י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

העסק נפגע מקורונה? להלן התוכנית ליציאה מהמשבר

לאחר ניתוח מעמיק של מידע כלכלי נרחב שהגיע ממדינות אחרות אודות היום שאחרי היציאה ממשבר הקורונה, וכיצד הוא ייראה עבור עסקים מענפים שונים. בניתי סדרה של  פעולות ואסטרטגיות על מנת לצלוח את המשבר בדרך אופטימאלית • במאמר זה אפרט את עיקרי תוכנית הפעולה 

העסק נפגע מקורונה? להלן התוכנית ליציאה מהמשבר
ירון לוי צילום: מיכל רותם

מאת : ירון לוי

כמעט כל העסקים חוו פגיעה מהותית עקב המשבר, חלקם היו או עדיין סגורים וחלקם פתוחים במתכונת מצומצמת. ברור כי היציאה מהמשבר תהיה מלווה באתגרים משמעותיים, בחוסר וודאות ובשינויים שצריך להתמודד עימם.

ניהול תזרים המזומנים שלך

אין ספק כי משבר הקורונה השפיעה באופן שלילי ודרסטי על תזרים המזומנים של רוב עסקים ולכן יש לבנות תזרים מזומנים יסודי ומדוקדק תוך התייחסות מעמיקה למורכבות התקופה הזו, המלווה בחוסר וודאות רב, ובאופן שיתווה את האסטרטגיה הנכונה להחזרי חובות לבנקים, לרשויות ולספקים.

דו"ח התזרים מסייע לבעל העסק להבין באופן מדויק וריאלי את מצב הגירעון הצפוי במשך התקופה הקרובה, החל מהרמה היומית ועד לחודשית. בדרך זו ניתן לקבל החלטות שקולות. ריאליות ומבוססות, בין אם לגבי גובה ההלוואה הנחוצה, דחייה של תשלומים לספקים ו/או לרשויות, לצפות את הקשיים ולתת להם פתרונות הולמים. מלבד זאת, דו"ח התזרים גם ישמש בתור בסיס לבנייה של תוכנית עסקית כלכלית ושיווקית, אשר תהווה חלק משמעותי באסטרטגיה ליציאה מהמשבר.

הגשת בקשה להלוואה בערבות מדינה במסלול קורונה

המסלול נועד במיוחד לעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה וספציפית לתמיכה בעסקים החווים קושי תזרימי באמצעות הלוואות ייחודיות. על מנת לקבל את הלוואה, יש להציג קשר בין הקשיים התזרימיים של העסק ובין משבר הקורונה.

במידה ותעמוד בתנאים הבסיסיים, תוכל לקבל כהלוואה סכום העומד על 16% לכל היותר מהמחזור השנתי של העסק בשנת 2019, כפי שדווח לרשות המיסים. בתוך כך, המדינה תעמיד 95% מסך הביטחונות הנדרשים ובעל העסק  מוסיף את ה- 5% הנותרים. בנוסף, במסלול זה אפשר לקבל גרייס של שנה ולפרוס את ההחזרים עד ל- 5 שנים, המדינה משלמת מכיסה את הריבית של השנה הראשונה, כאשר הריביות בהלוואה זו טובות מהמקובל בשוק ועומדות על פריים+1.5%.

מעבר לכך, כל הגופים המעורבים באישור ומתן ההלוואה עושים מאמצים לקצר את ההליכים, אולם עדיין צריך להגיש מסמכים שונים ובהם גם ניתוחים עסקיים מורכבים. למעשה, כמו בהלוואות בערבות מדינה במסלולים הרגילים, ישנה משמעות גדולה לבניית הניתוחים והמסמכים באופן מקצועי, נכון, משכנע ומדויק, על מנת להגדיל את הסיכויים לקבל את ההלוואה.  

לבנות ולתכנן אסטרטגיית יציאה

אמנם משבר הקורונה טרם חלף סופית, אולם ניתן כבר ליצור תחזיות אודות היום שאחריו. כעת מצטברים נתונים פיננסים ומידע כלכלי ממדינות אחרות המקדימות את ישראל ביציאה מהמשבר, ומדובר במידע חשוב שממחיש את דרך התנהגות השוק והכלכלה ביציאה מהמשבר. את אסטרטגיית היציאה של העסק יש לתכנן בצורה יסודית ומקצועית לאור הבנת המצב בענף וניתוח מעמיק. כך למשל, המשבר עשוי לעיתים ליצור הזדמנויות הקשורות לשינויי התנהגות הצרכנים, שינויים במחירים של שירותים מוצרים, סגירה של מתחרים, התחזקות של מוצרים וענפים מסוימים וכד'.

מי שישקיע כיום באסטרטגיה חכמה ליציאה, המתבססת בין היתר על זיהוי של הזדמנויות, ועל יצירה של ארגון וסדר בתשתיות והתנהלות העסק, יוכל לנצל את היתרונות היחסיים ולעבור אל היום שאחרי בצורה טובה. יש לייצר תוכנית עסקית סדורה על מנת לתכנן היטב איפה העסק עומד, מהן המטרות שלו ואילו פעולות ומהלכים יש לבצע כדי להשיג אותן.

יש לשים לב לתחום השיווק והמכירות

בתקופה של משבר יש צורך לצמצם עלויות שאינן חיוניות, לרבות בתקציב השיווק והפרסום של העסק. יחד עם זאת, ראוי להיזהר מקיצוץ מוגזם גם בתחום הזה, ובעיקר בימים אלו כאשר הכיוון הוא החזרת פעילות של המשק באופן הדרגתי – יש לשוב ולחשוב על הישארות רציפה ומשמעותית במודעות של הלקוחות. ישנם כמה צעדים שחשוב לבצע ושכרוכים בעלויות מינימאליות, והם יאפשרו לשמר ואף לשפר את התשתית הדרושה לחשיפה ציבורית ושיבה למודעות בימים של יציאה מהמשבר. כך למשל, ישנן לא מעט פלטפורמות שיווק חינמיות במדיה הדיגיטלית. בנוסף, לציבור יש בימים אלו יותר זמן פנוי ונכונות לצרוך תכנים ברשת וברשתות החברתיות, מה שמאפשר לנצל נכסים כמו לניקדאין , אינסטגרם ופייס בוק , לבנות וובינרים ומאסטר קלאס, לכתוב ולפרסם מאמרים מקצועיים והעיקר לא להישכח מהתודעה .

איך להשיג יתרון על מתחרים?

כולם מבינים שהמשק יחזור לאיתנו במוקדם או במאוחר. מי שישכיל לנצל את התקופה הזו על מנת לבנות תשתית נכונה, לזהות הזדמנויות ולבנות אסטרטגיה עסקית, כלכלית ושיווקית, יוכל גם לנצל את המומנטום של המשק להשגת יתרונות על מתחרים.

לסיכום , ברור שהמשבר מאוד מאיים ומפחיד אבל צריך לשמור על קור רוח  ויש לנצל את ההזדמנות ככל שניתן , להיות יצירתי ופיקח ולהתוות כיוונים שמתחרים שלך יתקשו לראות אותם. ניתן לתאם איתי,  ירון לוי מחברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי" פגישת ייעוץ ללא עלות דרך האתר  או בטלפון :03-5377088.

 

קורונה עסקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד