לעינינו בעצמו, ייפוי כוח מתמשך יכול להתייחס לעניינים רפואיים, אישיים או רכושיים - או רק לחלקם. הוא יכול לכלול גם "הנחיות מקדימות", בהן יבהיר איך הוא מבקש ממיופה הכוח לפעול בעתיד.

עריכת ייפוי כוח מתמשך

דרך המלך לעריכת ייפוי כוח מתמשך הינה באמצעות מפגשים פיסיים בין הצדדים הרלבנטיים - עורך הדין, הממנה ומיופה/מיופיי הכוח, בהתאם להוראות הדין. עם זאת, לאור התפרצות נגיף הקורונה, ולאור הנחיות משרד הבריאות בדבר הגבלת התנועה ושמירת מרחק בעיקר בקרב האוכלוסייה הבוגרת החשופה לסכנת הידבקות וצמצום המפגשים הפיסיים בין אדם לאדם, הודיע האפוטרופוס הכללי כי בתקופת החירום בלבד ועד להודעה אחרת, יהיה ניתן לערוך, לחתום ולהפקיד ייפוי כוח מתמשך, ללא מפגש פיסי (פנים אל פנים) בין הממנה ומיופה הכוח לבין עורך-הדין, אלא באמצעות היוועדות חזותית (וידאו קונפרנס/שיחת וידאו).

יצוין כי לאור הסכנה בהדבקות, בתי אבות רבים החליטו על "עוצר מרצון" ודיירי הבית מתבקשים שלא לצאת ולהיכנס בשער בית האבות כמו כן, אסורה הכניסה על מי שאינו עובד קבוע וחיוני בבית האבות, מחשש להידבקות בנגיף אף לבני משפחתם של הדיירים בבית. בנוסף, משרד הבריאות המליץ לאוכלוסיות בסיכון (אנשים עם מחלות רקע והאוכלוסייה הבוגרת) להישאר בבתים.

ייפוי כוח מתמשך לעומת מינוי אפוטרופס

עד התיקון לחוק, אפוטרופסות הייתה המנגנון היחיד שבאמצעותו אדם כלשהו יכול היה לקבל סמכות לנהל את ענייניו של אדם אחר, שאינו מסוגל לטפל בענייניו בעצמו מפאת מוגבלות נפשית או שכלית, ואשר לא הותיר ייפוי כוח רפואי, כללי או נוטריוני. האמון על מינוי אפוטרופוס הוא בית המשפט והוא זה שמכריע אם יש למנות אפוטרופוס ומי יהיה האפוטרופוס. זהו הליך שמופעל בדיעבד, כלומר לאחר שכבר הדרדר מצבו הנפשי או הקוגניטיבי של אדם עד כדי כך שאין באפשרותו לנהל את ענייניו בעצמו ולהחליט מי ינהל אותם במקומו.

לעומת זאת, ייפוי כוח מתמשך נערך מראש, כאשר מייפה הכוח עדיין צלול וכשיר משפטית ובאמצעותו הוא מסמיך לפי ראות עיניו, אדם אחר שייטול את המושכות על ענייניו, במקרה שבו לא יהיה מסוגל לדאוג להם בעצמו. ייפוי הכוח המתמשך ייכנס לתוקף בנסיבות אלה, מייפה הכוח נקרא: "הממנה". זהו, למעשה, מעין מנגנון חלופי לאפוטרופסות, צופה פני עתיד, שאינו מצריך פנייה לבית המשפט או את אישורו של בית המשפט.

לעריכת ייפוי כוח מתמשך כמה יתרונות בולטים

ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם להפקיד את נושא קבלת ההחלטות בעתיד לגביו, בידי אדם אחר עליו הוא סומך. ניתן לבחור מיופה כוח אחד או מספר מיופיי כוח, ואף לקבוע תחומי אחריות נפרדים לכל אחד מהם. הממנה יכול לקבוע האם יחולו חובות המוטלות בדין על אפוטרופסיים, כגון חובת הדיווח לאפוטרופוס הכללי לצרכי פיקוח. הממנה גם יכול לקבוע מראש מנגנון אחר של אדם 'מיודע', שעל מיופה הכוח לדווח לו על החלטות או פעולות במועדים כפי שייקבע הממנה. ניתן לכלול בייפוי הכוח המתמשך הנחיות מקדימות לפיהן יהיה על מיופה הכוח לפעול, וכן לקבוע הוראות והגבלות על מסירת מידע לקרובי משפחה. זהו הליך רצוני, פשוט ומהיר.

לאיזה נושאים חשוב להתייחס ואיזה הוראות כדאי לציין במסמך?

טרם החתימה על ייפוי כוח מתמשך יש להחליט מה היקף ייפוי הכוח, ייפוי כוח מתמשך יכול להתייחס לעניינים רכושיים ו/או לענייניים רפואיים ו/או לעניינים אישיים של הממונה.

עניינים רכושייםכוללים הוראות למיופה הכוח כיצד לנהל את רכושו של הממנה, לקבל החלטות עסקיות בהעדרנו, מיופה הכוח יהיה רשאי לבצע פעולות הנוגעות לכספי הממנה, נכסיו והתחייבויותיו הפיננסיות של הממנה, כולם או חלקם, לנהל את חשבונות הבנק שלו ועוד, מימוש זכויות מול המוסד לביטוח לאומי, הטבות כספיות להן זכאי הממנה מפאת גיל, סטטוס וכדו'.

עניינים רפואיים – כיצד נרצה שמיופה הכוח יחליט במצבים רפואיים שונים? מיופה הכוח ידאג לבריאותו הפיזית והמנטלית של הממנה. יקבל עבורו החלטות רפואיות התואמות את רצונותיו של הממנה כפי שהביע אותם בייפוי הכוח. מדובר בין היתר בנושאים כגון: בית החולים או המרכז הרפואי בו רוצה הממנה לקבל טיפול, הליכים רפואיים, תרופות וכיו"ב.

עניינים אישיים – כוללים בין היתר, רווחתו האישית של האדם, צרכיו היומיומיים, מקום מגוריו, בריאותו, ענייניו הגופניים, הנפשיים והחברתיים. כמיופה הכוח ידאג למקום מגוריו של הממנה, שמירה על אורח חייו (למשל אם מדובר באדם דתי), שילובו בחיי קהילה ו/או העברתו למוסד סיעודי, תעסוקה, תחביבים וכדו'.

דווקא בימים אלה, כשאנו מצויים תחת מתקפה של מגיפה עולמית, בריאותית וכלכלית, יש צורך בנקיטת אמצעי בטיחות לשעת משבר וחשוב לחתום על ייפוי כוח מתמשך כדי לתת הנחיות הן במישור הכלכלי והן במישור האישי-רפואי במקרה חלילה שתיקלעו למצב של נבצרות, גם אם היא תהיה זמנית.

חובת הפקדה של ייפוי הכוח המתמשך

ייפוי הכוח המתמשך יופקד אצל האפוטרופוס הכללי והפקדתו הינה תנאי מוקדם לכניסתו לתוקף.

אז מה אתם צריכים לעשות?

לצורך עריכת ייפוי כוח מתמשך יש לפנות לייעוץ משפטי אצל עורך דין אשר מוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך ועבר הכשרה מתאימה לכך, וזאת על מנת להבטיח שייפוי הכוח יענה על כל התנאים הנדרשים בחוק, וישרת באופן מיטבי את אינטרס הממנה

אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושא. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין.

 

אפוטרופוס קורונה ייפוי כח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד