כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
וכמה הודו שלא ידווחו על מפרי הנחיות?

משבר הקורונה: המשטרה זוכה לאמון גבוה בציבור

על רקע התנהלות המשטרה בתקופת משבר הקורונה: סקר שנערך במכון לקרימינולוגיה באוניברסיטה העברית מצא כי ישנה תמיכה בשיעור של יותר מ-60% בקרב הציבור הישראלי בהתנהלות המשטרה בתקופת המשבר

משבר הקורונה: המשטרה זוכה לאמון גבוה בציבור
אילוסטרציה צילום: דוד כהן, פלאש 90

לפי הסקר, 40% מהנשאלים הסכימו עם המשפט "לעיתים קרובות שוטרים אינם נוהגים ביושר", למרות שרק כשליש מהנבדקים הסכימו שהמשטרה הראתה הצלחות רבות בהתמודדות עם פשיעה בשנים האחרונות.

מטרת הסקר לשקף את הציפיות והתפיסות של האזרחים בישראל כלפי תפקיד המשטרה בהתמודדות עם משבר הקורונה לעומת השגרה. הנתונים למחקר נאספו בקרב מדגם של האוכלוסייה הבוגרת בישראל וכללו כ-2,200 משתתפים.

ממצא נוסף נגע להתייחסות של הנבדקים לביצועי המשטרה בזמן שגרה ובזמן חירום. רק כ-47% הסכימו עם המשפט "המשטרה מתמודדת ביעילות עם משימותיה באזור מגוריי", וכ-35% הביעו הסכמה לגבי המשפט, "משטרת ישראל מראה הצלחות רבות בהתמודדות עם הפשיעה בשנים האחרונות".

הסקר נערך בתאריכים 6-8 באפריל 2020, בימים שלפני חג הפסח תש"פ וערב העוצר המוחלט על יישובי ישראל שנאכף בידי המשטרה.

צילום: דוד כהן, פלאש 90

בעת הנוכחית נראה שחל שינוי כלפי עבודת המשטרה בעיקר בכל הנוגע לפעולותיה בהקשר לקורונה. כ-62% הסכימו עם המשפט "משטרת ישראל מתמודדת בהצלחה עם המשימות הניצבות בפניה בתקופת משבר הקורונה".

ממצא מרתק אחר נגע לנכונות הציבור לשתף פעולה עם המשטרה בשגרה ובזמן חירום. נראה כי ניכרת פחות נכונות לדיווח לגבי הפרת תקנות של משבר הקורונה מעל 60% לעומת ביצוע פעולה חשודה או פלילית במקום המגורים מעל 80%.

על פי החוקרות, "ייתכן כי הפרת תקנות במסגרת משבר הקורונה נתפסת פחות כ'עבירה', או שטרם התבסס הרגל להתקשר למשטרה במקרים אלו. כך או כך, עדיין מדובר ברוב המוחלט שמצהיר כי הסיכוי שידווח – גדול, ודומה לאחוז המשיבים שסבור כי אין לנהוג בסלחנות במפרי התקנות של משבר הקורונה".

רוב המשיבים סבורים כי המשטרה צריכה כעת לעסוק בעיקר בתפקידיה במסגרת משבר הקורונה, סומך על השוטרים שיעשו זאת ביושרה ותופס את התמודדות המשטרה עם משימות אלו כהצלחה".

האם השיפור במעמד המשטרה יימשך גם כעת, בעת החזרה לשגרה והיציאה ממצב חירום? החוקרות מציינות כי לאור השינויים התכופים תחת משבר הקורונה, ידרשו גלי סקר נוספים כדי לעקוב אחר שינויים אפשריים בעמדות הציבור הישראלי.

משטרת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד