ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
התמותה הגבוהה באירופה

קורונה: הרבנים נפגשו ב'זום'; "מאיצים את מותם של הקשישים"

הרבנים הראשיים וראשי אבות בתי הדין באירופה קיימו ישיבה בזום בצל מצב החירום במדינות עקב נגיף הקורונה, שנפתחה באמירת פרקי תהילים | על המצב באמסטרדם: "לא מפנים חולים הזקוקים לבתי חולים ומאז נזעקנו מתו לצערנו עוד ארבעה קשישים. הם גם מאיצים את מותם"

קורונה: הרבנים נפגשו ב'זום'; "מאיצים את מותם של הקשישים"
מפגש רבני אירופה בזום צילום: באדיבות המצלם

רבנים ממרבית מדינות אירופה 'נפגשו בזום' כדי לדון במכלול הדברים המעסיקים את קהילות הקודש בעולם כולו בעידן נגיף הקורונה שפגע קשות ביהדות אירופה בפרט ובכלל.

לצד הדאגה לבריאותם של בני קהילות אירופה והכאב על אובדן טובי בניה, קיימו הרבנים הראשיים וראשי אבות בתי הדין ממרבית מדינות אירופה יום דיונים במכלול הסוגיות והנושאים הקרדינליים המעסיקים את קהילות הקודש.

בין ההחלטות; נהלים הלכתיים לקיום ברית מילה, פתיחת בתי הכנסת ומקוואות הטהרה לצד פתיחת קרן לסיוע למחוסרי פרנסה וקשישים והעברת מידע בכל התחומים בין הקהילות, מחאה חריפה נגד הוצאתם לחופשה של רבנים בקהילות, גופי כשרות המנצלים את המצב לרפיון בהשגחה והחמור מכולם, זעם נגד אזלת היד בטיפול רפואי בקשישים בהולנד עד סיכון חייהם.

גאב"ד אירופה הגר"ח ארנטרוי אמר, "עלינו לנקוט אומנות אבותינו, תפילות מעומק הלב ובאמונה. תפילתה של חנה נענתה רק לאחר שהבחינה שאלקנה מגלה סימני יאוש לאחר 19 שנה. אין תפילה שחוזרת ריקם".

הדיונים שנמשכו לסירוגין כשש שעות התקיימו במסגרת הכינוס הדו שנתי שמקיימת הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה'. הכינוס שהיה אמור להתקיים הפעם בבוקרשט נערך בשל הנסיבות ב'זום'.

הרבנים החליטו להעביר בקשה לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו למנות נציג ממערכת הבריאות כדי לייעץ לקהילות באירופה, לאור הצלחתה של ישראל בהתמודדות בכל המישורים והידע הרב שנצבר בכל התחומים.

יום הדיונים נפתח באמירת פרקי תהילים ע"י הגר"ח ארנטרוי להחלמת חולי המגיפה באירופה. הגר"פ גולדשמידט העלה את נושא המצוקה הקשה אליה נקלעו אלפים מבני הקהילות באירופה ואמר, "אנחנו ברוסיה הכנו רשימה ובה מאות מחברי הקהילה שאיבדו את מקור פרנסתם". הוא הציע דרכים לסיוע ובהם פניה לקרנות כמו הג'וינט המסייע במדינות מזרח אירופה וקרן הלוואות בתנאים נוחים לקהילות שהקימה ה'סוכנות היהודית'.

רבה של אנגליה ונשיא עמית של הועידה הרב אפרים מירוויס, העלה את נושא פיטורי רבנים והוצאתם לחל"ת של רבנים בקהילות והדרכים שיש לסייע להם.

הגר"מ געללי העלה על נס את הריבוי האדיר של המשתתפים בשעורים בתפילות ובמיוחד בקבלת השבת המתקיימות לפני כניסת השבת ב'זום'. "רב קהילה הסמוכה ללונדון סיפר לי כי בימים כתיקונם פוקדים את בית הכנסת לקבלת שבת כעשרים וחמישה משפחות. מאז החל להעביר את התפילה ב'זום' משתתפים 2500 משפחות בתפילה. עלינו לחשוב כיצד לשמר ולהעצים את התופעה המבורכת ולדאוג שיהודים אלו יבואו ויפקדו את בתי הכנסת ויצטרפו לקהילות לאחר שהמגיפה תעבור".

אב"ד 'אגודת הרבנים של ארה"ב' ובית הדין לעגונות של הועידה באמסטרדם הגאון רבי אריה רלב"ג ואב"ד אמסטרדם הרב אליעזר וולף סיפרו למשתתפים על הניסיונות ששוב לא צלחו לטפל ביחס לחולים מבוגרים מעל גיל 60. "הם לא נותנים סיוע רפואי, בוודאי שלא הנשמה ולצערי הרב אנו שוב נתקלים בהתנגדות של ממש, גם בבית אבות יהודי. הם לא מפנים חולים הזקוקים לבתי חולים ומאז נזעקנו מתו לצערנו עוד ארבעה קשישים. הם גם מאיצים את מותם בכך שהם נותנים להם מנות מורפיום גבוהות".

הרבנים החליטו להביע את מחאתם החריפה בפני הנהלת הקהילה ובית האבות ולהודיע כי הועידה תנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה באם לא יאפשרו לסייע להם.

קורונה מרכז רבני אירופה ועידת רבני אירופה זום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד