י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הקרב על השררה

לקראת השבעת הממשלה: חלוקת התיקים המסתמנת

שבוע פוליטי עמוס במיוחד צפוי לראש הממשלה בנימין נתניהו לקראת הצגת ממשלתו החמישית, כאשר הוא צפוי להכריע מי ישובץ ובאיזה תפקיד, כשבידו תיקים בודדים ולא מעט ממורמרים | ב'ימינה' עדיין לא מרוצים מההצעות 'הנדיבות' | ומי ימונו לשגרירים כפיצוי

לקראת השבעת הממשלה: חלוקת התיקים המסתמנת
יונתן זינדל פלאש 90

מתח גדול בליכוד סביב חלוקת התיקים, לקראת השבעת הממשלה שאמורה להתקיים ביום רביעי הקרוב. ראש הממשלה ויו"ר 'הליכוד' בנימין נתניהו ייפגש החל ממחר (ראשון) עם בכירי 'הליכוד' לצורך חלוקת התיקים ועד יום שלישי יושלמו שיחות המשא ומתן בכדי להניח על שולחן הכנסת את ההסכם הקואליציוני הסופי.

‏טרם התקבלה החלטה בעניין תיק הבריאות והקרב עליו נמשך. אם יישאר התיק בליכוד, על פי דיווחו של ראש הדסק הפוליטי ב'כאן 11' יואב קרקובסקי, המועמדים לקבלו הם יולי אדלשטיין או גלעד ארדן. נתניהו רוצה לפתות את אדלשטיין וייתן לו עדיפות בבחירת תיק בין הבריאות לחינוך. אם התיק יעבור לכחול לבן, יתמנה שר מקצועי - פרופסור יצחק קרייס, המשמש כיום כמנכ"ל ביה"ח שיבא בתל השומר.

‏על פי הערכתו של קרקובסקי ב'כאן 11', 'כחול לבן' תקבל את תיק הבריאות תמורת שני תיקים בלבד, כשאחד מהם צפוי להיות משרד התיירות. גם ב'כחול לבן' צפויות החלטות בנושא עד אותו היום.

‏חלוקת התיקים הצפויה בליכוד, על פי הדיווח, שר החוץ ישראל כץ צפוי להתמנות לשר האוצר ויריב לוין צפוי לתמנות ליו"ר הכנסת. על המשרד לביטחון הפנים ניטש מאבק בין שר המשפטים אמיר אוחנה, שהוכיח את נאמנותו לנתניהו בפרשת דן אלדד ובמתקפה על שופט העליון מני מזוז, לבין שרת התרבות והספורט מירי רגב הדורשת להשתדרג משמעותית ומבקשת את התפקיד לעצמה.

השרה רגב נמצאת גם בתמונת תיק התחבורה, שם מועמד גם גלעד ארדן. כאמור, לתיק החינוך מועמד אדלשטיין כשבתמונה נמצא גם שר הביטחון נפתלי בנט יו"ר 'ימינה'. למשרדי האנרגיה, התיירות ואיכות הסביבה מועמדים יובל שטייניץ, זאב אלקין וגילה גמליאל. שר השיכון יואב גלנט יקבל כנראה את תיק המודיעין.

על פי הערכתו של קרקובסקי, ‏ניר ברקת, שאותו ייעד נתניהו במערכת הבחירות האחרונה להיות שר האוצר, מועמד למשרד המורשת וירושלים. ייתכן ששר התקשורת דודי אמסלם יהיה זה שיקבל את תיק מורשת וירושלים. אורלי לוי-אבקסיס תהיה השרה לפיתוח אזורי או שרה בלי תיק. מי שלא יקבלו תיקים, ייאלצו להסתפק בראשות של ועדות ובתפקידי שגריר.

שרת התפוצות ציפי חוטובלי צפויה להתמנות ליו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט. מיקי זוהר או דודי אמסלם ישמשו בתפקיד יו"ר הקואליציה. שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים וגם המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס, צפוי להיות השגריר באו"ם או בלונדון, גם לגלעד ארדן יוצע לשמש כשגריר ישראל באו"ם במקומו של דני דנון שעדיין ממלא את התפקיד בימים אלה. פגישה צפויה מחר בין נתניהו לארדן, במהלכה יציע לו את תפקיד שר או את תפקיד השגריר באו"ם.   

ייתכן ונגלה במהלך השבוע כי לבסוף ניר ברקת, גדעון סער ויפעת שאשא-ביטון יישארו בלי תפקיד בכיר. שם נוסף שלא נמצא ברשימת השרים הוא סגן שר הביטחון כיום ח"כ אבי דיכטר שמצפה לשדרוג והעביר מסר לנתניהו לקראת חלוקת התיקים בראיון ל'ערוץ 12': "אני סומך על נתניהו שיקשיב למתפקדי הליכוד שבחרו בי לעשירייה הראשונה במפלגה".

ב'כחול לבן' מסתמנת חלוקת התיקים כך, על פי הסכם הרוטציה, בני גנץ יקבל את תיק הביטחון ויהיה ראש ממשלה חלופי - ממלא מקום. גבי אשכנזי יהיה שר החוץ ושר הביטחון כשגנץ יתמנה לראש הממשלה במקום נתניהו. אבי ניסנקורן - שר המשפטים, יו"ר העבודה עמיר פרץ - שר הכלכלה, איציק שמולי - שר הרווחה. יועז הנדל מועמד להתמנות לשר התקשורת ואלון שוסטר לשר החקלאות.

באשר למפלגת 'ימינה' המצב סבוך ביותר. על פי הודעה שיצאה הערב מדוברות 'ימינה', 'הליכוד' הציע להם את ראשות הוועדה לפניות הציבור בכנסת, אך ההצעה נדחתה בנימוס. גורמים ב'ימינה' הוסיפו בזעם ואמרו: "נתניהו בועט אותנו החוצה".

מאידך, גורם בליכוד הגיב ואמר הערב: "ימינה קיבלה הצעה סופר-נדיבה שגדולה יותר מחלקה האלקטורלי: שר החינוך, שר ירושלים והתיישבות עם אחריות על השירות הלאומי, סגן שר ובנוסף וועדות בכנסת".

לדברי אותו גורם, "לצערנו, בשל מאבקים פנימיים בנושא חלוקת תיקים בין ראשי המפלגה, ימינה דוחה כל הצעה. בעת הזאת, ערב החלת ריבונות על יהודה ושומרון, לא להיכנס לממשלה תהיה חוסר אחריות כלפי המחנה הלאומי".

בתוך כך, גורמים במערכת הפוליטית מעריכים כי נתניהו לא מעוניין לראות את נפתלי בנט ואיילת שקד בממשלה וכי החלום שלו הוא לקחת את רפי פרץ ואת בצלאל סמוטריץ' לבדם.

כך או כך, בנימין נתניהו צפוי להציג את ממשלתו החמישית ולהשביע אותה ביום רביעי במליאת הכנסת, עדיין לא ברור באיזו מתכונת ייערך הטקס.

הרכבת ממשלה מפלגת הליכוד מפלגת כחול לבן בנימין נתניהו מינוי שרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד