י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
קיים חשש שיעלים מסמכים וראיות

56 עורכי דין פנו למבקר נגד אביחי מנדלבליט

56 עורכי דין פנו הבוקר במכתב למבקר המדינה לפתוח בבדיקה בעניינו של היועמ"ש אביחי מנדלבליט, לאור השיחה שחשפה העיתונאית אילה חסון המעלה חשד חמור לשיבוש חקירה | עורכי הדין תוהים, "מי לידנו יתקע כי היועמ"ש בתפקידו כפרקליט לא יעלים מסמכים וראיות המצויים בפרקליטות והכל לטובת מנדלבליט?!"

56 עורכי דין פנו למבקר נגד אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט ומתניהו אנגלמן צילום: תומר נויברג, פלאש 90

פרשת מנדלבליט הולכת ומסתבכת: לאחר שדן אלדד שהיה מ"מ פרקליט המדינה העביר לבדיקת מבקר המדינה את התיק העוסק בפרשת "הרפז" בבקשה שיבדוק את התנהלותו של היועמ"ש אביחי מנדלבליט בפרשה, הבוקר (ראשון) נשלח מכתב פנייה למבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, עליו חתמו 56 עורכי דין בדרישה לפתוח בחקירת פרשת מנדלבליט-הרפז בהתאם לתלונה של עו"ד דן אלדד.

"בעניין היועץ המשפטי לממשלה עו”ד אביחי מנדלבליט" נכתב כי "אנו, עורכי דין הרואים לעצמם חובה לפנות למבקר המדינה הנכבד בקריאה לבדיקה עניינית אך נחושה ומובהקת בנחיצותה ואשר נוגעת למידע אשר פורסם זה מכבר באמצעי התקשורת באשר להתנהלות של היועמ"ש מנדלבליט ונסיבות סגירת התיק בעניינו בפרשת הרפז פונים אליך".

במכתב גוללו עורכי הדין את התנהלות הפרשה בענין בקשתו של אלדד למבקר המדינה שיפתח בבדיקה בענייניו של מנדלבליט בין מ"מ פרקליט המדינה אלדד ליועמ"ש מנדלבליט, "מ"מ פרקליט המדינה, ע"ד דן אלדד העביר לבדיקתך את התיק העוסק בפרשה המכונה "פרשת הרפז". מפרסומים שהובאו לידיעת הציבור עולה כי מ"מ פרקליט המדינה החל בבדיקת הליך סגירת התיק בעניינו של היועץ המשפטי לממשלה".

"הבדיקות אותן ערך אלדד עוררו את כעסו של היועמ"ש והביאו אותו לתקוף את אלדד בצורה חסרת תקדים בחומרתה תוך שהוא מאשים אותו בהאשמות אישיות ומקצועיות קשות שאין הדעת סובלת ומסיבה זו לא נביא את אזכורן. ברי, כי התפרצותו זו של היועמ"ש מעוררת שאלות רבות ומעלה ספקות באשר למידע הטמון בתיקים שנסגרו. אין אלא לשאול את עצמנו מדוע ביצוע בדיקה מעוררת את התנגדותו ככל והלה בטוח בניקיון כפיו ובתקינות הליכי סגירת התיק בעניינו".

במכתב טוענים עורכי הדין כי מנדלבליט מנצל את צו איסור פרסום שהוטל על הפרשה "לאמור לעיל, מצטרפת העובדה כי היועמ"ש מסתתר תחת צו איסור פרסום גורף שהוצא לבקשתו על הקלטות של שיחות ארוכות אותן ניהל עם מעורבים בפרשה ומהמעט שפורסם עולה תמונה של חשד כבד להתנהלות שיש בה משום מעשים פליליים ובהם שיבוש מהלכי חקירה, הדלפה של חומרי חקירה ומהלכי חקירה לגורם הנחקר, הסתרת מידע והכל כאשר היועמ"ש משמש בתפקיד בכיר בצה"ל ולמעשה נהנה מאמון היועץ המשפטי לממשלה דאז עו"ד ויינשטיין".

לדבריהם, "החשדות הכבדים, חלקי המידע והציטוטים שפורסמו יש בהם כדי לפגוע באמון הציבור במערכת בצורה קשה ובעיקר בימים אלה של סערה פוליטית שאינה מסתיימת במשך למעלה משנה".

הפרשה חזרה לכותרות, לאחר שלפני יומיים פרסמה העיתונאית איילה חסון ב'ערוץ 13' כי שמעה הקלטה בה נשמע היועמ"ש, בתפקידו כפרקליט הצבאי הראשי אומר לרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי את הדברים הבאים: "אני אסגור לך את העניין… אני אדאג שהסגנית שלי תסגור את זה… אני אדאג ששוקי למברגר יהיה שם ויטה את הכף לטובתנו" והרמטכ”ל משיב לו "גם המפכ"ל איתנו והוא דואג לנו", כשהוא מתכוון למפכ"ל דאז רנ"צ דודי כהן.

לדברי עורכי הדין, "הדברים חמורים ומראים, רשת של שיתוף פעולה ע"י בכירי מערכת האכיפה. הדברים שוב מראים קשר בין היועמ"ש לבין למברגר ומבהירים בצורה שאינה משתמעת לשני פנים מדוע "נלחם" היועמ"ש על מינוי של מר מומי למברגר לתפקיד הפרקליט ובכך יקבל לכאורה שקט בגזרת התיק".

56 עורכי הדין טוענים במכתבם כי מנדלבליט מינה את עצמו לתפקיד פרקליט המדינה על מנת לסכל כל חקירה נגדו, "לאחר שכשל במינוי מ"מ פרקליט מדינה מטעמו, הודיע היועמ"ש כי בוואקום שנוצר הרי שהוא ולא אחר ימלא את תפקיד מ"מ פרקליט המדינה עד למינוי פרקליט מדינה קבוע, בניגוד לחוק המסמיך את שר המשפטים בהיוועצות עם נציב שרות המדינה ובניגוד להיגיון. יצוין ויודגש כי פרקליט המדינה הינו הדמות היחידה שיש בכוחה לפתוח בחקירה כנגד היועמ"ש ומכאן חומרת העניין, היועמ"ש יצר מצב בו לא ניתן לפתוח בחקירה נגדו, החשדות נגדו בין היתר, כי סייע בהעלמת "מסמך הזהב" ועל כן מי לידנו יתקע כי היועמ"ש בתפקידו כפרקליט לא יעלים מסמכים וראיות המצויים בפרקליטות והכל לטובת מנדלבליט?!"

לסיום, כותבים עורכי הדין במכתב כי "האינטרס הציבורי מחייב בדיקה מעמיקה של התיק ושל הסיבות שהובילו לסגירת התיק כנגד מנדלבליט מחוסר אשמה כאשר הפרקליטות עצמה העבירה ארגזים מלאים בחומרים מפלילים לכאורה. בשל החשש כי יסוכל ניסיונו לבדוק את הדברים, העביר אלדד את האחריות לבדיקת הפרשה לכבודך. בדיעבד הסתבר שהחלטתו זו לא היתה נטולת הצדקה שכן, אלדד הורחק ממשרת מ"מ פרקליט המדינה בצורה גסה ואסרטיבית שיש בה לעורר חשד נוסף. עפ"י הדין, פרקליט המדינה הוא הגורם היחיד שיכול להורות על חקירת היועמ"ש, החלטת היועמ"ש למנות את עצמו למ"מ פרקליט מדינה, בעת הזו, לאור כל הגילויים ועל רקע החשדות המיוחסים לו, נגועה בחוסר תום לב ובניגוד עניינים הזועק השמיימה והינו בגדר "החתול ששומר על החלב". לא יעלה על הדעת שהחשוד לכאורה יהא אמון על המערכת שאמורה לחקור אותו ויהיה זה ישמור על "ראיית הזהב" שיש בה לסכל כל יכולת לחקור אותו בעתיד".

אביחי מנדלבליט פרשת הרפז מתניהו אנגלמן מבקר המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד