י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הכניסה של שי ניצן למחשבים

העיתונאית חשפה על מנדלבליט • השר: "רעידת אדמה של ממש"

"אני אסגור לך את העניין, אני אדאג שהסגנית שלי תסגור את זה, אדאג ששוקי למברגר יטה את הכף לטובתנו", כך אביחי מנדלבליט לאשכנזי בעת ששימש כפצ"ר | את שיבוש החקירה החמור לכאורה חשפה העיתונאית אילה חסון חרף צא"פ הקיים על ההקלטה | שר המשפטים פונה למבקר המדינה

העיתונאית חשפה על מנדלבליט • השר: "רעידת אדמה של ממש"
מנדלבליט/אשכנזי/אוחנה צילום: תומר נויברג/מרים אלסטר/יונתן זינדל, פלאש 90

דיווח מטריד במיוחד: העיתונאית איילה חסון חשפה במהלך השבת ב'ערוץ 13' תמליל שיחה בין אביחי מנדלבליט לגבי אשכנזי בנושא פרשת הרפז מה שמעלה חשד לשיבוש חקירה.

למרות צו איסור הפרסום של אותה הקלטה השוכבת בכספת בפרקליטות כבר כמה שנים, היושר וההגינות גבר על העיתונאית הוותיקה שחשפה כי באותה הקלטה מפלילה לכאורה, נשמע מנדלבליט - אז הפרקליט הצבאי הראשי, אומר לגבי אשכנזי הרמטכ"ל דאז: "אני אסגור לך את העניין, אני אדאג שהסגנית שלי תסגור את זה, אדאג ששוקי למברגר יטה את הכף לטובתנו". גבי אשכנזי משיב: "המפכ"ל איתנו דואג לנו". הכוונה למפכ"ל דאז דודי כהן.

חבריה לאולפן הופתעו, כתב המשפט אביעד גליקמן הגיב והזהיר אותה כי "זו האזנת סתר". חסון הגיבה מצידה ואמרה: "אני מודעת לזה שעברתי על החוק".

בנוסף חשפה חסון מפי גורמים במשרד המשפטים כי פרקליט המדינה עד לאחרונה שי ניצן, נכנס למחשב של משרד המשפטים אחרי הפרישה. היא הציגה צילומסך המציג את כניסתו למחשב בתאריך 7.4, לפני כחודש. לדבריה, מדובר במערכת מיילים עם כל החקירות וכל מה שקשור במשרד הזה. "מדוע הוא נכנס מעניין מה סיקרן אותו?", תהתה אילה חסון ללא תשובה.

שר המשפטים אמיר אוחנה מ'הליכוד' הגיב לדיווח ופתח תחילה, "אם הכל יעבוד כמתוכנן, אסיים השבוע את כהונתי כשר המשפטים. זמן סיכומים עוד יגיע, אבל אני עוזב בדאגה גדולה".

"הגעתי לתפקיד עם הרבה ידע על מערכת המשפט, כמי שעסק בתחום וספג לא מעט שעות בית משפט ופרקליטות. הגעתי מודאג – אני עוזב הרבה, הרבה, ועוד כמה פעמים הרבה יותר מודאג. רבים שקדמו לי זיהו במערכת המשפט חולי, נקמנות, היעדר שקיפות, ריקבון ועוד שלל תארים".

בשלב זה התייחס שר המשפטים לחשיפתה של חסון, "אבל מה שחושפים כמה עיתונאים אמיצים בעת האחרונה (להבדיל ממדבררי המערכת, ועל כך אולי ארחיב בהזדמנות אחרת, שאיבדו מזמן את הזכות להקרא "עיתונאים") ראו למשל מה שחושפת בימים האחרונים העיתונאית איילה חסון, אמור להיות רעידת אדמה של ממש".

"אם הדברים לא היו משרתים את אג'נדת "רק לא ביבי", אין לי ספק שכך גם היה. יש במערכת גם אנשים המכירים באמור לעיל, אך יש פחד גדול ואימה לתת לדברים פומבי. כל מי שעיניו בראשו רואה את הירידה חסרת התקדים באמון הציבור בפרקליטות ובייעוץ המשפטי לממשלה, ורק מי שהדבר איננו מדאיג אותו יכול להתעלם מכך".

לדבריו, "זה היה צריך להיות בראש ובראשונה אינטרס של מי שמערכות אכיפת החוק והמשפט יקרות לליבו – ובראשם היועץ המשפטי לממשלה – לבצע בהן בדיקה מקיפה, כוללת ושקופה לעיני הציבור. לחזק את אמון הציבור במערכות".

"לצערי זה לא קורה. המערכות נגועות עמוק מדי בניגודי עניינים, בקשרים אישיים, קליקות ושיקולים זרים המונעים זאת. החשדות הולכים ומתרבים, אבל היום גם אין פרקליט מדינה שיבדוק אותן", כתב אוחנה.

"בינתיים, יש פרקליט מדינה לשעבר שנכנס למערכות משרד המשפטים, לכאורה בניגוד לחוק", זאת באשר לחשיפתה הנוספת של חסון על שי ניצן.

"על כן", מעדכן השר הערב, "החלטתי להפגש מחר בבוקר עם מבקר המדינה ולבקש ממנו להיכנס לעובי הקורה. פשוט – אין גורם אחר שיכול לקיים בקרה כוללת ואפקטיבית על הרעות החולות שבמערכת".

לצד זאת הוא אומר בצער כי "לנציב הביקורת על הפרקליטות, אדם שיש לי הערכה רבה מאוד אליו – השופט רוזן – אין את הסמכויות בחוק לבצע זאת".

את דבריו הוא חותם ומצהיר כי "אם מבקר המדינה ימנע מלבצע את הבדיקה, אשקול הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לבדיקה כוללת של כל הטענות החמורות המתרבות ונערמות".

גם ח"כ מירי רגב, שרת התרבות והספורט, שיבחה את החשיפה וכתבה בדף הפייסבוק שלה: "החשיפה האמיצה של איילה חסון מאמש מלמדת עד כמה חמור מצבה של מערכת אכיפת החוק בישראל. הגיעה העת לפתוח מחדש את פרשת הרפז ולמצות את החקירה עד תום. הגיע הזמן לנער את מערכות אכיפת החוק, הגיע הזמן שמערכות אכיפת החוק יבינו שהן לא מעל החוק. זו השעה לעשות את השינויים המתבקשים ולהשיב את אמון הציבור במערכות אלה".

 

אביחי מנדלבליט שי ניצן אמיר אוחנה גבי אשכנזי איילה חסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד